Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za stroj vládní letky se modlil i arcibiskup

  2:33aktualizováno  2:33
Deset poruch na strojích dopravního letectva za poslední tři roky. To je vizitka letounů, jimiž cestují po světě čeští politici. Japonská komplikace prezidenta Václava Klause s vybitými akumulátory armádního "tučka" je ve srovnání s jeho cestou na pohřeb papeže Jana Pavla II. jen úsměvnou epizodou.

Vládní airbus pilotům ukáže závadu v okamžiku na displeji počítače . | foto: MF DNES

Tehdy šlo totiž prezidentovi doslova o život. "Stačilo opravdu málo a byli jsme všichni mrtví," oddechl si po přistání v Římě tehdejší ministr zahraničí Cyril Svoboda.

Challengeru prasklo přední sklo a letečtí experti se shodli, že prezident i s celou delegací mohli být vysáti obrovským podtlakem v desetikilometrové výšce ven.

"Arcibiskup Karel Otčenášek se v prudce klesajícím letounu modlil v jednu chvíli dokonce za naše životy," popsal atmosféru na palubě ministr Svoboda.

Výměna letounů se vleče
Z tristních poměrů častých poruch mohou armádní dopravní letectvo vytáhnout už jen dva nové stroje Airbus A-319 CJ. Na prvním se letci od 6. února teprve zacvičují, ten druhý obdrží letos v září.

"Všechno se to až neuvěřitelně vleče. Výměna zastaralých ruských letounů začala s velkým zpožděním. A téměř dvouměsíční skluz měla i certifikace airbusu. Nebýt toho, tak pan prezident cestoval do Japonska už v tomto novém letounu," říká velitel dopravní základny letectva Josef Bejdák.

Václavu Klausovi se chce po příletu do Česka osobně ještě na letišti omluvit za nepříjemnosti a vysvětlit mu příčiny potíží, které mu v Japonsku zkomplikovaly život. "Velmi nás to mrzí," přiznává Bejdák. - více zde

Složité opravy
Přestože plukovník nechce situaci v dopravním letectvu příliš komentovat, jeho následující věta leccos naznačuje: "Provoz letadel zajišťujeme jen díky neuvěřitelné obětavosti létajícího i technického personálu a obrovským finančním nákladům, které nás stojí stále častější nákup náhradních dílů."

Drahý je ovšem i provoz ruských letounů. Tak například Tu-154 spotřebuje za hodinu letu 5,2 tuny paliva, nový airbus jen něco málo přes dvě tuny.

Zatímco "tučko" je nutné při závadě na elektrické instalaci prohlédnout téměř píď po pídi a pracně zjišťovat, co se vlastně stalo, airbus to pilotům sám v okamžiku ukáže na displeji počítače.

Do Japonska za dva miliony
Co se tedy na letadle přesně porouchalo, bude jasné až po jeho důkladné prohlídce v Česku.

"Z Japonska s ním tedy posádka poletí bez pasažérů a v režimu takzvaného technického přeletu," vysvětluje velitel kbelské letecké základny Bejdák.

Kromě technické zastaralosti ruských strojů trápí letce i fakt, že "tučka" nemají na mezinárodních letištích servis. Základní náhradní díly tedy vozí i s opraváři s sebou.

A když pak chybí náhrada za obyčejný akumulátor, musí se – tak jako i v případě letu prezidenta Klause do Japonska – dovézt jiným vládním speciálem z Prahy.

Jeho let do Japonska a zpět vyjde zhruba na dva miliony korun. Pokud by prezident cestoval novým airbusem, nejspíš by se o žádných technických potížích ani nedozvěděl.

Místní firemní servismani by za pár okamžiků stihli výměnu vadných akumulátorů včetně důkladného prověření elektroniky letounu.

"Tučka" musí skončit
Výměna ruských strojů je podle mluvčího ministryně obrany Andreje Čírtka nutná i proto, že již nevyhovují mezinárodním normám, jež striktně letadlům určují strop hlučnosti i množství vypouštěných emisí.

Od příštího roku proto armádní "tučka" nesmějí přistávat na moderních letištích. "Od airbusů si navíc slibujeme, že nebudou mít zejména v prvních letech žádné technické potíže," doufá Čírtek.

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Velká jízda do pekla. Život Terezy, kterou drží v Pákistánu za pašování drog

Tereza H., kterou v Pákistánu zadrželi za pašování drog, s kamarádkou Simonou.

Jednadvacetiletou Terezu H. přivedl divoký styl života až do pákistánské vazby za pašování drog. Se svou kamarádkou...

Zeman, nebo Drahoš? Vyberte si prezidenta ve volbách nanečisto

Ve druhém kole prezidentských voleb se utkají Miloš Zeman a Jiří Drahoš.

Zbývá jen několik dní, než se opět otevřou volební místnosti. Redakce iDNES.cz připravila volby nanečisto, ve kterých...



Poslanci vydali Babiše a Faltýnka ke stíhání kvůli Čapímu hnízdu

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek na pátečním jednání Poslanecké sněmovny. (19....

Premiéra Andreje Babiše a šéfa poslanců ANO Jaroslava Faltýnka může policie stíhat kvůli podezření na podvod při...

Při požáru hotelu v centru Prahy zemřeli dva lidé, další jsou v nemocnicích

V Náplavní ulici v Praze hořel hotel.

V hotelu v pražské Náplavní ulici vypukl v sobotu po 18. hodině požár. Dva lidé zemřeli, několik dalších je zraněno....

Hromadné nehody uzavřely dálnici D1, na jihu Moravy vyhlásili kalamitní stav

Sníh komplikuje dopravu na dálnici D1, stalo se několik hromadných nehod. (16....

Doprava na dálnici D1 stále stojí, a to na 99. kilometru u Humpolce. Další problémová místa policie zprovoznila v...

Další z rubriky

Myslivecký strážce musí být bezúhonný, odmítl ÚS zrušit část zákona

(Ilustrační snímek)

Ústavní soud odmítl zrušit část zákona o myslivosti, podle které člověk se škraloupem v trestním rejstříku nemá už...

Policie viní z terorismu bývalého imáma z Prahy. Jeho bratr válčí v Sýrii

Muslimský duchovní vůdce Sámer Shehadeh v sídle Islámské nadace v Praze v roce...

Policie podle zjištění MF DNES obvinila z terorismu první tři Čechy. Jedním z nich je bývalý pražský imám Sámer...

Komunistům nevadí Babiš jako premiér. Budou jednat o toleranci nové vlády

Andrej Babiš a Vojtěch Filip při předvolební debatě lídrů stran v roce 2013.

Komunisté se s hnutím ANO dohodli, že budou jednat o podmínkách podpory menšinové vlády Andreje Babiše, kterého chce i...

Najdete na iDNES.cz