Na křižovatkách s nefunkčním semaforem však běžně vznikají zmatečné a nebezpečné situace. "Není jasné, jestli má při poruše semaforu pro chodce přednost automobil, nebo chodec," uvedl mluvčí TSK Libor Sosnovec. Podle něj by se v tomto ohledu měla upřesnit legislativa.
Zatím se však předpisy nemění a nehody způsobené nefunkčním semaforem jsou stále časté. Ukázkový příklad se stal minulý týden ve Vrchlického ulici v Praze 5. Žena přecházela po přechodu přesvědčená, že má přednost. Semafor pro chodce byl totiž v jejím směru kvůli prasklé žárovce mimo provoz. Nevěděla však, že auta právě mají zelenou. Skončila se zraněním v nemocnici. Více o nehodě čtěte ZDE.
Krátce po této nehodě se Sosnovec vyjádřil, že není technicky možné, aby nefungovalo světlo pro chodce, a svítily přitom semafory pro automobily. "Pokud dojde na semaforu k poruše, okamžitě začnou blikat výstražná oranžová světla," řekl minulý týden mluvčí TSK.
ANKETA: |
Setkali jse se s tím, že by na některé křižovatce pravidelně nefungovaly semafory? Hlasovat můžete ZDE |
V současné době už se podle Sosnovce TSK zabývá řešením tohoto problému. "Jednáme o technické, ale hlavně právní stránce," tvrdí Sosnovec.
Semafory jsou napojené na centrální dispečink zatím pouze na křižovatkách pravobřežní strany metropole a v Praze 7. Pokud dojde k poruše, systém dispečera okamžitě varuje. "Dalším místem, kde bude zaveden, se stane Praha 5," uvedl Sosnovec.
Pracovníci údržbářských firem kontrolují semafory na všech křižovatkách každých čtrnáct dní, po půl roce se koná celková revize. "Prověří se funkce semaforu a vymění všechny žárovky," dodal Sosnovec. Menší závady, například prasklé žárovky, mají pracovníci firem odstranit do tří hodin od nahlášení.
Ve Vrchlického ulici v Praze 5 srazilo osobní auto 47letou ženu na přechodu. S těžkým zraněním ji odvezla záchranka do nemocnice. (16. ledna 2002) |
Všechny semafory na Olšanském náměstí byly ve čtvrtek černé, nesvítil ani jeden. Chodci zmateně kličkovali mezi projíždějícími auty. (24. ledna 2002) |