Letos se minisčítání zúčastnilo 16 tisíc dětí ve věku 8 - 17 let, tedy žáci 4. až 9. tříd. Zapojilo se 225 škol po celé republice. Projekt pořádá Český statistický úřad již podruhé. Historicky první minisčítání proběhlo před dvěma lety (o výsledcích čtěte zde).
Minisčítání 2012Projekt Minisčítání 2012 letos probíhal od 1. října do 15. listopadu. Zapojit se mohly zdarma všechny základní školy a nižší třídy gymnázií. Tři vylosované třídy byly odměněny výletem do libereckého IQparku. |
Pořadatelé dětem prostřednictvím internetových dotazníků položili celkem 18 různorodých otázek. Kolik lidí žije ve tvé domácnosti? Jak často se vídáš s babičkou a dědou? Třídíš odpad? Co by sis vybral k přežití na pustém ostrově?
Na tyto a další otázky statistiků děti odpovídaly výběrem z několika možností nebo číslovkou. "Bylo to jednoduché. Řekla bych, že vyplnění dotazníků nám trvalo maximálně deset minut," říká Jitka Procházková, třídní učitelka osmáků z pražské ZŠ Sázavská.
Vyplněné dotazníky poté školy mohly od začátku října do poloviny listopadu odesílat Českému statistickému úřadu, který na webových stránkách průběžně zveřejňoval výsledky. Eva Kortanová z ČSÚ zdůrazňuje, že výsledky jsou anonymní, děti nikde nevyplňují své jméno.
Odpad třídíme, protože to je správné
Odpovědi byly často překvapující. Statistiky potěšilo, že 62 procent dětí ze zásady třídí odpad, protože je to tak správné. Když však porovnáme výsledky v různých regionech, zjistíme, že se často velmi liší. Například v průmyslovém okrese Most netřídí ani polovina dětí.
Regionální rozdíly pořadatele pobavily u odpovědi na otázku, co by si děti s sebou vzaly na pustý ostrov. Zatímco pražští žáci volili kamaráda, rodinu nebo mobil, děti z podkrkonošské Vysoké nad Jizerou by se vybavily jídlem, nožem a sirkami. "Možná to je tím, že v drsném podhůří často není signál," spekuluje Kortanová.
Svoji fantazii mohly děti vyřádit u otázky, jakou zvířecí schopnost by si vybraly. Většina by chtěla být rychlá jako gepard. Chlapci by si kromě toho přáli sílu medvěda, dívky spíše chytrost lišky. U Pražáků pak vede maskování chameleona. "V určitých situacích se to hodí. Třeba při testu ve škole," vysvětluje osmák Hynek.
Mezi chlapci a dívkami jsou rozdíly ve zdrojích informací o sexu. Holky čerpají především od kamarádek či z časopisů, kluci spíše z internetu. "Překvapilo mě, že hodně dětí odpovědělo, že žádné informace nemají. To přece zajímá každého," pozastavuje se osmačka Karolína.
Děti porozumí statistice a nebudou se bránit sčítání lidu
Minisčítání podle pořadatelů představuje dětem i učitelům "jak se dělá statistika" zábavnou formou. Vyzkouší si sběr údajů, jejich zpracování i prezentaci výsledků a jejich interpretaci. Zároveň o sobě zjistí spoustu zajímavostí.
Sčítání v zahraničíMinisčítání je inspirováno zahraničním projektem školního sčítání Census At School. Tento projekt vznikl v roce 2000 ve Velké Británii v rámci informační kampaně ke sčítání lidu 2001. Postupně se do Census At School zapojily i jiné anglicky mluvící země např. Kanada, Nový Zéland, Jižní Afrika, Austrálie a Irsko. Dále se k projektu přidalo také Japonsko a Jižní Korea. Hlavním mezinárodním garantem i nadále zůstala Velká Británie. Čeští organizátoři se inspirovali těmito projekty, otázky však přizpůsobili českému prostředí a školám. |
Podle Evy Kortanové z ČSÚ má projekt mezi dětmi kladnou odezvu. Zažijí totiž netradiční vyučovací hodinu, dozvědí se nové informace o své třídě a škole a přitom nenásilnou formou porozumí statistice. To oceňuje i učitelka Jitka Procházková. "Myslím, že tím děti bezděčně čerpají vědomosti o statistice, aniž by to byl hlavní cíl. Navíc tak mohou pochopit smysl statistických údajů a nebudou se možná v budoucnu bránit například sčítání lidu," říká Procházková
Pozitivně prý projekt přijímají i učitelé. "Od pedagogů máme výbornou zpětnou vazbu, akci si chválí a velmi je zajímají výsledky za konkrétní třídy, s nimiž minisčítáním prošli. Mnozí se jím inspirovali natolik, že podnikli vlastní konkrétně zaměřenou statistiku hrou. Od dětí jsme zaslechli i takové reakce, že matematika s minisčítáním byla první zajímavou hodinou matematiky ve škole vůbec," říká Kortanová.