Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sériovou škodovkou pouští i pralesem. Dva Češi objeli před 80 lety svět

  15:57aktualizováno  15:57
K cestám do tajemných dálek inspirovali Hanzelku se Zikmundem i další dobrodruhy, ale na ně samotné se pozapomnělo. V pondělí uplyne osmdesát let od okamžiku, kdy se Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias vydali v sériové Škodě Rapid na velkolepou výpravu. Zeměkouli objeli za 97 dní, domů se vrátili v třídenním předstihu, než plánovali.

Jindřich Kubias a Břetislav Jan Procházka podnikli v roce 1936 v sériové Škodě Rapid cestu kolem světa za 97 dní. | foto: ČTK

Spolumajitel smíchovských garáží Břetislav (někde se uvádí jméno Bohuslav) Jan Procházka a jeho spolujezdec Jindřich Kubias na cestu vyrazili v sériové Škodě Rapid v sobotu 25. dubna 1936 ve čtvrt na pět odpoledne a domů se vrátili po 97 dnech.

Jejich cesta kolem světa už víceméně upadla do zapomnění, ve své době ale dobrodružství Procházky s Kubiasem přitahovalo pozornost tisku i široké veřejnosti.

Škoda Rapid během cesty na československé ambasádě v Teheránu

Škoda Rapid během cesty na československé ambasádě v Teheránu

Noviny a časopisy přinášely články o postupu malého československého vozu - proti běžné verzi měl jen zvětšenou stolitrovou benzínovou nádrž - Ruskem, Persií, Čínou či Spojenými státy. Za mnoha články stál sám Procházka, který svými telegramy a dopisy neúnavně informoval žurnalisty o postupu cesty.

Čtenáři se tak mohli jen s mírným zpožděním dočíst o bahnitých cestách v Rusku, rekordním průjezdu Persií, „skvostné jízdě do Singapore“ nebo zájmu, který rapid se dvěma Čechoslováky po cestě budil.

Procházka, který „mluví německy, francouzsky a anglicky, jest dobrým filmařem amatérem, ženat, otcem dvou hošíků a dcerušky a jest mužem činu“, sledoval i různé drobné zajímavosti, příkladem za vše může být krátká noticka o „Baťových tropických sandálcích na nožkách Číňanek“, kterou poslal v půli června z čínského přístavu Permang.

Trasa cestovatelů Bohuslava Jana Procházky a Jindřicha Kubiase.

Trasa cestovatelů Břetislava Jana Procházky a Jindřicha Kubiase

Když se krátce před polednem 1. srpna 1936 vrátili cestovatelé do Prahy, vítal je před sídlem autoklubu v dnešní Opletalově ulici nadšený dav. A jak dodal všímavý redaktor časopisu Auto, jindy výřečný Procházka nemohl najít slov.

Měl ale být na co pyšný - se sériovým vozem, který měl navíc před cestou najeto 60 tisíc kilometrů, urazil za 97 dní 27 tisíc kilometrů. Při přejezdu napříč Spojenými státy navíc bez zastávky pokořil 6 tisíc kilometrů ze San Franciska do New Yorku za 100 hodin a 55 minut.

Garáže přežily nacisty, po Únoru Procházka emigroval

Po velkolepé cestě kolem světa se Procházka, který mimochodem pocházel z rodu pánů z Dubé, vrátil k podnikání. Spolu s bratrem provozovali moderní garáže na pražském Smíchově, které přežily i německou okupaci. Po únoru 1948 bratři Procházkové emigrovali do USA a garáže připadly ministerstvu vnitra. Do rukou rodiny se podnik vrátil v roce 1991.

Ve stejné době jako Procházka a Kubias se z Československa vypravilo na výjimečné cesty i několik dalších motoristů, kteří šířili slávu zdejšího průmyslu. V roce 1934 se čtyři vozy Škoda Popular vydaly na cestu z Prahy do Indie, o dva roky později pak spisovatel a nadšený propagátor motorismu František Alexander Elstner připravil cestu zvanou „Sto dní v malém voze“. Projel USA z New Yorku do Texasu, navštívil Mexiko, Arizonou, Kalifornií a vrátil se zpět do New Yorku.

Elstner, Procházka s Kubiasem a další druhdy slavní motoristé jsou dnes pozapomenuti, jejich průkopnické činy ale inspirovaly dvojici dobře známých cestovatelů - Jiřího Hanzelku a Miroslava Zikmunda. Ti na svou první cestu s Tatrou 87 vyrazili téměř přesně jedenáct let po Procházkovi s Kubiasem, 22. dubna 1947.

Slavná Tatra 87, kterou Hanzelka se Zikmundem projeli Afriku:

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Zeman tvrdí, že nevedl kampaň. Experti její hodnotu spočítali na 34 milionů

Prezident Miloš Zeman přijal nabídku do předvolební diskuse televize Nova. Jiří...

Odborníci z iniciativy Rekonstrukce státu vyčíslili cenu kampaně Miloše Zemana před prvním kolem prezidentských voleb....

Studenti z Třebíče smontují auto pro silničáře, výrobci tomu nevěřili

Limitovaná edice nákladního vozu Tatra Phoenix Präsident připomíná 120 let od...

Studenti třebíčské průmyslové školy budou vlastními silami stavět nákladní auto. Za 1,65 milionu korun ho pro ně koupí...

Středočeský výbor ROP čeká po bitvě o Čapí hnízdo přeobsazení

Středočeský kraj má novou koalici, dohodu podepsaly ANO, ČSSD a KSČM. Potvrdila...

Výbor regionální rady ROP Střední Čechy, který odmítl vyjmout projekt Čapí hnízdo z evropského financování, čeká...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz