Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vyjděte vstříc cyklistům, radí Praze Američan

  17:33aktualizováno  17:33
Američan Randy Neufeld zasvětil propagaci cyklistiky desítky let. Teď se snaží přesvědčit obyvatele Chicaga, s jehož radnicí spolupracuje, aby místo do auta sedli raději na kola. Když vezmete celou planetu, tak i v 21. století jezdí po světě víc lidí na kolech než autem, tvrdí. Přednášet přijel i do Prahy.

Cyklista jede po tramvajovém pásu | foto: Centrum dopravní prevence

Když srovnáte Prahu a Chicago, které město z této dvojice je k cyklistům přívětivější?
To se dá těžko říct, protože zatímco Chicago mám projeté křížem krážem a znám ho velice dobře, v Praze jsem byl poprvé loni v září a navíc jen na skok a podruhé až teď. Ale z toho, co jsem zatím stačil projezdit a vidět, tak cyklistů je v Chicagu rozhodně víc než tady. O tom není pochyb.

Čím to je?
Během výzkumů se ukázalo, že lidé v České republice se chovají úplně jinak než ve Státech. Zatímco u nás je běžné, že cyklistů je víc ve velkých městech a na venkově jich je málo, tady je to přesně naopak – ve městech je kol málo a na vesnicích spousta.

Co by tedy měla Praha udělat, aby se lidé nebáli víc na kolech jezdit?
Měla by cyklistům vyjít vstříc a umístit do ulic víc stojanů. V Chicagu jich je bezmála patnáct tisíc. A taky při tom myslet – nemůžete stojan jen tak hodit doprostřed chodníku, kde bude každému překážet, a nechat ho tak. Také je důležité zajistit, aby byla kola chráněná, a rozmístit stojany v zorném úhlu bezpečnostních kamer. Správným krokem je i zřizování záchytných parkovišť pro kola podobně jako pro auta.

A co v poslední době tolik populární zpoplatnění vjezdu do centra?
To samozřejmě může výrazně pomoci tomu, aby Pražané nechali auta v garážích a do centra jeli městskou hromadnou dopravou nebo právě na kole. My se v Chicagu právě teď chystáme tento systém zavést. Inspirací nám byl Londýn.

Ale i tak: proč bych měl dát přednost kolu před autem nebo metrem?
Z několika důvodů. Kolo je čisté, tiché a navíc zdravé, což se v dnešní době, kdy rychle přibývá tlouštíků, rozhodně počítá. Také je mnohem skladnější, a odpadá tak starost s hledáním prázdného parkovacího místa. A kromě toho na kole přece nemusíte jet jenom do práce. Stejně dobře se s ním dostanete na návštěvu kamaráda, na koncert nebo do kina. A kolo má navíc oproti v poslední době populárním in-line bruslím i tu výhodu, že nepotřebujete úplně rovný povrch. Cestu si tak můžete klidně zkrátit přes les nebo parkem. A když už je řeč o hromadné dopravě – je třeba dát cyklistům možnost kola snadno dostat z místa na místo. Třeba zavést zvláštní autobusové linky, kde se s přepravou kola počítá. A to je jenom začátek.

Jak to?
Snažit by se přece nemělo jen město a magistrát. Starat by se měly i soukromé společnosti. Pro firmu je přece mnohem levnější a rychlejší postavit pro své pracovníky kolárnu než budovat drahé podzemní garáže. A Chicago je důkazem, že to funguje, cyklistů tu v posledních letech neustále přibývá.

Ale není to trochu zpátečnické? Hodí se vůbec kolo do dnešní doby?
Samozřejmě. Kromě výhod, které jsem už popsal, je kolo do města ideální z jednoho prostého důvodu: a tím je jeho velikost. V době, kdy se každá metropole musí poprat s tím, že lidí je spousta a místa je málo, je kolo zcela logickou volbou. A i když nejsou a nikdy asi ani nebudou k dispozici přesná čísla srovnávající počet cyklistů ve světě, tak si troufám tvrdit, že i v jedenadvacátém století jezdí víc lidí na kole než autem.

Kolik peněz by mělo město do cyklistiky investovat?
To je jednoduché – čím víc, tím líp. Je přece hloupost hnát lidi pomocí informačních kampaní jen do metra a autobusů, když mohou stejně dobře alespoň někteří z nich stejnou cestu absolvovat na kole. 

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

O Hrad se utkají Zeman s Drahošem. Ten má podporu většiny ostatních kandidátů

Kandidát Jiří Drahoš se v pražském volebním štábu raduje z postupu do druhého...

Do druhého kola prezidentských voleb postoupí Miloš Zeman a Jiří Drahoš. Dosavadní prezident dostal 38,56 procenta...

Velká jízda do pekla. Život Terezy, kterou drží v Pákistánu za pašování drog

Tereza H., kterou v Pákistánu zadrželi za pašování drog, s kamarádkou Simonou.

Jednadvacetiletou Terezu H. přivedl divoký styl života až do pákistánské vazby za pašování drog. Se svou kamarádkou...



Zeman, nebo Drahoš? Vyberte si prezidenta ve volbách nanečisto

Ve druhém kole prezidentských voleb se utkají Miloš Zeman a Jiří Drahoš.

Zbývá jen několik dní, než se opět otevřou volební místnosti. Redakce iDNES.cz připravila volby nanečisto, ve kterých...

Poslanci vydali Babiše a Faltýnka ke stíhání kvůli Čapímu hnízdu

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek na pátečním jednání Poslanecké sněmovny. (19....

Premiéra Andreje Babiše a šéfa poslanců ANO Jaroslava Faltýnka může policie stíhat kvůli podezření na podvod při...

ANALÝZA: Drahoš drží trumfy v souboji se Zemanem, Babiš si toho všiml

Jiří Drahoš postoupil do druhého kola prezidentských voleb. V nich se utká se...

Náskok 615 946 hlasů, který měl prezident Miloš Zeman v prvním kole prezidentské volby před Jiřím Drahošem, je optický...

Další z rubriky

Katastrofa ČSSD mě zasáhla, napsal Zeman. Hašek mluvil o puči proti němu

Miloš Zeman komentuje výsledky prvního kola prezidentských voleb. (13. ledna...

Prezident Miloš Zeman se týden před druhým kolem volby na Hrad vložil do situace v ČSSD. Podpořil platformu Zachraňme...

PŘÍMÝ PŘENOS: Paroubek radí ČSSD, jak se má strana změnit

Jiří Paroubek na konferenci v hotelu Ambassador, kde radí sociální demokracii,...

Expremiér Jiří Paroubek, který se od minulého roku neúspěšně snaží vrátit do řad členů ČSSD, pořádá v neděli...

Předseda pražské ČSSD Ludvík oznámil rezignaci, nahradí ho Pavlík

Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík v pořadu Rozstřel (3. února 2017)

Ředitel nemocnice v Motole Miloslav Ludvík odstoupil z pozice předsedy pražské ČSSD. Funkci složil na páteční krajské...

Najdete na iDNES.cz