O společnou kuchyňku se dělí 25 lidí a podle toho to také vypadá, sektorový nábytek z doby socialismu už drží jen silou vůle a okny fouká i za bezvětří. Přitom jiná kolej stejné vysoké školy nabízí bydlení v opravených pokojích. Svou kolej hrůzy má většina z 26 veřejných vysokých škol v Česku. Letos mezi ně ministerstvo školství rozdělí ve dvou kolech přes dvě miliardy, z toho 1,5 miliardy z evropských fondů.
Už teď je jasné, že to pro všechny stačit nebude. Jen Karlova univerzita do prvního kola posílá projekty za 360 milionů. „Máme připraven projekt obnovy koleje Švehlova a Na Větrníku v Praze, koleje Na Kotli v Hradci Králové,“ říká Miroslava Hurdová z Ředitelství kolejí a menz.
MF DNES oslovila desítku vysokých škol. Alespoň jeden velký projekt bude na ministerstvo posílat každá z nich. „Žádosti se budou posuzovat podle závažnosti a objemu vyčleněných prostředků,“ říká náměstek ministra školství Pavel Doleček.
„Dvojlůžkový pokoj, asi 12 metrů čtverečních, jedna sprcha na patře. Platím 3 200 měsíčně, za celý pokoj se spolubydlící 6 400,“ popisuje bydlení na Sinkuleho kolejích v pražských Dejvicích studentka Českého vysokého učení technického (ČVUT). Spokojená sice není, ale odstěhovat se nemůže, pronájem by vyšel dráž. Terčem uštěpačných poznámek jsou hlavně sociální zařízení a kuchyňky, o které se dělí osazenstvo pokojů celého patra. Ubytování tohoto standardu nabízí prakticky každá z námi oslovených škol.
Rekonstrukce je potřeba už roky
Často jde o budovy, které podle samotných škol už roky nutně potřebují důkladnou opravu. Na už zmíněné pražské ČVUT proběhla poslední velká rekonstrukce v roce 1998, opraveny byly Masarykovy koleje. „Na rekonstrukce jsou připraveny koleje Bubenečská, Hlávkova, ale hlavně Strahov. Především je potřeba investovat do přechodu ze společných sociálních zařízení na buňkový systém,“ říká kvestor ČVUT Jiří Boháček.
Jen pro silné žaludky. Svérázné bydlení na kolejích Harcov v Liberci |
Třeba z kolejí pražské Vysoké školy ekonomické by si s výjimkou Jarova zasloužily rekonstrukci všechny, míní mluvčí Martina Mlynářová. Po kompletní opravě volá i Baarova a Máchova kolej Západočeské univerzity nebo Mánesovy koleje brněnského Vysokého učení technického.
Do konce března proto na ministerstvo školství dorazí desítky projektů, ve kterých bude 26 veřejných vysokých škol žádat o peníze na nutné opravy. V prvním kole je připraveno necelých 800 milionů s tím, že 40 procent bude muset k evropské dotaci přihodit vysoká škola. „Suma to je zcela nedostatečná, nicméně jde o dobrý začátek,“ chválí ministerstvo opoziční poslanec Dominik Feri (TOP 09).
„Občas zaslechnu, že si studenti nemají na co stěžovat, koleje nemají být hotel Ritz, jenže tady se bavíme o stavu, kdy padá omítka a rozpadající se nábytek pamatuje třetí generaci,“ dodává studující poslanec z Teplic.
Některé koleje jsou už opravené, není to ale pravidlo:
Dojíždět se vyplatí
Jak málo jsou studenti z bydlení na koleji nadšení, dokazuje i to, že v polovině roku se na většině z nich už místo najít dá. Po těch, kteří své bydlení vyřešili jinak. A to i na účet státu, který jim od loňského září poskytuje výrazné slevy na jízdném. „Někteří studenti ukončují ubytování, protože přecházejí na denní dojíždění,“ říká ředitel kolejí Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Miroslav Procházka.
„Osm set za měsíc vlak z Hradce Králové do Prahy, jezdím čtyřikrát týdně. Lepší doma než platit nájem v Praze,“ píše v diskusi na Twitteru Jiří Kosař. Další studenti pražských vysokých škol si bydlení shánějí i ve městech ve Středočeském kraji. Naopak v Ústí nad Labem se podle studentů vyplatí najmout si byt – vyjde zde levněji než kolej. „Zájem o ubytování bohužel každoročně klesá,“ potvrzuje Jana Kasaničová z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
Podělte se o kvalitu vašeho ubytování na kolejích. Pošlete nám fotografie na e-mail: redakce@idnes.czZasláním fotografie potvrzujete, že je původní, jste jejím autorem a souhlasíte s jejím zveřejněním na serveru iDNES.cz nebo v deníku MF DNES. Do předmětu mailu napište: koleje. |