"Skutečně se jednalo o závadu na stejném transformátoru jako při plošném výpadku loni v červnu a červenci. Tentokrát však nebyla závada na naší straně," tvrdí tiskový mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec.
V minulosti za přerušení dodávek zákazníkům mohl špatně nastavený jistič, který výměník vypnul ve chvíli, kdy skutečné nebezpečí nehrozilo.
"Příčinou byl pokles tlaku oleje, který slouží jako chladící médium pro transformátor. Nebylo to však na naší straně, ale na zařízení našeho smluvního partnera, společnosti Česká energetická přenosová soustava," upozornil Holubec.
"Vím, že někteří na americký systém přehršle žalob nadávají. Podle mého názoru by to však obecně firmy motivovalo ke zlepšení vlastních výkonů," doplnil Černý.
Také jeho kolegyně, právnička Petra Horáková, poukázala na fakt, že v případě porušení smluvní povinnosti nese dodavatel elektřiny zodpovědnost.
"Lidé musí požadovat odškodné na svém smluvním partnerovi. Ten si teprve musí vyrovnání zajistit s případnou třetí osobou, která výpadek zavinila," řekla Horáková.
Plošné přerušení dodávek energie podle mluvčího postihlo část Prahy 1, druhý, třetí a především nejlidnatější čtvrtý obvod. "Trvalo zhruba dvacet až pětadvacet minut. Od tři čtvrtě na dvě odpoledne," uvedl Holubec.
Přesto způsobilo mnohé problémy. Nejezdily například tramvajové linky v centru města. Nejezdily také tramvajové linky od Modřan k Ohradě.
Desítky lidí uvázly ve výtazích a pracovníci servisních firem nestačili běhat od jednoho domu ke druhému. "Vyjížděli jsme k pětapadesáti případům. Zhruba polovina z nich se ale po obnovení dodávek proudu opět sama rozjela," sdělil dispečer firmy Výtahy Schindler - Praha. "Většinou jsou tyto výjezdy v rámci paušálně placených služeb nebo je hradí správa domu," dodal.
"U některých disponovaných jedinců může psychické trauma z takového zážitku trvat poměrně dlouho. Je to ale dané individualitou člověka," připustil psycholog Slavomil Hubálek.
Bez elektřiny se ocitlo také nákupní centrum Vinohradský pavilon, kde přestaly fungovat i pokladny v supermarketu. "Museli jsme kvůli tomu zavřít. Uzavřeli jsme vchody a lidi pomalu pouštěli ven. Již předešlý den nám vypadl proud, ale ihned opět naskočil. Bylo to jako předzvěst," postěžoval si vedoucí technické správy Vinohradského pavilonu Ivan Plicka.
Nejhorší byla podle něj především nejistota. Nikdo netušil, co se skutečně stalo.
"Bombardovali mě nájemci butiků a obchodů se svými dotazy. Zákaznická linka Pražské energetiky však byla zahlcena telefonáty," dodal Plicka.