Plán rozvoje už dříve schválila komise rady pro Opencard, na stůl ji příští týden dostanou ještě zastupitelé. Podle magistrátu je karta na nové funkce technicky připravená. Město chce nyní potenciál karty masivně využívat.
"Opencard má dnes 400 tisíc držitelů a její potenciál je více než milion uživatelů. Je to nosič zajištěný na dnes nejvyšší úrovni bezpečnosti, má obrovský potenciál dalšího rozvoje a je využitelný i jako firemní či studentská karta nebo elektronická peněženka," uvedl primátor Prahy Pavel Bém.
OPENCARD PŘES INTERNETNově by tak mělo být snazší kartu získat. Zájemce si o ni zažádá přes internet a oproti vratné záloze mu ji kurýr doručí až domů nebo si ji vyzvedne na poště. "Finanční záloha je nutná, aby nedocházelo ke zneužívání žádostí. Peníze žadateli vrátíme při převzetí karty," vysvětlil mluvčí projektu Martin Opatrný. |
"Pro uživatele Opencard bude možnost dvakrát ročně přerušit platnost ročního tarifního kuponu velmi příjemnou novinkou. Poprvé v novodobé historii tak Praha fakticky zlevňuje jízdné veřejné hromadné dopravy. Pokud Pražan, kterému jsou tyto výhody karty určeny, využije přerušení platnosti kuponu například o dovolené, o prázdninách nebo během pobytu mimo město, kupon pro něj zlevní o dvacet procent, takže ušetří až 800 korun," vzkázal mluvčí magistrátu Jiří Wolf.
Slevy při nákupech i v kultuře
Další slevy má karta nabídnout při čerpání městských a komerčních služeb nebo během nákupů. Pražané se s Opencard dostanou levněji například do zoo, do botanické zahrady, do pražských městských divadel nebo do vybraných památek, slibuje magistrát. (přečtěte si podrobněji, co všechno Opencard v budoucnu zvládne)
"Komerční firmy budeme hledat veřejně, očekáváme značný zájem, protože, i když například obchody mají vlastní slevové karty, kumulace těchto slev na jedné kartě v kombinaci s výhodami Opencard, kterou uživatel vždy nosí u sebe, je pro ně zajímavá a lukrativní," doplnil náměstek primátora Milan Richter.
Některým zastupitelům se další rozvoj Opencard nelíbí. Nesouhlasí s ním například Petra Kolínská (SZ), která má strach, že převedením projektu do nové společnosti město ztratí možnost kontrolovat a ovlivňovat další kroky. Kritizuje také to, že by data o chování uživatelů Opencard mohla být prodávána pro marketingové a komerční účely.
Za Opencard se zaručí akciovka
Nové je také převedenÍ zodpovědnosti za kartu na akciovou společnost. Praha bude mít v nové společnosti většinový podíl. Partner projektu by si podíl ve společnosti koupil. O to, kolik by za svůj vstup mohl zaplatit, se bude soutěžit.
"Navrhujeme založit dceřinou akciovou společnost Dopravního podniku, do níž by vstoupil silný bankovní subjekt schopný zajistit fungování karty jako elektronické peněženky. Tato společnost by kartu spravovala," potvrdil Bém.
Příprava na vstup banky do projektu by měla Prahu stát zhruba 45 milionů korun. Projekt už přitom stál přes 800 milionů korun. (více informací k převedení zodpovědnosti za Opencard čtěte zde)
"Pokud jde o ekonomický výhled projektu, postupujeme cestou prošlapanou v zahraničí. Karta je hotova, některé věci související s městským službami budeme ještě muset dofinancovat, ale to už je otázkou zajištění služeb, nikoli investice do karty. Opencard je tak připravena na to, aby se začala chovat ekonomicky," doplnil primátor Prahy.