Ročně takhle skončí asi dvě desítky vraků.
Zákon přitom městu ukládá vyhledávat majitele vraků a všemi dostupnými prostředky je vyzívat k odstranění těchto nadbytečných vozítek z ulic. Vraků však z veřejných parkovišť neubývá.
Ve většině případů nepojízdné automobily končí na vrakovištích. Ve Vsetíně však zvolili odlišný způsob.
"Pokud majitel nemá o svůj vůz zájem, necháme vrak na náklady města odvézt do servisu. Tam jej učni rozeberou na součástky," vysvětluje vsetínský místostarosta Dalibor Sedláček. Rozpočet Vsetína odstraňování vraků vozidel přijde ročně na desítky tisíc korun.
Přestože je účinnost těchto opatření, které obcím přikazuje zákon, poměrně malá, ve Vsetíně se nevzdávají. "Nejde totiž o to, kolik odstranění vraků stojí, ale aby nehyzdily okolí," míní Sedláček.
Najít původního majitele vozu je totiž stejně složité jako jej donutit, aby vůz odtáhl. "Na vracích chybí státní poznávací značky, a dokonce na motorech jsou opilovány výrobní čísla. Navíc do Vsetína svážejí vlastníci taková auta z celého okolí," přiznávají pracovníci městského úřadu, kteří mají fotografování aut a dohledávání majitelů vraků na starosti.
Ročně tak musí ohledat téměř dvě desítky vozidel. Pokud se majitele podaří vypátrat, hrozí mu od města finanční postih za neoprávněný zábor veřejného prostranství.
Vsetínští se vesměs přístupu některých svých spoluobčanů diví. "Nikdy jsem se auta zbavovat nemusel. Ani nevím, jestli je tady v okolí nějaké vrakoviště. V žádném případě bych jej na ulici stát nenechal. Vsetín není zas tak velký. Známí moji škodovku poznají, a byla by to hlavně moje ostuda," dušuje se například Marek Král ze Vsetína.