"Většina návrhů neprošla, protože se na nich členové komise neshodli. A my chceme do Sněmovny poslat změny, které mají podporu u odborníků a budou mít šanci projít i u poslanců," řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Mezi návrhy, které ministerstvo hodlá zhruba v polovině roku do Sněmovny poslat, bude i změna bodového systému. Jaká přesně, to zatím nikdo neví. Členové komise totiž ještě neřekli, co se jim na bodovém systému nelíbí. Jen se shodli, že ho chtějí upravit. Je proto možné, že z bodového systému zmizí třeba některé přestupky.
"O detailech u jednotlivých změn se ještě bude jednat. Ale chceme, aby upravený zákon začal platit od ledna příštího roku," řekl Hanzelka.
Řidičáky na zkoušku se neprobíraly
Mezi změnami, na kterých se v úterý odborná komise shodla, však některé zásadní věci chybí. Zhruba poslední dva roky se třeba mezi dopravními experty mluví o tom, že by situaci na českých silnicích pomohlo řešit zavedení řidičáků na zkoušku pro mladé řidiče. Ti totiž mají na svědomí nejvážnější dopravní nehody. Jenže o tomto bodu komise vůbec nejednala.
A členové komise se neshodli ani na tom, jestli se nějak upraví doba, po kterou během letních víkendů mohou po českých silnicích jezdit nákladní auta. I o této změně se přitom mluví delší dobu.
"Jasně jsme se dohodli, že budeme řešit jen ty věci, na kterých se shodne většina," opakovala na jednání komise náměstkyně ministra dopravy Daniela Kovalčíková.
"Nejsme v mateřské školce"
Úterní jednání expertů však místy připomínalo spíš tragikomedii než seriózní diskusi. Při minulém jednání se totiž její členové shodli, že rozpracují jen ty body, pro které bude hlasovat více než osmdesát procent z nich. Jenže hned na začátku úterní schůzky se ukázalo, že takovým sítem prošel pouze jediný návrh. Ten se týkal "osoby blízké".
"Je zoufalé, že jsme se byli schopni shodnout jen na jediné věci," přiznala Kovalčíková. Téměř dvě hodiny se pak členové komise emotivně dohadovali, jestli přeci jenom osmdesátiprocentní hranici pro možné změny neupraví.
"Zbytečně předem vyhazujeme dobré návrhy, které by situaci na silnicích zlepšily," přiznal například Václav Špička z Automotoklubu. Dalším členům komise se nelíbilo, že se někteří jejich kolegové sice nechali do týmu jmenovat, vůbec však o jednotlivých návrzích nehlasovali.
"Já nemohu nikomu říkat, že se musí k něčemu vyjádřit. Nejsme v mateřské školce," odmítla takové připomínky náměstkyně Kovalčíková.