"Přehlédl jsem, že osobní vlak stojí na první koleji. Zdálo se mi, že je na třetí, jako obvykle," přiznal u soudu výpravčí Miroslav Urban.
Na trati ale byly kvůli stavbě koridoru výluky a situace se oproti jiným dnům změnila. Rychlík z Prahy do Českých Budějovic tak jel 14. července na stejnou kolej, kde už stála část příměstského vlaku. Tu krátce před nehodou odpojili od osobního vlaku do Benešova.
Souprava elektrické jednotky se po nárazu "přelomila" a lokomotiva rychlíku její zadní část natlačila do trolejového vedení. V pantografu už nebyli žádní cestující, pouze třiapadesátiletý strojvůdce. Náraz ho doslova pohřbil v kabině. - více zde
Výpravčí byl jediný, kdo u soudu přiznal svou chybu. Signalista Josef Papež se při výslechu na policii sice také přiznal, ale u soudu nebyl schopen odpovědět na dotaz, zda se cítí vinen. Byl natolik zmatený, že jeho výpověď musela nakonec číst soudkyně.
Strojvedoucí rychlíku Roman Cikánek vinu popírá. Přiznal, že viděl při vjezdu na nádraží v Čerčanech bílé blikající světlo, které mu přikazovalo jet opatrně, ale výpravčí mu zavolal, že má volnou kolej. Nastavil proto rychlost na 40 kilometrů v hodině a vjel do stanice.
Proti jeho tvrzení svědčili u soudu drážní inspektoři. Podle nich jel před střetem rychlostí 46 kilometrů v hodině. Závěry jejich zkoušek přitom ukázaly, že při třicetikilometrové rychlosti mohl zastavit včas a střetu zabránit.
Jednání soudu sledoval i otec oběti nehody, také železničář. Ocenil, že výpravčí Urban dokázal přiznat svou vinu. Naopak nad výpovědí signalisty nevěřícně kroutil hlavu. "Nechci snad ani, aby šli do vězení, ale aby si uvědomili, jakou dělají zodpovědnou práci," řekl.
Líčení bude pokračovat v březnu. Soud plánuje přečíst znalecké posudky a chce zhlédnout i video, kde inspektoři ukazují, co mohl strojvedoucí rychlíku vidět a jak mohl reagovat.