Podobné odškodnění již od loňska vyplácí ministerstvo práce a sociálních věcí, dříve k takové praxi přistoupily třeba ministerstva vnitra či spravedlnosti.
Pokud stát podle ombudsmanky nedokáže zajistit, aby úřady rozhodovaly v zákonných lhůtách, měl by dávat lidem zadostiučinění za nečinnost úřadů. Dlouhá řízení, která spadají pod ministerstvo dopravy, se týkají hlavně sporů ohledně cest.
Kancelář veřejné ochránkyně práv popsala případ z Ústeckého kraje, kdy bylo manželům bráněno v užívání cesty k domu. Manželé dočkali až po čtyřech letech rozhodnutí od úřadů, zda jde o veřejně přístupnou komunikaci. Délka takového řízení by přitom měla být šest až dvanáct měsíců. Kauza nakonec dopadla tak, že cesta k domu je veřejnou komunikací.
Teď nově ministerstvo dopravy vydalo směrnici o odškodňování a připojí se k dalším resortům, které v případě nepřiměřených řízení postupují podobně. „Byla to docela tvrdá jednání, ministerstvo docela vzdorovalo,“ řekla Šabatová.
Lidé se dosud museli kvůli odškodnění obracet na soudy. „Je to obrovský úspěch a významný krok k posílení důvěry občanů ve stát,“ doplnila Šabatová.
Kancelář veřejné ochránkyně práv chce jednat i s dalšími resorty, které zatím k odškodňování za dlouhá řízení nepřistoupily. Jde třeba o ministerstvo pro místní rozvoj nebo ministerstvo školství.
Ombudsmanka nemá přesná čísla, kolik peněz ministerstva za průtahy v řízení zatím zaplatila. Od ministerstva práce ale prý lidé dostali za průtahy při jednání s úřady práce od šesti do čtrnácti tisíc korun. Podle Šabatové to nejsou horentní sumy. „Jde o symbolické vyjádření toho, že stát nepostupoval správně,“ vysvětlila Šabatová.