Podle vyšetřovatelů francouzského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (BEA) ze záznamů posledních minut letu vyplývá, že posádka špatně vyhodnotila ztrátu výšky, přestože ji na ztrátu vztlaku téměř minutu upozorňoval alarm. Další chybou pilotů údajně bylo, že cestující na problémy neupozornili.
Komise už dříve zveřejnila zjištění, že piloti se snažili zvolit tu nejšetrnější trasu bouřkovou frontou. Ledové krystalky ale ucpaly sondy měřící rychlost letu na trupu stroje. Šéf vyšetřovatelů Jean-Paul Troadec však míní, že piloti mohli tragédii odvrátit i po ztrátě dat o rychlosti letu.
Součástí zprávy je i deset nových bezpečnostních doporučení. Podle nich by všichni piloti ve Francii měli projít povinným tréninkem manuálního ovládání letadla při poklesu vztlaku ve velkých výškách.
Air France ale zjištění BEA odmítá. Podle prohlášení aerolinek v tuto chvíli nic nenapovídá tomu, že by vina za tragédii spočívala v technických schopnostech posádky. "Posádka prokázala profesionalitu a odhodlání řídit let až do konce. Air France se klaní jejich odvaze a nasazení v tak extrémních podmínkách," stojí v prohlášení dopravce.
"Alarm hlásící ztrátu výšky se několikrát zapnul a vypnul, a to v rozporu se skutečným stavem letadla. To silně přispělo k obtížím, které posádka měla při analyzování situace," prohlásila společnost, která v souvislosti s tragédií spolu s výrobcem stroje čelí vyšetřování z neúmyslného zabití.
Let AF 447 mířící z Rio de Janeira do Paříže se zřítil 1. června 2009 poté, co nad Atlantikem vlétl do bouřky. Nikdo z 228 lidí na palubě nepřežil, trosky stroje záchranáři nalézali na ploše 10 tisíc čtverečních kilometrů mořského dna.