Černý sice popírá, že se nehoda stala, ale MF DNES informace o jeho nešťastném letu potvrdili tři lidé. "Vím, že vyskočil z větroně na padáku a že nehodu řeší odborný ústav. Je sice členem našeho klubu, ale neletěl zrovna naším letadlem," řekl v pátek MF DNES šéf benešovského aeroklubu Miloš Ramert.
Sám čtyřiačtyřicetiletý umělec sice mobil zvedl, ale řekl jen: "Vůbec nevím, o čem mluvíte." Výtvarník obvykle létá jiným strojem - motorovou cessnou. V jednom rozhovoru kdysi řekl, že se naučil létat, protože nesnáší jízdy autem a provoz na silnicích, takže vzdálenosti nad 100 kilometrů překonává letadlem.
Vyskočil na poslední chvíli
V neděli se s kluzákem DG 400 dostal do výšky, 600 až 800 metrů, a začal ztrácet rychlost. "Svědci událost popsali jako typickou nehodu nezkušených nebo nedisciplinovaných pilotů, kteří krouží nad zemí a kochají se. Přitom přitahují knipl, čímž letadlo ztrácí rychlost," uvedl jeden z pilotů místního letiště.
Letošní nehody2. dubna Kluzák s pilotem a pasažérkou spadl blízko Jinačovic u Brna. Čtyřiašedesátiletý pilot při letu omdlel. Pasažérka se ho marně snažila vzkřísit. Letadlo padalo z výšky půl kilometru. Žena byla zraněna lehce, pilot těžce. 11. června U obce Syrovice na Brněnsku zemřel pilot motorového rogala. Krátce po vzletu ve výšce třicet metrů se stroj naklonil a začal padat. Inspektoři pak zjistili závadu na konstrukci kluzáku, která zřejmě způsobila nehodu. 14. srpna Český turista zemřel po pádu kluzáku ve Francii v oblasti Provence. Ztratil nad strojem kontrolu a naboural do země. |
Před Černého seskokem však smeká, protože pilot podle něj reagoval rychle a duchapřítomně. Podle odhadu měl asi 10 sekund aby se rozhodl. Odhodil kabinu a vyskočil. V okamžiku seskoku byl v 300 metrech, takže to je srovnatelná výška, jako kdyby skákal z pařížské Eiffelovy věže.
Pilot a přítel Davida Černého Milan Mikulecký ale odmítá, že se výtvarník choval ve vzduchu nezodpovědně. "Normálně se nechal vytáhnout do výšky 600 metrů a pak se snažil najít stoupavý proud. Během přímého letu měl ale najednou pocit, že ho stroj přestává poslouchat, proto se rozhodl vyskočit," uvedl Mikulecký, který s Černým o nehodě mluvil. "Pokud kluzák krouží, rozhodně to neznamená, že se pilot kochá krajinou. Naopak se snaží nabrat výšku," poznamenal Mikulecký.
Svědky na místě nehody vyslechl inspektor Josef Procházka z Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod. Ten však odmítl potvrdit, že šlo o Davida Černého.
"Vymontovali jsme z letadla přístroje, které zaznamenávají výšku letu a rychlost. Závěrečná zpráva ještě není hotová, takže nemohu hodnotit, nakolik pilot chyboval. Letěl výkonným kluzákem vyrobeným v roce 2008. Vypověděl, že se jako pilot dostal do situace, se kterou si už nevěděl rady, tak opustil letadlo," řekl v pátek Procházka. Technickou závadu vyloučil. Na místo nehody přijela i policie.
Mluvčí benešovských policistů Diana Škvorová sdělila pouze rok narození pilota 1967 (shoduje se s rokem narození Černého).
Policisté mu dali dýchnout, zda nepil alkohol. "Nehodu jsme pouze zadokumentovali. Pilot neměl v krvi alkohol a ani nikoho nezranil," uvedla Škvorová.
Letadlo dopadlo na kraji města
Trosky větroně dopadly do pole s ječmenem pouhých 150 metrů od nejbližších budov v Bystřici na Benešovsku, asi kilometr od letiště. Pilot neměl před seskokem moc možností, jak letadlo navádět, aby neohrozil lidi na zemi.
"Řízení je v takové situaci problematické, protože letadlo má s pilotem hmotnost 450 kg, takže to je taková hříčka v ovzduší," dodal inspektor Procházka.
Podle svědků měl kluzák cenu asi 1,2 milionu korun. "Všichni kromě toho letadla měli obrovské štěstí," komentoval to již citovaný pilot. Podle zdrojů z letiště zničil Černý stroj, který kromě něho patří i jeho známému.
Ústav pro zjišťování příčin leteckých nehod už letos vyšetřoval podle informací na internetu osm pádů letadel v Česku, většinou právě kluzáků. Když skončí bez vážnějšího zranění, je to spíš rarita.