Média si všimla, že letoun ATR-72 jako jediný na místním letišti Roščino nepodstoupil ostřik proti tvoření námrazy, ačkoliv se teplota pohybovala okolo nuly a chvílemi padal mrznoucí déšť.
Sedmadvacetiletý kapitán letounu Sergej Ancin podle listu Kommersant odmrazování odmítl. Tato služba stojí přibližně 30 tisíc rublů (asi 19 tisíc korun), před startem zrovna nepršelo a letoun byl vybaven vlastním pneumatickým systémem odmrazování.
Podle listu zatím není jasné, zda byl odmrazovací systém skutečně použit. Námraza se ale mohla začít tvořit během desetiminutového rolování na start, kdy se počasí zhoršilo a letoun vzlétal do mraků.
Nezkušená posádka pak možná už nestihla zareagovat na potíže se ztrátou rychlosti a vztlaku, které námraza vyvolala. Tuto příčinu připustil i gubernátor Ťumeňské oblasti Vladimir Jakušev, úřad civilního letectví to ale nepotvrdil.
Piloti jsou hrdinové, hlásá ředitelka školy
Vyšetřovatelé nejdříve uvažovali o poruše motorů. Mezistátní letecký výbor (MAK) ale po prozkoumání černých skříněk uvedl, že motory běžely až do srážky se zemí. Letadlo se předtím dvakrát prudce naklonilo, nejprve napravo, v úhlu 35 stupňů, a pak nalevo, v úhlu více než 50 stupňů.
Některá média z pilotů už udělala hrdiny, protože stroj při pádu do pole o 300 metrů minul školu ve vsi Gorkovka. "Pilot dobře věděl, že na trase má ves a hlavně naši školu, a tak odklonil letoun stranou," řekla serveru Life News ředitelka školy Olga Levčenková.
"Je strašné si představit, co se mohlo stát. Hned vedle je i dětská školka. Piloti zahynuli, ale zachránili mnoho životů," dodala. Odborníci v Ťumeni nyní identifikují mrtvé, příbuzným pomáhají psychologové.
Ve středu v Ťumeňské oblasti a v Chantymansijském autonomním okruhu začne třídenní smutek. Celostátní smutek se v Rusku podle nepsaných pravidel vyhlašuje v případě, že počet obětí přesáhne stovku.