"Děláme to s humorem, nechceme nikoho dehonestovat. Věříme, že si z toho volič něco odnese," okomentoval kampaň náměstek hejtmana a první muž ODS v kraji Libor Lukáš. Na plakátech stojí: Zlínská výzva škodí. Varování ODS.
Zlínská výzvaDo takzvané Zlínské výzvy se sdružily menší strany - Zlínské hnutí nezávislých, TOP 09, Strana zelených, Strana práv občanů, Starostové a nezávislí a M. O. R. (za Morální Očistu Radnice). Společně chtějí rozbít krajskou koalici ODS a ČSSD. |
Billboard odkazuje na internetovou stránku www.stopexperimentum. cz, kde jsou články členů ODS namířené proti zlínské městské radě, kterou vedou právě TOP 09/STAN a M. O. R. Texty říkají, že rada je nekompetentní, brzdí rozvoj Zlína a poukazují i na to, že z ní za necelé dva roky odešli už čtyři lidé.
"Proto se chceme v nadcházejících krajských volbách s mými kolegy ze zlínské ODS výrazně angažovat. Nechceme tento styl politiky a politikaření, kdy je cílem zisk funkcí a negace všeho předchozího," napsal v jednom textu na zmíněném webu bývalý zastupitel za ODS Petr Šubík.
Jako první přišlo s hodně podobnou negativní a zpočátku i anonymní billboardovou kampaní hnutí M. O. R. před komunálními volbami v roce 2010. Lidé na ni reagovali nečekaně dobře a sdružení dali 16 procent hlasů (ODS získala 13 procent), čímž ho katapultovali do městské rady. "Ale opakovaný vtip není vtipem. Svědčí to o nedostatku invence," reagovala na kampaň zlínská zastupitelka a bývalá radní za M. O. R. Eva Štauderová.
Úspěch u voleb chtějí zopakovat i na kraji
Malé strany chtějí na podzim zopakovat úspěch z podzimu 2010, kdy se sdružily ve snaze rozdělit koalici ODS a ČSSD ve vedení Zlína. A podařilo se jim to dokonale. Občanští a sociální demokraté museli po volebním krachu do opozice.
"Je třeba, aby zavál svěží vítr i na kraji," vzkázal náměstek primátora Ondřej Běták z TOP 09/STAN, který bude kandidovat v krajských volbách. Výtky o nicnedělání radnice odmítá. Říká, že se ve velkém opravují chodníky a jiné je financování sportu, takže peníze dostávají nejen hokejisté, ale ve větší míře i basketbalisté či volejbalisté.
"Jestli ODS vidí pokrok v tom, že se za téměř dvě miliardy korun postaví v Holešově průmyslová zóna, která zůstane skoro prázdná, tak já tedy ne," dodal Běták. A ke způsobu kampaně ODS řekl: "Made in China."
S velmi podobnou kampaní navíc před pár týdny přišlo nové politické sdružení Lékaři a odborníci za ozdravení kraje. Také na jejich billboardech bylo varování, namířené ale proti ODS a ČSSD.
ODS jde negativní kampaní sama proti sobě
I proto, že jde ze strany občanských demokratů o pokračování politického stylu jejich protivníků, nebude kampaň podle odborníků příliš účinná. "ODS nepřichází s ničím novým a schází tomu vtip. Je to jenom reakce, ale zbytečná," je přesvědčen politolog Pavel Šaradín. Podle něho už se lidem negativní kampaň zajídá, navíc o prázdninách nemají na politiku chuť vůbec. "Je to špatně načasované," podotkl Šaradín.
Naopak překvapivě pozitivně mluví o kampani ODS poslanec za STAN Petr Gazdík ze Suché Lozi. "Mám z ní radost. Dosud málokdo věděl, co je Zlínská výzva. Chtěl bych za to ODS poděkovat," řekl Gazdík.
Občanští demokraté také začali vydávat periodikum Zlín po pravdě, který je reakcí na městský magazín, v němž se prezentuje hlavně koalice. Na úvodní straně je karikatura Gazdíka, který tahá jako loutky zlínské radní. U úst má bublinu s textem: Zlíňané, vládnu vám já ze Suché Lozi... a po našem. "Lichotí mi to, ale Zlín opravdu neřídím," pousmál se Gazdík.
Ani v tomto případě ODS nepřichází s originálním nápadem. Podobně se totiž chovají právě Starostové a nezávislí v krajské politice. Na oficiální informační magazín Okno do kraje odpověděli kritickým věstníkem Umyté okno do kraje.