Vítězný snímek v soutěži World Press Photo 2010 fotografa Pietra Masturza.

Vítězný snímek v soutěži World Press Photo 2010 fotografa Pietra Masturza.

World Press Photo 2010: Krve dost, invence o poznání méně

  • 2
Každoroční pražský podzimní výstavní rituál - představení vítězných prací předešlého ročníku světové novinářské World Press Photo (WPP) v chodbách Karolina, je opět tu. Ona pravidelnost by však neměla vést k nerozlišující registraci téhle tradiční akce. Právě srovnáváme-li WPP v delším časovém údobí, pak ročník s letopočtem 2010 vychází jako jeden z výrazně slabších.

Záznamové technologie se sice zdokonalují, ale na obrazové perfekci nám až tak nesejde. Podstatná je pro nás apelativnost a autenticita informace! – Zhruba takhle zní v posledních letech poselství mezinárodních porot World Press Phota. Letos navíc v tomto ohledu došlo k průlomu. Jury totiž udělila zvláštní cenu mimo kategorie maličké fotce, fakticky záběru vyňatému z videosekvence. Zaznamenává zakrvácenou, umírající, kulkou zasaženou íránskou dívku Nenu během loňských občanských nepokojů po tamějších prezidentských volbách. V Teheránu byl rovněž exponován snímek, který letos obdržel nejvyšší ocenění, titul Fotografie roku: příznivkyně poraženého prezidentského kandidáta Musávího na protest vykřikují ze střechy domu. I tenhle záběr Pietra Masturza, stejně jako další snímky Italova teheránského cyklu, z něhož si porota Fotografii roku vybrala, postrádá technickou perfektnost v tradičním slova smyslu.

World Press Photo 2010

World Press Photo 2010

Naproti tomu některé jiné na WPP 2010 oceněné fotografie, přitom vzniklé za neméně dramatických okolností, dokládají – vedle pohotovosti a odvahy autorů - rychlost a světelnou citlivost nynějších digitálních fotoaparátů (jiné než digitální se mezi těmi bezmála 102 tisíci do soutěže zaslanými pracemi nevyskytovaly). Dříve nebylo myslitelné, aby za vyhrocených podmínek vznikly tak technicky zdatné, vyhlazené fotografie, jak je to nyní možné registrovat u některých laureátů. Například zrno, v "analogové" minulosti tak typické pro reportérské snímání na vysoce citlivý film za ztížených světelných podmínek, z fotografií již prakticky vymizelo.

World Press Photo 2010

World Press Photo 2010

 Neortodoxní přístup porot World Press Phota k technickým nuancím, a to zejména u rozhodujících, zpravodajských kategorií soutěže, lze jen vítat. Nejen že to odpovídá celkovému trendu ve fotografii a ve vizuální kultuře vůbec, kde jsou připouštěny – ve službě dojmu či myšlenky – jakékoliv dostupné výrazové prostředky. Nadto se asi pouze takto dá narušit častá vzájemná podobnost vítězných "setů", které rok co rok vyrážejí na výstavní turné do mnoha zemí.

World Press Photo 2010

World Press Photo 2010

O výstavě

World Press Photo 2010

Výstavní prostory Karolinum (Křížová chodba), Ovocný trh 3, Praha 1. Výstava je otevřena do 10. října 2010 denně vždy od 10 do 18 hodin. Vstupné 100 korun, snížené (studenti, učitelé a senioři) 60 korun.)

Podobnost jednotlivých ročníků je určována vývojem nabídky a poptávky ve World Press Photu. Základní danosti WPP se prakticky nemění: erbovním znakem v Holandsku vedeného podniku je dokumentace dramatických politických a společenských událostí. Za takové události "zvykové právo" soutěže považuje politické převraty, atentáty, války, přírodní katastrofy, sociální neklid. Tohle "tvrdé jádro" tvoří dominantní linii World Press Phota a v pravidelném návštěvníkovi WPP vyvolává až poťouchlé očekávání, zda tentokrát uvidí v podstatě "totéž" co vloni nebo předloni. Očekávání prakticky nikdy není zklamáno, nicméně základní dojem z ročníku je utvářen kompletní sestavou vítězů. Tedy nakolik únosně je celek rozdělen mezi obrazové záznamy strádání a násilí a "zbytkem", tvořeným nezpravodajským, spíše publicistickým nebo explicitně uměleckým obsahem. Jestliže v minulých ročnících se daly vypozorovat i soubory inklinující ke konceptuálnímu pojetí fotografie, čímž se výrazivo WPP obohatilo, letos tomu tak není a navíc kategorie jako je umění, sport či portrét tentokrát předkládají záhy zapomenutelné snímky. Například u portrétů byla jury pro mě až podezřele nakloněna holandským autorům a jejich souborům o vizáži pohlavně nevyhraněných osob. A co týče explicitního zobrazování násilí ve zpravodajských kategoriích, to je letos obzvlášť výživné - na samé hraně únosnosti se pohybuje například série Faraha Abdiho Warsameha ze Somálska, ukazující ukamenování muže. Za jakou cenu ty snímky vznikly?

World Press Photo 2010

World Press Photo 2010

Ale ono je to všechno ještě trochu jinak. To, co jsem tady zatím uvedl, je do značné míry i reakcí na instalaci v Karolinu. Jenže výstavní kolekce nepředstavuje vítězné práce v úplnosti! Každá kategorie se dělí na jednotlivé snímky a série. A ze sérií se na panely dostanou pouhé ukázky, které často zkreslují dojem z díla - a vy třeba dost dobře nerozumíte, co na tom souboru porota vlastně shledala oceněníhodným. Proto by primárním zdrojem úsudku měla být kompletní galerie vítězných děl, dostupná na internetových stránkách holandských pořadatelů (www.worldpressphoto.org) a nikoliv dojem z putovní výstavy, která má velké mouchy. Kromě zmíněné neúplnosti děl je to velmi "přenosná", materiálově laciná instalace. A k tomu ještě ty výstavám neuzpůsobené chodby pražského Karolina...

World Press Photo 2010

World Press Photo 2010

Zcela mimo dosavadní úvahy nad World Press Photem 2010 budiž závěrečná poznámka ryze tuzemského charakteru. Když pro nic jiného, tak pro uvědomění si toho, jak v klidné a v zásadě spořádané zemi žijeme, je buď návštěva internetových stránek WPP nebo osobní výprava na putovní expozici velmi užitečnou věcí. Je nám pak hned daleko jasnější, že z domácího dění se do hlavních zpravodajských kategorií World Press Phota - tedy pokud Českou republiku nestihne něco mimořádně ničivého - nemůže dostat nic. Za takovou nekonkurenceschopnost bychom měli být rádi. A až zase za pár týdnů budeme hudrat, jak bezzubé jsou fotky oceněné a vystavené na zdejší obdobě světové soutěže, na Czech Press Photu, mějme na paměti, že je to samozřejmá daň za ten v zásadě spokojený život, který si tady vedeme.
 

P.S. - Připadá-li vám, že snímky ve zde přiložené obrazové galerii příliš neodpovídají výše uvedeným poznámkám o krvi, máte pravdu. Jenže záběry pocházejí z presskitu, který poskytují pořadatelé. Drastickým záběrům se v něm vyhnuli. Proto tím spíš doporučuji internetové stránky soutěže.

, Kavárna

Nejlepší videa na Revue