Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vysokorychlostní trať Praha - Beroun byla v ohrožení, pomohli poslanci

  12:48aktualizováno  12:48
Lidé z Berouna jsou zase blíž tomu, že se do Prahy dostanou za jedenáct minut. Umožní jim to unikátní superrychlá trať, která má za devět let spojit obě města. Stavba však byla do včerejška v ohrožení. Ač měla územní rozhodnutí, nebylo jisté, že bude vydáno i stavební povolení.
V budoucnu se počítá s tím, že trať bude prodloužena až do německého Norimberku. Na snímku německý rychlovlak ICE.

V budoucnu se počítá s tím, že trať bude prodloužena až do německého Norimberku. Na snímku německý rychlovlak ICE. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Problém byl v tom, že podle současných zákonů musí dát souhlas s podzemní stavbou (velká část trati povede v pětadvacetikilometrovém tunelu) i všichni vlastníci domů a bytů, které jsou postaveny nad plánovanou tratí.

Poslanci však ve čtvrtek ve zrychleném režimu schválili novelu stavebního zákona. Podle ní stavitelé podzemních staveb, například železničních a silničních tunelů nebo metra, nebudou muset získávat souhlas majitelů pozemků nad budovanou stavbou.

Souhlas nyní budou vydávat jen vlastníci pozemků, na nichž se bude stavět cokoliv v souvislosti se stavbou, například portály, nebo se tam budou razit podzemní štoly.

Oproti současnému stavu tak bude stačit souhlas jen minimálního počtu vlastníků. Novelu ještě musí schválit Senát a podepsat prezident.

Majitelé pozemků nad tunelem jsou proti

Jen v úseku mezi Prahou a Berounem se problém týká 4 200 lidí. A zdaleka ne všichni jsou superrychlé železnici nakloněni.

"Nechci to tady, mám z toho strach. Stačí si vzpomenout, jak se při stavbě dopravního tunelu propadla v Praze louka ve Stromovce," řekl muž z Berouna, který si nepřál být jmenován, prý aby neměl potíže s úřady.

Investor stavby, kterým je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), potvrdil, že podobných kritiků plánované stavby je víc. Jsou i tací, kteří ji blokují tím, že s investorem nekomunikují.

Ochránci přírody kupodivu neprotestují

Česká republika přitom stavbou nového železničního spojení splácí dluh Evropské unii. Před časem se zavázala, že vytvoří čtyři transevropské železniční sítě, kde vlaky budou jezdit rychleji, než je v tuzemsku obvyklé.

Na nové trati do Berouna pojedou vlaky v některých úsecích rychlostí 250 až 300 kilometrů v hodině. V budoucnu se počítá s tím, že bude prodloužena přes Plzeň a Cheb až do německého Norimberku.

Přes údolí Berounky povede také nový most. Ochránci přírody jsou s ním smířeni. Povede prý na samé hraně Českého krasu místy, kde se už beztak stavělo.

"V podstatě teď bojujeme jen o to, aby ten most neměl protihlukové stěny. Projektant je navrhoval, my je ale nechceme, protože ten most by zmohutněl," prohlásil Tomáš Urban ze Správy chráněné krajinné oblasti Český kras. Chtějí také, aby v blízkosti mostu byla vysazena zeleň.

Dobrou zprávou pro všechny lidi z Berounska je, že stávající trať nebude zrušena. Dopravní experti počítají s tím, že ji i nadále budou využívat především obyvatelé Řevnic, Černošic a Radotína, tedy oblastí, které leží blízko hranic metropole či už za ní.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Hybridní válka? Buďme s tím označením opatrní, radí experti

Ruský voják střeží leteckou základnu Belbek na Krymu (4. března 2014)

S hybridními hrozbami se v posledních letech „roztrhl pytel“. Máme se o ně zajímat, případně se jich obávat? A hrozí...

Prezident Zeman přijme demisi vlády příští týden ve středu

Prezident Miloš Zeman a předseda hnutí ANO Andrej Babiš na tiskové konferenci...

Prezident Miloš Zeman přijme demisi menšinové vlády ANO ve středu 24. ledna. Telefonicky se na tom ve čtvrtek domluvil...

Kvůli mohelnickému klubu se rozhořela špinavá válka o čistý fotbal

Pohled na tribunu stadionu fotbalového klubu FK Mohelnice.

Zvláštní vývoj nabrala kauza FK Mohelnice. Kvůli čínskému investorovi na klub padlo podezření z napojení na sázkařskou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz