"Policisté v uplynulém týdnu vyšetřovali 3 078 nehod. O život přišlo 25 lidí, dalších 506 bylo zraněno, z toho 70 těžce. Škoda se odhaduje na více než 153 miliony korun," uvedla mluvčí policejního prezidia Dagmar Bednarčíková.
Nejvíc tragických nehod zaznamenali policisté na východě Čech, kde zemřelo jedenáct lidí. O víkendu tam proto připravili několik dopravních akcí. - čtěte Sedmnáct mrtvých přimělo policii k víkendové akci
"My jsme v těchto dnech hodně aktivní. Dopravně-bezpečnostních akcí nebo zvýšeného dohledu je poměrně dost. Jsme si vědomi, že se jedná o určitý výkyv a musíme na něj zareagovat především v souvislosti s letní rekreační sezonou. My tak učiníme, ale nebude to jen o klasických stanovištích, bude to i o větším monitoringu za provozu," řekl iDNES. cz ředitel dopravní policie Martin Červíček.
. Co je třeba změnitNávrhy řešení odborníků na dopravu Pavel Kuchálik, ABA: Je třeba celý komplex opatření. Na prvním místě musí své chování změnit řidiči. Samozřejmě, že opatření ze strany policie nebo technické změny na silnicích a jejich zkvalitnění mají vliv, ale dokud budou lidé jezdit tak, jak jezdí, tak nehodovost nebude klesat, spíš naopak. Zmínil bych ještě autoškoly. Pokud dnes lze řidičský průkaz doslova koupit, tak to samozřejmě nepřispívá ke kvalitě řidičů. Stanislav Huml, dopravní expert: Na prvním místě je třeba zlepšit prevenci. Ta nyní naprosto chybí. Není kloudně slyšet o Besipu, nezaznamenal jsem žádné kampaně, nic. Na druhém místě je to pak mravenčí, poctivá práce policie na silnicích. František Bublan, bývalý ministr vnitra: Stávající situaci nespasí jedno výjimečné opatření, je potřeba permanentní kontroly a celkově vetší dohled policistů. Je to dopad nového silničního zákona, kde jsme se omezili pouze na represe. Bodový systém není špatný, ale potřeboval by upravit, aby například přejetí plné čáry bylo považováno za větší hřích. V neposlední řadě je to důsledek opomíjení morálního stavu společnosti, lidé k sobě nejsou ohleduplní. V tomto směru by se mělo více pracovat s mládeží a učit je například formou etické výchovy, jak se mají k sobě navzájem chovat. Zuzana Ambrožová, vedoucí oddělení Besip: V první řadě chybí silniční prevence. Teď se chystá drsná kampaň, která ukáže následky dopravních nehod. Také samozřejmě chybí dohled a vymahatelnost práva. K aktivitám Besipu můžu říct, že kontinuálně probíhá multimediální show pro začínající řidiče s názvem The Action a projekt "Domluvme se", který je zaměřen na alkohol za volantem a který podporují různé známé osobnosti. |
Podle něj není ale změna k lepšímu jen otázkou represe. "Každý by měl mít v sobě toho svého policajta a reagovat na to, co se na silnicích děje. Uvědomit si, že může dojít k tragédii," uvedl Červíček.
K vyššímu počtu mrtvých přispěly nehody motorkářů
Výrazně se do tragické statistiky zapsaly nehody motorkářů. "Z osmi usmrcených v sobotu a v neděli bylo pět motocyklistů - čtyři řidiči a jeden spolujezdec," uvedla mluvčí policejního prezidia Bednarčíková.
Dva mrtvé si vyžádala nedělní srážka v Pardubicích. Pětadvacetiletý muž, který jel na motorce s přítelkyní, narazil do terénního vozu Jeep Grand Cherokee. Sám zemřel na místě, žena po převozu do nemocnice. - čtěte Pět motorkářů a tři další lidé zemřeli o víkendu navzdory policejním akcím