Za smrt pilotů může asi korupce

  • 105
Praha, Čáslav - Korupční skandál, který nemá v historii české armády obdoby, ochromil vojenské letectvo. Od pondělí nesmějí do vzduchu letadla kvůli vadným výškoměrům. Policie má přitom závažné podezření, že ty byly dodány při zmanipulované soutěži. Kvůli špatným výškoměrům podle některých expertů zemřelo několik pilotů.

"Některým strojům jsme zakázali létat," potvrdil náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. Jsou vyřazeny například všechny stíhačky MiG-21, jejichž letka je začleněna do systému protivzdušné obrany NATO. Český vzdušný prostor střeží jen raketové jednotky, jimž mohou na požádání vypomoci alianční piloti.

Případu se věnuje Služba pro šetření korupce a zvláště závažné trestné činnosti.

Smrt letců: vinna korupce
Podle dobře informovaných policejních zdrojů je letectvo ochromeno zejména kvůli vadným výškoměrům, které ukazují nepřesně, což může zejména při nízkých letech či špatném počasí vést ke katastrofě.

Tragické nehody vojenských letadel, na nichž se pravděpodobně podílely vadné přístroje:

10. října 2000 opět havarovaly dva MiG-21 na Havlíčkobrodsku. Oba piloti zahynuli. Podle výroku expertů svévolně vypnuli výstražný systém, který ve špatném počasí varuje v kriticky malé výšce. 
1. srpna 2001 zahynul nedaleko Pelhřimova pilot při pádu letounu L-39. Experti prověřovali informace, že létal riskantně a nepřípustně nízko.
Policie začala kvalitu palubních přístrojů zkoumat po loňské katastrofě dvou stíhaček MiG-21 na Havlíčkobrodsku, při níž v nízké viditelnosti zahynuli oba piloti. "Vůbec nevěděli, že se řítí k zemi. Ani se nepokusili katapultovat," řekl už tehdy jeden z expertů, kteří příčiny havárie vyšetřují.

Podezření vojska ještě vzrostlo, když letos v srpnu zahynul při nízkém letu na okraji Pelhřimova pilot letounu L-39 Albatros. Neštěstí doprovázel skandál s krádeží trosek letounu, podle nichž experti určují příčiny pádu stroje. Policie dodnes nevyšetřila, kdo měl zájem na tom, aby  favorit i s důležitými součástkami, mezi nimiž byl i výškoměr, zmizel z hlídané stíhací základny v Čáslavi. Souvislost mezi krádeží a zametením stop po zmanipulované dodávce výškoměrů Tvrdík připouští: "Asi to s tím souvisí."

Tvrdík: Tenhle skandál ostatní trumfne
Vojenská policie i kontrarozvědka přerušily rozpracované případy a přednostně se věnují tomuto skandálu, který by mohl podle ministra trumfnout všechny předchozí.

L-159 se znovu objeví na nebi

Tvrdík se k možnému korupčnímu skandálu, jehož kořeny sahají až do roku 1995, nechce vyjadřovat. Pokud by se však podle něj podezření policie ze zmanipulované soutěže na dodávku nekvalitních výškoměrů potvrdilo, je připraven přikročit k exemplárně tvrdým trestům - generály nevyjímaje. "Nejde totiž už jen o sprostou krádež, ale o životy minimálně tří pilotů," říká ministr. A pro jistotu přece jen dodává: "Alespoň pokud se naše podezření potvrdí."

Názory expertů, zda špatné výškoměry z pravděpodobně zmanipulované obchodní soutěže opravdu zavinily smrt minimálně tří pilotů, se totiž různí. "Dokud nebudu mít v ruce posudek Kriminalistického ústavu, tak jsem k jakýmkoliv závěrům opatrný," připomíná Tvrdík.

Ministr vnitra Stanislav Gross však ČTK řekl, že se chýlí ke konci vyšetřování velmi závažného případu trestné činnosti v resortu obrany. Odmítl však sdělit podrobnosti, aby nenarušil policejní vyšetřování.

S šestiletým zpožděním tak vychází najevo, že obchodní soutěž na dodávku výškoměrů do letounů MiG-21 a L-39 zrušil nákupčí generálního štábu, aby krátce poté oslovil Mikrotechnu Modřany, která pak nespolehlivé výškoměry letectvu dodala. "I když jsme je odmítali jako nepřesné a poruchové, nákupčí nám ho vnutili," vzpomíná na obchod důstojník velení vzdušných sil, který si však přeje zůstat v anonymitě.

Protože skandál paralyzoval téměř všechny bojové stroje, požádal ministr obrany šéfa resortu vnitra Grosse o pomoc při rychlém vyšetření případu. "Nemůžeme ty letouny držet na zemi věčně," vysvětlil.

Znamená to tedy, že je země vydána na pospas případným vzdušným útokům, protože stíhačky nemohou do vzduchu? Šéfové letectva vysvětlují, že ne. Letouny sice podle nich sedí kvůli nevhodným výškoměrům na zemi, piloti jsou však připraveni k akci. "Jen jsem jim pro jistotu doporučil, aby - jestliže by museli do vzduchu - výškoměrům příliš nevěřili," říká ministr obrany.

Do výměny výškoměrů se letectvo pustilo před několika lety, když přecházelo na standardy NATO - výšku letounů začalo tehdy udávat ve stopách.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video