Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výuka s tablety děti baví. Časem by mohly být v každé škole, zvažuje stát

  15:05aktualizováno  15:05
Učit se pomocí tabletů má smysl. Shodli se na tom žáci a učitelé, v jejichž školách iPady minulý rok školní rok vystřídaly klasické učebnice. Tablety ve výuce navíc nemusejí být v budoucnu takovou raritou. Ministerstvo školství chce totiž s "digitalizací" výuky co nejvíce pokročit.

Stát chce ve školách rozšířit tablety a další moderní technologie (snímek je ze ZŠ U Říčanského lesa ve středočeských Říčanech). | foto:  Petr Topič, MAFRA

Tablety se osvědčily například při domácí přípravě. "Zatímco iPady využívalo 67 procent žáků, učebnici a notebook jen 40 procent," uvedl autor výzkumu Martin Chvál z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Vyměnit klasické učebnice za tablety by svým kolegům doporučily tři čtvrtiny zúčastněných učitelů. Výzkum ale není úplně reprezentativní. Projektu Flexibook 1:1 Nakladatelství Fraus se totiž zúčastnily především školy, jejichž učitelé mají k moderním technologiím dobrý vztah.

Tablety v říčanské škole

Projekt probíhal na šestnácti základních školách a víceletých gymnáziích minulý školní rok. S tablety pracovalo 528 žáků a 65 učitelů, a to vždy minimálně ve třech předmětech (přečtěte si reportáž ze školy v Říčanech).

Dát žákům do ruky atraktivní učební pomůcky ale přináší i rizika. Děti totiž iPady podle výzkumu stále vnímají především jako prostředek ke komunikaci na sociálních sítích. Díky tabletům se navíc nezlepšil jejich vztah ke škole, ani aktivita při vyučování.

Tvůrci projektu zjišťovali názory ředitelů, učitelů a žáků pomocí rozhovorů a dotazníků. Původně chtěli v letošním školním roce počet zúčastněných škol rozšířit a srovnat dovednosti a znalosti dětí pracujících s tablety s těmi ostatními. Kvůli malému zájmu škol a jejich nechuti k testování ale projekt předčasně končí.

Stát se zaměří na lepší zasíťování, přístroje i obsah učebnic

Ministerstvo se ale nyní rozhodlo podobné aktivity zastřešit a věnovat se jim systémově. Počítá s tím strategický záměr Digitální vzdělávání/Touch your future, o kterém resort ve středu informoval vládu. Cílem je rozšířit do výuky v Česku nejmodernější digitální technologie. Zaplatit by je měla zejména Evropská unie, částečně stát a soukromý sektor.

Křišťálová lupa

"Máme v plánu tři velké oblasti - zasíťování škol, aby měly lépe přístupný internet, vybavení škol dotykovými zařízeními a zajistit obsah elektronických učebnic," podotkl ředitel odboru vzdělávání na ministerstvu školství Petr Bannert.

Konkrétní termíny, plány ani odhad jejich ceny ale zatím neexistují. Uplatnění technologií na školách nejprve posoudí expertní skupina, ministerstvo také po vzoru projektu Flexibook 1:1 tablety vyzkouší na některých základních a středních škol (jen jich má být větší počet).

Později by se iPady podle plánů ministerstva mohly nabídnou školám plošně. "Nepředpokládáme ale, že se všechny školy vybaví tablety jednorázově. Nejdříve je nutné ověřovat, jak je využít," uvedl Bannert. "Když bychom teď dali tablety všem, minimálně v polovině případů by to byly vyhozené peníze," míní Chvál.

Podle Ladislava Čásy, ředitele základní školy Horní Bříza, která se projektu Flexibook 1:1 zúčastnila, by se tablety měly zavést na všechny školy povinně. "To je to samé, jako kdyby Marie Terezie nezavedla povinnou školní docházku. Nemůže se to nechat na dobrovolnosti," míní ředitel školy z Plzeňského kraje.

Učit se pomocí tabletů na jeho škole zkoušeli šesťáci v matematice, češtině a dějepisu. Ujaly se natolik, že je dostane všech 350 žáků. "Peníze jsme získali z evropských fondů, zbytek doplatil náš zřizovatel, tedy město. Někde budeme mít správu tabletů, kde budou dobíjeny. Nenahradí ale tištěné učebnice. Využívat se budou pro všechny předměty, jen když to bude potřeba," doplnil pro iDNES.cz Čása.

Učitelé často neumí nové technologie smysluplně využít

Zastánci rozšíření technologií do škol argumentují například tím, že dnešní žáci jsou na ně zvyklé od útlého věku. Jejich přínos při výuce je ale zatím sporný. Když odborníci z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy hodnotili starší projekt Nakladatelství Fraus Vzdělání21 (žáci vedle klasických učebnic používali i netbooky), zjistili, že klíčový vliv na výsledky má stále učitel a jeho způsob výuky či jeho vztah s třídou.

Někteří kantoři navíc nepřizpůsobili novým technologiím styl výuky. "Největší brzdou digitalizace české školní výuky je motivace pro učitele. Učit starými metodami s využitím moderních technologií je neefektivní. Zapojení výpočetní techniky musí jít ruku v ruce se změnou stylu výuky," míní Pavel Kubů ze společnosti Intel, která se na projektu Vzdělání21 podílela. 

Podle výroční zprávy České školní inspekce za loňský rok situace s výpočetní technikou není na základních školách ideální. O jeden počítač se dělí osm žáků, třetina přístrojů je starší pěti let. V učebnách sice výrazně přibyly interaktivní tabule a dataprojektory, často ale nejsou dostatečně využívané.

Ministerstvo se chce více zaměřit na vzdělávání učitelů v oblasti informačních technologií. "Je potřeba s tím více pracovat už na pedagogických fakultách," uvedl Bannert. Odborníci také upozorňují, že by každá škola měla mít vlastního správce IT.

Podívejte se, jak se pomocí iPadů učí školáci v Říčanech u Prahy

Autor:



Hlavní zprávy

Nejčtenější

V italském Janově se zřítil dálniční most, zemřelo 35 lidí

Na frekventované dálnici v Janově na severu Itálie se zřítilo několik desítek...

Na frekventované dálnici v Janově na severu Itálie se v poledne zřítil asi 80metrový úsek mostu. Podle poslední bilance...

Konflikt na koupališti v Dubí se odehrál jinak, tvrdí noví svědkové

Koupaliště v Dubí na Teplicku v den incidentu. NEPOUZIVAT

Zcela jiným způsobem popisují incident na koupališti v Dubí svědci, které oslovil server Romea.cz. Podle nejen romských...



Najednou zmizela cesta. A byl jen pád, líčí český řidič tragédii v Janově

Vrak kamionu české přepravní společnosti Sped - it, který se v italském Janově...

„Najednou zničehonic zmizela cesta. A nebylo nic, jen pád. Myslel jsem, že zemřu. Jsem strašně šťastnej, že jsem to...

Žraloci v Egyptě útočí, cestovky mlčí. V moři je prostě živo, argumentují

Žralok tygří (Galeocerdo cuvier). Ilustrační foto

Cestovní agentury nedostatečně informují o žralocích u Egypta, tvrdí turista, který se sám na podzim roku 2017 s...

V Dubí to vře, muže na místním koupališti napadli „přespolní“

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

Původně malicherná rozmíška mezi dvěma dětmi na brouzdališti v Dubí spustila konflikt, jehož následky bude město řešit...



Další z rubriky

Křivda na druhou. Část klientů H-Systemu nedostala sto tisíc z konkurzu

Bývalí klienti H-Systemu si byty v Horoměřicích dostavěli svépomocí. (24....

Někteří členové Stavebního a bytového družstva Svatopluk, kteří přišli o své peníze v kauze stavby domů H-System, už...

Adršpach zkolaboval třetí den po sobě. Jeďte vlakem, radí policie

Turisté na cestě do skalního města v Adršpachu (16.8.2018).

Policie v pátek po 11. hodině opět uzavřela příjezdové cesty do Adršpachu. Kvůli dopravnímu kolapsu byly silnice...

Konec příštího týdne přinese ochlazení. Pak se vysoké teploty vrátí

Ilustrační snímek

Koncem příštího týdne se ochladí na 20 až 25 stupňů, potom však teploty znovu porostou. Nadprůměrně teplé počasí vydrží...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.



Najdete na iDNES.cz