Jas-39 Gripen

Jas-39 Gripen - Letoun Jas-39 Gripen v letové ukázce na Dnech NATO v Ostravě. | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Vojenské stíhačky čelí nové hrozbě, sopečný prach ohrožuje výcvik pilotů

  • 6
Vzdušné síly spojenců v NATO mají zcela "nového nepřítele". Tentokrát nejde o nejmodernější zbraňové systémy, ale o sopečný prach, který zastavil leteckou dopravu nad Evropou. Do budoucna příroda takto může ovlivnit ochranu vzdušného prostoru.

NATO v bezprostřední reakci na současnou situaci kolem "sopečné pohromy" pro leteckou dopravu v Evropě uvedlo, že žádné problémy nemá a mračna sopečného prachu nijak neovlivnily probíhající operace ani zásobování jednotek do Afghánistánu. Letouny startují z několika základen v Evropě.

"Nebyly nijak negativně dotčeny naše operace ani teritoriální obrana," konstatoval generální tajemník tajemník NATO Anders Fogh Rasmussen.

Podle expertů ale může příroda takto velmi vážně zasáhnout akceschopnost vzdušných sil. "Může to být problém, nikdo neví, co to s motory letounů po nějaké době udělá," konstatoval letecký expert Jan Čadil z vydavatelství Aeromedia.

Připomněl, že první testy už minulý týden zkusily finské vzdušné síly s letounem F/A-18. "To je ale jen začátek, testování zabere určitý čas. Údaje se musí vyhodnotit a popřípadě přijmout opatření, zda je letecký provoz v takovém případě možný a za jakých podmínek," dodal Čadil.

Jedno je ale podle jeho slov už jisté, sopečný prach ovlivnil letecký výcvik armádních pilotů v řadě zemí včetně Česka. V Británii musely být dokonce kvůli prachu z islandské sopky zastaveny dlouho plánované britsko-americké vzdušné manévry. "Piloti se na cvičení připravují a pak to nakonec neodlétají," řekl Čadil.

Čeští pohotovostní stíhači s gripeny byli podle informací natoaktual.cz během posledních dnů, kdy letecký ruch nad Evropou prakticky ustal, připraveni jít do ostré akce i za cenu poškození motorů. Ale to pravdu jen v případě, že by na českém nebi hrozilo nějaké nebezpečí například v podobě uneseného letounu.

Pokud je ohrožen vzdušný prostor státu, stíhačky totiž vzlétnout musí, i když by jim mohlo hrozit nebezpečí poruchy. Ochrana vzdušného prostoru nad Českem je pro ně totiž prioritní.

Kdyby taková situace ale trvala dlouho, byl by to vážný problém. Bez cvičných letů by pochopitelně piloti ztráceli dlouho pěstované návyky a postupy, řekl natoaktual.cz dobře informovaný vojenský zdroj.

Při průletu vulkanickým popelem už bylo poškozeno několik stíhaček F-16, které operují v rámci NATO. Po hlídce nad Evropou byly údajně v jejich motorech nalezeny usazeniny podobné sklu.

VULKANICKÝ POPEL - HROZBA PRO LETOUNY

Vulkanický popel složený z malých částeček horniny a skla může pro letadla představovat velké riziko. Prach působí jako hrubý smirkový papír, který letoun obrousí a na oknech vytvoří tzv. mléčné sklo, přes které není vidět. Kromě toho se v motorech napeče na lopatky turbíny a kompresoru sklovina, která změní aerodynamiku a motor vysadí. Prach připomínající "bramborový škrob" může vlivem vysoké teploty také zablokovat systém sání vzduchu, jako se to stalo finské stíhačce, která zkušebně vzlétla minulý týden.

, natoaktual.cz

Video