Aukční weby se mění v klasické internetové obchody nebo bazary. Uvedl to dnes Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci. Aukční režim využívají spíše sběratelé, dodal.
Od uskutečnění prvního aukčního internetového obchodu na portálu eBay v pátek uplyne 20 let. V Česku začaly první aukční weby vznikat na začátku nového tisíciletí. V roce 2003 vznikl portál Aukro.cz, který tuzemskému trhu dominuje. Aukční weby v Česku ročně utrží mezi třemi a čtyřmi miliardami korun.
"V opravdu aukčním režimu běží především zboží typicky sběratelské povahy, pro zakoupení většiny produktů však zákazníci využívají tlačítka typu Kup teď, tedy ve své podstatě přímou objednávku zboží. Nedá se předpokládat, že by v nejbližší budoucnosti došlo k nějaké významnější renesanci vysloveně aukčních portálů, přestože pro vybrané skupiny zboží nadále budou úspěšně fungovat," dodal Vetyška.
Samotné Aukro, které má podle posledních údajů přes 2,5 milionu registrovaných uživatelů, se v posledních letech profiluje jako internetová nákupní galerie. Na Aukru se prodá průměrně 23 položek za minutu a více než 12 milionů za rok. Nejdražší jsou reality s cenami až ve stovkách milionů korun. Největším konkurentem Aukra v Česku je právě server eBay.