"Stalo se nám třeba, že tramvaj, která jezdila na noční lince, nebyla druhý den čistá. Takhle to rozhodně nešlo a firma vzápětí vyměnila všechny lidi, kteří v té vozovně čistili tramvaje," řekl šéf jednotky Správa vozidel tramvají Milan Slunečko.
Tento případ je sice extrémní, ale právě čistotu cestující pokládají za jednu z důležitých věcí při hodnocení komfortu.
"Polstrované sedačky čistíme při denních úklidech vozu, pokud to jde učinit na místě. Což někdy není možné. V takovém případě polstry měníme za čisté a nepoškozené. Jinak je čistíme při velkém úklidu, což se dělá jednou za měsíc až zhruba za pět týdnů, důkladněji takzvanou mokrou cestou," uvedl Slunečko.
Polstrovaná sedadla jsou dnes ve zhruba v šesti stech vozů. Přes tři sta padesát tramvají má buď plastové, nebo dřevěné sedáky.
Jaké sedačky v tramvajích preferujete?
Povrch "tvrdých" sedaček se snadno čistí a ve skutečnosti také čistší zůstává. Dopravní podnik bude v příštích letech zvyšovat podíl nepolstrovaných sedadel, a to tak, aby byla spolu s polstrovanými ve výsledku půl na půl. S novými tramvajemi ForCity, jejichž 250. kus by měl do Prahy dorazit kolem roku 2018, se totiž bude zvyšovat podíl dřevěných sedaček.
Výhody a nevýhody sedadelPlastová sedadla Výhody: snadno udržovatelná, relativně čistá Látková (polstrovaná) sedadla Výhody: měkká, lépe se přizpůsobí tvarům těla, nekloužou Dřevěná sedadla Výhody: snadno udržovatelná, relativně čistá |
Polstrované sedáky v tramvajích nejsou zrovna ekonomickým vybavením. Jejich údržba vyjde dráž než údržba těch plastových či dřevěných.
MF DNES měla možnost být u čištění látkových sedadel. Čistí se vysavačem s funkcí mokrého čištění. V čalounické dílně Dopravního podniku obnovují sedáky velmi poškozené vandaly: proříznutá sedadla, ale i sedadla politá barvou - taková jsou v dílně častým úkazem.
Za loňský rok podnik zaplatil za materiál pro opravu poničených tramvají přes milion korun. Částka zahrnuje všechny nutné opravy po vandalech.
Hygienička: Viry a bakterie v sedadlech nepřežijí
Někteří cestující si na látkou potažené sedáky ani nesednou. Nejen proto, že jsou třeba zrovna špinavé, ale také ze zažitého pocitu, že se v nich mohou držet různé mikroby či viry.
"Mikroby a viry žijí na předmětech, které jsou vlhké, jinak velice rychle hynou. Nebudou ani na polstrovaných sedadlech, která jsou zavlhlá třeba při velikém lijáku. Vlhké prostředí by muselo trvat déle než do doby, kdy sedadlo vyschne. Jinak tam virus nepřežije, nemá se čím živit," říká hygienička Zdeňka Jágrová.
Podle designéra Jiřího Španihela, který je autorem sedadel z vlaků Leo Express, je pro pohodlné sedadlo nejdůležitější jeho tvar a materiál.
"Pohodlnost sedadel ovlivňují na prvním místě přísné bezpečnostní normy. Také materiály a tvar sedadla, ale i odolnost proti vandalismu. Komfort sezení je také ovlivněn tím, jak velký má člověk prostor pro nohy, ale každý provozovatel se snaží o co největší kapacitu soupravy a tím prostor omezuje," říká Španihel.
Podle něj každý z typů sedadel v pražských tramvajích nabízí jen část z toho, co by cestující chtěli. Cestující však na nich, na rozdíl od vlaku, netráví dlouhou dobu.
"Jsem přesvědčen, že na prvním místě je pro cestující čistota, proto je důležité řešit design sedadel s ohledem na jejich snadnou hygienickou údržbu. Údržba textilních sedadel je obtížná, a to je jejich nevýhoda. Mnohdy vás ani neláká si na ně sednout. Z toho pohledu jsou hladká plastová a dřevěná sedadla výhodnější. Důležitá je vzdušnost, teplota sedadla, příznivý estetický dojem," řekl.
S výběrem vhodného tvaru sedadla je to složitější. Designér prý u nich volí hlavně jednoduchost a univerzálnost.
"Hmotnostní a velikostní rozdíly mezi lidmi jsou velké. Já osobně dávám při navrhování sedadel pro hromadnou dopravu přednost tvaru obecnějšímu, který cestujícím umožňuje zvolit si co nejpohodlnější polohu," dodal Španihel.