Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vyrazte do Vídně na špičku výtvarného "hip hopu". U nás nebude...

  8:32aktualizováno  8:32
Výstava Street and Studio představuje různé formy "guerillového umění", které se postavilo proti invazi komercializace veřejného prostoru. Jde o relativně ucelenou přehlídku mezinárodní výtvarné scény street artu a graffiti od 80. let do současnosti. Hostí ji vídeňská Kunsthalle.

Jean-Michel Basquiat: The Lake, 1983; Sammlung Bruno Bischofberger - | foto: © 2009 The Estate of Jean-Michel Basquiat and VBK Wien, 2010

"Hip hopové" obrazy amerického umělce Jeana-Michela Basquiata (1960-1988) byly k vidění roku 2009 v londýnské Tate Modern. Výstava nazvaná Pop Life, jež si propůjčila Warholovo motto: "Good business is the best art", poukazovala na dědictví, které po sobě zanechal americký pop art.

V sálech přestavěné elektrárny v muzeum moderního umění se tehdy obrazně setkaly celebrity newyorského undergroundu 80. let - Andy Warhol, Keith Haring či Jean-Michel Basquiat, s celebritami současného umění - Damienem Hirstem, Jeffem Koonsem, Takashim Murakamim či Tracey Eminovou. Takové srovnání, jež se kurátorům samo nabízí, přilákalo mnoho lidí, kteří se tak mohli přesvědčit o tom, že Koonsovy balonoví pejsci, Hirstův ve formalínu naložený dobytek se zlatými parohy či Eminové neonové vyznání lásky jsou sice spektakulární, stejně jako je jejich cena na trhu, nicméně nepředstavují víc než sebestředný, kvalitně provedený kýč. A že z pop artu převzali současní umělci vlastně to nejhorší – touhu proslavit se a uměním vydělat velké peníze. V takovém rozpoložení a naštvanosti šly Basquiatovy obrazy stranou.

Jiná cesta

O výstavě

Street and Studio. From Basquiat to Séripop.

Kurátoři: Cathérine Hugová, Thomas Miesgang

Kunsthalle Wien, Museumplatz 1.

Výstava trvá do 10. října; více informací na www.kunsthallewien.at.

Vídeňská Kunsthalle nabízí až do 10. října 2010 příležitost vidět Basquiatovy obrazy v úplně jiném kontextu. Výstavu Street and Studio - s podtitulem od Basquiata k Séripopovi - charakterizuje slogan: "Reclaim the street!" odkazující na různé formy "guerillového umění", které se postavilo proti invazi komercializace veřejného prostoru. Jde o relativně ucelenou přehlídku mezinárodní výtvarné scény street artu a graffiti od 80. let do současnosti. Uprostřed, coby centrum gravitace, kolem něhož rotují jak mladí streetoví umělci (Christian Eisenberger, Brad Downey, Evan Roth), tak renomované hvědy (Banksy, Ramm:ell:zee, Black Le Rat, Jenny Holzer, Keith Haring) stojí právě Jean-Michel Basquiat. Ten výstavu také uvozuje. Hispánsko-afroamerický umělec je zde představen jakožto nezkorumpovaný tvůrce, jehož inspirací byl především rušný multikulturní život newyorských ulic 80. let. Jeho kariéra je příkladem par excellence toho, kterak se graffiti přesunulo z ulice do uměleckých ateliérů a následně i do galerií.

Keith Haring: Portrét

Keith Haring: Portrét

Jimmy Hendrix výtvarného umění

Basquiatova kariéra trvala necelých deset let, neboť mladý umělec se na vrcholu své umělecké dráhy předávkoval heroinem. Přesto tento obyčejný kluk z ulice a autodidakt za krátkou dobu dosáhl mezinárodního uznání. Z newyorského metra, kde začínal s graffiti pod pseudonymem SAMO© (Same old shit), přešel na expresivní malbu na plátno, obsahující texty a obrazy z populární kultury. Tvořil pod vlivem hip hopu, pop artu, klasického umění, amerického expresionismu a tvrdých drog. Brzy byly jeho obrazy vystaveny v galeriích v SoHo. Roku 1982 byl nejmladším umělcem prezentovaným na prestižní německé přehlídce Documenta 7. Ještě za svého života, v průběhu 80. let, se jako jeden z prvních afroameričanů dočkal výstavy v MoMA, o mnohých, evropských renomovaných galeriích nemluvě...

Jean-Michel Basquiat, Self Portrait (Plaid), 1983, Sammlung Thaddaeus Ropac, Salzburg

Jean-Michel Basquiat, Self Portrait (Plaid), 1983, Sammlung Thaddaeus Ropac, Salzburg

Portrét rodiny neandrtálců

Většina ve vídeňské Kunsthalle představených Basquiatových děl pochází ze sbírky švýcarského sběratele a galeristy Bruna Bischofbergera (1940). Ten díla od Basquiata i Warhola přímo nakupoval. V 70. a 80 letech sehrál důležitou roli na mezinárodním trhu s uměním, neboť jako jeden z prvních zprostředkoval americký pop art a neo-expresionismus (jehož je Basquiat předním představitelem) evropským sběratelům. Velkou část obrazů si duchapřítomně ponechal ve vlastní sbírce.

Obzvlášť zábavný je Basquiatův portrét Bischofbergerových z roku 1984 - z modrofialového pozadí vystupují jednotliví členové rodiny přípomínající homo neandertalis. Přiopilá mamka po plastice se zeleným nosem a umělými ňadry, bojácný synáček ve svetříku s jeleny či taťka s výrazem hladového predátora poukazují na surovost, spontaneitu i smysl pro humor, který si přes všechnu slávu Basquiat uchoval.

Ari Marcopoulos (narozený v roce 1957 v Amsterdamu) byl jedním z protagonistů newyorské scény 80. let, svoji kariéru ostatně začal v New York City coby asistent Andyho Warhola

Ari Marcopoulos (narozený v roce 1957 v Amsterdamu) byl jedním z protagonistů newyorské scény 80. let, svoji kariéru ostatně začal v New York City coby asistent Andyho Warhola

K vidění tu jsou i obrazy, které namaloval ve spolupráci s Andy Warholem v letech 1984-1985 (Apples and lemons či Highest crossing), v nichž je zřejmá vzájemná inspirace: zatímco Warhol se vrátil k technice malby ze začátku své kariéry počátku 60. let, Basquiat si pro změnu propůjčil Warholem používanou techniku xeroxových kopií, které komponoval do akrylovými barvami malovaných obrazů (Natchez).

Kombinace nespoutaného života ulice a newyorských klubů s uměním se zdá být v Basquiatově díle stejně důležitá jako spontánní propojení obrazů s texty či drsná hudba mladých, na okraj společnosti vytlačených "přistěhovalců". Basquiatovu spolupráci s Ramm:ell:zee (1960), newyorským hudebníkem a grafiťákem, který v 80. letech výrazně ovlivnil newyorskou hip hopovou scénu, tu připomínají obálky hudebních alb. Vlastní graffiti tvorbou je na výstavě zastoupen i sám Ramm:ell:zee.

Ingo Giezendanner: GRRRRow, 2009; Sammlung / Collection Ingo Giezendanner, Courtesy Ingo Giezendanner und ABBT PROJECTS

Ingo Giezendanner: GRRRRow, 2009; Sammlung / Collection Ingo Giezendanner, Courtesy Ingo Giezendanner und ABBT PROJECTS

Klidný dojem

Z bílých galerijních stěn vídeňského muzea do "potaggovaných" ulic multikulturního New Yorku tehdejší doby rovněž vtahuje dílo On the Walls of the Lower East Side amerického konceptuálního umělce a minimalisty Sola LeWitta (1928-2007), který taggy, graffiti, plakáty, vyznání či politické slogany psané na zdech fotografoval, aby je následně strukturoval do přehledné minimalistické formy. 666 stejně velkých, vedle sebe poskládaných fotografií malého formátu, uspořádaných do devíti zarámovaných obrazů vyjadřujících nespoutaný a živelný chaos, tu v LeWittově provedení působí ve výsledku nečekaně klidným a vyrovnaným dojmem.

Koncepčně nakonec postupovala samotná vídeňská Kunsthalle, jež výstavou Street and Studio přispěla k uznání i těch nejsurovějších forem umění ulice. Prostor dostali mladí, méně známí streetartoví umělci, konceptuální graffiťáci i umělci, kteří se graffiti inspirují. Obecenstvo však láká zejména na ty, kteří cestu z ulice do galerií vyšlapali. V přízemí budovy muzea pak čeká návštěvníky další příjemné překvapení: samostatná výstava další ikony newyorského undergroundu 80. let - Keithe Haringa.

Keith Haring, Untitled, 1980 © Keith Haring Foundation

Keith Haring, Untitled, 1980 © Keith Haring Foundation

Autor:


ZPRÁVY: 40 hasičských jednotek v boji s požárem motorestu, dálnice D10 byla uzavřena



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Požár motorestu poblíž Hlavence u Prahy (18. listopadu 2017).

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Další z rubriky

ZÁPISNÍK: Panika o českých volbách a sex v Japonsku

Figuríny s oběšenci se objevily v úterý ráno 22. října na pražském Klárově

Cizinci se divili, proč Češi šílí kvůli volbám. Vzpomínky na válku. Málo sexu u Japonců podle The Washington Post....

ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o...

ZÁPISNÍK: Také Američané nadávají na svoji politiku

Američtí váleční veteráni navštívili památník druhé světové války ve

Spojené státy se přirovnávají k banánové republice a k ­Itálii. Americká konzervativní Tea Party žije v bublině. V...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.