Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Písečná kočka, liška, gepard. Kdo dodá útočná vozidla pro výsadkáře?

  10:52
Jaké lehké útočné vozy by mohli dostat vojáci 43. výsadkového pluku z Chrudimi? Ministerstvo obrany dokončilo průzkum trhu pro nákup až stovky vozů. U nově budované jednotky okamžité reakce mají nahradit dosluhující vozy „Kajman". A nabídka je široká. Od militarizovaných civilních vozů až po skutečně bojové speciály.
Chrudimští výsadkáři na cvičení hrotových sil NATO Nobel Jump na západě Polska...

Chrudimští výsadkáři na cvičení hrotových sil NATO Nobel Jump na západě Polska (18. června 2015) | foto: SHAPE

Chrudimský výsadkový pluk doplňuje dosavadní „lehčí a expediční“ 4. brigádu rychlého nasazení z Žatce a „těžkou“ teritoriální 7. mechanizovanou brigádu z Hranic.

Má představovat sílu okamžité reakce, tedy být schopen v krátké době vyrazit kamkoliv a na jakoukoliv operaci.

Tomu odpovídají i úkoly, které má nový pluk plnit. Od vzdušných výsadkových operací a akcí v týlu nepřítele, přes zdržovací boj, záchranu pilotů, léčky a přepadové operace až po záchranu například českých občanů, kteří kvůli válečnému konfliktu uváznou v cizí zemi.

Kompletně připravený, tedy plných operačních schopností, má pluk být v lednu 2026. A do té doby musí výsadkáři dostat nové vybavení včetně vozidel.

Základní bojovou platformu mají tvořit lehká útočná vozidla nad 3,5 tuny. Obrana chce koupit až 100 takových vozidel. Nahradit mají vozy Land Rover 130 „Kajman“, které chrudimští výsadkáři používají od roku 2009 ve třech zbraňových verzích. Každý vůz má vepředu lehký kulomet a ve věži pak může být druhý lehký kulomet, nebo granátomet a nebo těžký kulomet.

Tři kategorie

Ministerstvo obrany chce v řádu jednotek miliard korun pro jednotku pořídit hned tři kategorie nových taktických vozidel. 

  • Ultralehká výsadková vozidla do 1 tuny (UVV) v podobě čtyřkolek či šestikolek přepravitelných vrtulníky
  • Lehká výsadková vozidla do 3,5 tuny (LVV) bez zbraňových systémů přepravitelných letouny CASA
  • Lehká útočná vozidla nad 3,5 tuny (LÚV) s lafetovanou výzbrojí.

Vozy slouží především k přepravě výsadkářů a jejich palebné podpoře při doprovodech konvojů, při hlídkování nebo při aeromobilních operacích. Osvědčené stroje však už nezadržitelně stárnou a dávno nevyhovují dnešním potřebám moderní výsadkové jednotky. Především s ohledem na ochranu posádky, spojení nebo co se týká užitných vlastností.

Vojáky chrání jen před výbuchem protipěchotní miny a zepředu mají ochranný štít proti lehkým zbraním. To však v dnešní době a vzhledem ke spektru úkolů jednotky rozhodně nestačí. Stejně tak náklad v podobě výstroje a výzbroje šestičlenného družstva se postupem let výrazně proměnil.

Nové vozy nabízí tucet firem

„Hledáme vozidlo, které převyšuje Kajmana především v balistické ochraně posádky a komunikačních systémech, které jsou dnes už prakticky nepoužitelné,“ konstatoval zástupce velitele chrudimského pluku Ivo Zelinka.

Nová vozidla tak mají uvézt celé družstvo (6+1), kompletní výzbroj a výstroj vojáků a stejně tak i větší množství munice, paliva a vody pro delší mise. Zároveň by měla mít moderní komunikační a velitelské systémy a datové spojení, nově také boční pancéřování, které odolá kulometné munici a odolnou spodní část, která ochrání posádku výbuchem protitankové miny. 

Přepravitelná by měla být středními transportními stroji typu Hercules. Sloužit mají vojákům asi 20 let.

Životnost současných „Kajmanů“ skončí někdy v roce 2025. K jejich výměně by tak stejně muselo dojít. Nehledě na jednu z velkých bolestí - spojení není kompatibilní s NATO a čeští vojáci tak ve vozidle nejsou schopni utajeného spojení v rámci alianční sítě.

Ministerstvo obrany loni v rámci průzkumu trhu na nákup nových lehkých útočných vozidel oslovilo 20 firem. Průzkum probíhal od března až do listopadu. Nabídku na dodávky ministerstvu zaslalo 12 společností, které nabídly hned 14 různých platforem.

Svolení s uvedením zájmu a nabídky však má ministerstvo zatím jen od pěti firem. „Další společnosti se doposud nevyjádřily, nebo neposkytly povolení zveřejnit informaci o jejich účasti nebo jméno navržené platformy. Není proto možné zveřejnit úplný seznam účastníků,“ uvedl mluvčí ministerstva Jan Pejšek.

I tak je nabídka poměrně velmi pestrá.

Izraelský SandCat

Tuzemská společnost Excalibur Army, patřící do holdingu CSG, nabízí pro výsadkáře speciální platformu SandCat izraelského výrobce Plasan. Vozidla jsou postavena na komerčním podvozku vozu Ford řady F. 

Od roku 2004 firma dodala přes 700 vozidel minimálně 16 uživatelům v 15 zemích. Od policejních jednotek, přes bezpečnostní služby až po speciální síly. V současnosti nabízí firma 4. generaci vozidla s celou škálou možných nástaveb včetně například keramické a kevlarové ochrany podle požadavků zákazníka.

Eagle ze Švýcarska

Evropská divize amerického výrobce GDELS (General Dynamics European Land System) nabízí osvědčené vozidlo Eagle švýcarského výrobce MOWAG, který pod společnost patří. Vozidla první generace využívala podvozek stroje Humvee. Nástavby podle přání zákazníka nyní výrobce nabízí na vlastní platformě 4x4 nebo 6x6. Slouží ve švýcarské, německé nebo dánské armádě.

Nástupce Humvee

Americký průmyslový obr Oshkosh nabízí pro české výsadkáře unikátní platformu Joint Light Tactical Vehicle (JLTV), která pro příští desetiletí nahradí v amerických ozbrojených silách legendární vozidla Humvee. Americká armáda a námořní pěchota objednaly přes 50 tisíc těchto vozů.

Vývoj trval deset let a firma nabízí celou řadu variant na podvozku využívající patentovaný systém nezávislého zavěšení kol. Cena základního vozidla je zhruba 250 tisíc dolarů, tedy 5,3 milionu korun.

Ajban z Emirátů

Výrobce Nimr Automotive ze Spojených arabských emirátů nabízí svou platformu SOV Mk2. V České republice kooperuje se státním podnikem VOP Nový Jičín.

Vozidlo pro speciální operace a průzkumné mise využívá otevřenou architekturu založenou na víceúčelovém vozidle Ajban. Ve výzbroji stroje mají ozbrojené složky SAE a v různých variantách slouží také v Libyi, Alžírsku, Jordánsku nebo Libanonu.

Francouzský Venpir

Firma Soframe patří mezi francouzské specialisty na výrobu a úpravy kolových Vozidel pro ozbrojené a bezpečnostní služby. Pro české výsadkáře nabízí vlastní platformu Venpir vyvinutou pro speciální síly na podvozku standardního nákladního vozu. Vozidlo firma poprvé představila v roce 2016.

Gepard a další kandidáti

A to jsou zatím všichni možní kandidáti, od kterých má ministerstvo souhlas se zveřejněním. O dalších lze tedy zatím jen spekulovat. Obecně se má za to, že na světě existují tři čtyři špičkoví výrobci speciálů přímo pro výsadkové a zvláštní jednotky. Cena za vozy je samozřejmě z vyšší cenové kategorie.

Výsadkové či speciální jednotky ale velmi často používají vozy, které jsou militarizovanými - důkladně přestavěnými deriváty terénních a užitkových automobilů, především značek Land Rover, HMMWV, Mercedes-Benz G, Ford série F nebo Toyota.

Právě na platformě Toyoty staví vozy například legendární britská společnost Jankel

Mezi špičkové dodavatele speciálních vozidel patří také česká firma Dajbych. Ta už před časem pro výsadkáře uvedla vozidlo Gepard, taktéž na platformě Toyota Land Cruiser. I když firma nefiguruje na seznamu těch firem, které daly ministerstvu souhlas se zveřejněním, má se zato, že tam nechybí. Gepard byl totiž přímo vyvinut a vyroben jako možná náhrada za současné vozidlo Kajman.

Podle vojenského experta Lukáše Visingra by pro výsadkový pluk přímo nabízela vozidla právě na platformě Toyoty.

„Land Cruiser je v provozu maximálně osvědčená a mimořádně odolná platforma, navíc po celém světě rozšířená, což usnadňuje údržbu a opravy při nasazení v zahraničí. Pro Armádu ČR by tam navíc existoval vedlejší přínos v podobě technické příbuznosti s vozidlem Toyota Hilux, které si vojáci loni zvolili jako nový terénní vůz,“ uvedl.

Pro takové řešení hovoří také především prakticky celosvětové servisní zajištění. A zajímavé by podle něj bylo využití šestikolové varianty, která nabízí nosnost kolem tří tun, takže uveze i těžší náklady či silnější zbraně.

Česko-slovenský Zetor Engineering zase představil projekt Fox na platformě Mercedesu G. Na té rovněž staví své speciály například nizozemská společnost Defenture, jejíž vozy ve velkém používají nizozemské speciální síly.

Francouzský Arquus, dříve divize Renault Trucks vlastněná švédským Volvem, zase vyrábí pro výsadkové či policejní zásahové jednotky v několika modifikacích speciály Sherpa. Slouží v řadě zemí po celém světě.

Vlastní platformu Perun má další český výrobce SVOS z Přelouče.

A co se týká opravdových konstrukčních speciálů nelze nezmínit předního britského výrobce Supacat, který dodává vozidla zvláštním jednotkám v USA, Británii, Austrálii, Norsku nebo Dánsku.

Autor: , natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...