„Dnes dopoledne došlo k výpadku Centrálního úložiště elektronických receptů. V tuto chvíli je již problém vyřešen a vše funguje zcela bez problémů. V době výpadku nebyla nijak ohrožena zdravotní péče pro pacienty. Lékaři v takovéto situaci mohou předepisovat papírové recepty,“ řekla iDNES.cz v půl druhé odpoledne mluvčí SÚKL Monika Knobová.
Úřad nyní zjišťuje příčiny výpadku, aby v budoucnu zamezil opakování podobné situace. „Pacientům, lékařům a lékárníkům se omlouváme za způsobené komplikace,“ doplnil SÚKL v tiskové zprávě.
„Zaznamenaly to všechny lékárny na území České republiky včetně našich. Nebylo v provozu centrální úložiště, takže nebylo možné přijímat eRecepty. Část lékařů se stavu naštěstí přizpůsobila a začala znovu vydávat papírové recepty. Trvalo to větší část dopoledne a před více než hodinou už byl obnovený provoz,“ popsal iDNES.cz mluvčí lékáren Dr. Max Michal Petrov.
„V průběhu dnešního dopoledne zhruba po dobu tří hodin nebylo možné odbavit ve větší části z našich 211 lékáren pacienty, kteří si přišli vyzvednout léky na předpis,“ řekla mluvčí lékárenské sítě BENU Ivana Stará. Lékárníci proto pacientům doporučili přijít později. Výdej volně prodejných léků výpadek neomezil.
Podle dalších zástupců lékáren se výpadek odehrál v den, kdy je nejmenší provoz. Pokud by výpadek nastal v pondělí, způsobil by výpadek mnohem větší problémy. Většina lidí chodí na začátku týdne k lékaři, a tak se vydává nejvíce léků.
„Bylo to pro nás časově náročné. Například přišla paní s eRreceptem v mobilu, po načtení a vypsání dvanáctimístného kódu nedošlo k načtení léku. Já jako lékárník tedy nevidím, jaké léky by měla pacientka dostat. A zároveň nemám, kde dohledat jaký lékař eRrecept vypsal. Paní měla na eReceptu předepsaná antibiotika. Naštěstí měla kontakt na lékaře uložený v telefonu a lék jsem tedy vydala po telefonické dohodě,“ popsala situaci Kristýna Pilátová ze spolku Vaši lékárníci CZ.
Spor lékárníků a SÚKL"Lékárníci okamžitě po prvních náznacích výpadku aktivně hledali příčinu a snažili se kontaktovat Státní ústav pro kontrolu léčiv. Většina marně, na telefonní linky SÚKL se totiž nedovolali," uvedla Česká lékárnická komora na svém webu s tím, že SÚKL začal komunikovat až po odstranění problému. "Zásadně odmítáme kritiku České lékárnické komory, že Státní ústav pro kontrolu léčiv s lékárníky nekomunikoval. SÚKL ihned po zjištění a prvotní analýze problému i následně během výpadků komoru průběžně informoval. SÚKL také okamžitě umístil krátkou informaci na oficiální web www.epreskripce.cz a odpovídal na dotazy nejen v rámci call centra a tiskového oddělení. Operátoři vyřídili drtivou většinu příchozích hovorů," reagovala mluvčí Hana Šindelářová v tiskovém prohlášení. Doplnila, že v případě několika hovorů, které se nepodařilo ihned vyřídit, kontaktovali operátoři volající později. |