Situace vypadá následovně. Majitel odmontuje z vozu dopravní značky, odhlásí jej na magistrátu či okresním úřadě z evidence motorových vozidel a pak si ho přestane všímat. Přitom zákon parkování těchto aut na veřejných prostranstvích zakazuje, vlastníkovi vozu hrozí pokuta.
"Policista po něm může chtít až tisíc korun," řekl šéf pražského dopravního inspektorátu Zdeněk Bezouška.
Praxe však bývá zcela jiná. K vrakům se jejich majitelé nehlásí a pátrání po nich je podle Libora Šímy z odboru rozvoje dopravy pražského magistrátu velmi komplikované. "I když zjistíme, komu vrak vozu patří, těžko z něj nějakou pokutu dostaneme. On nám řekne, že auto někomu prodal a ten dotyčný jej nepřihlásil, dokazovat opak je strašně složité a bylo by to dražší, než když necháme vůz jednoduše odtáhnout."
Co to však je vrak? Podle zákona o pozemních komunikacích stačí, když auto nemá poznávací značku anebo je viditelně nějak poškozené, například mu chybějí světla či části karoserie, případně nemá kola.
V Praze rozhoduje o tom, co je vrak, technik Technické správy komunikací (TSK). Na takové auto nalepí výzvu majiteli, aby si je odvezl. Pokud to neudělá, vrak určené firmy po dvou měsících sešrotují.
"Na auto, které je nepojízdné, mohou lidé upozornit na úřadech městské části a magistrátu. Ty to pak předají nám," uvedl mluvčí TSK Libor Sosnovec.
Velkým problémem pro město jsou také auta, která mají poznávací značky, jsou v dobrém stavu, ale jejich majitelé je nechtějí. "My je třeba odtáhneme kvůli špatnému parkování, ale majitelé rok ignorují výzvy k jejich vyzvednutí. Teprve pak vozy propadají státu a mohou se zlikvidovat.
"Pokutu většinou z majitelů nevymámíme. Často se opět vymluví, že auto již prodali, a nový vlastník je nepřihlásil," dodal Šíma. Na odtahových pražských parkovištích nyní čeká asi šest set takových aut.