Nejdelší přesun v historii armády - Do mise čeští vojáci dostali nové speciálně upravené terénní automobily Land Rover. Na základnu ve Fayzabádu s nimi po příletu do Afghánistánu jeli po vlastní ose přímo z metropole Kábulu. Trasa přes Charikar, Pole-E-Khumri, Kunduz a Keshem měřila 561 kilometrů. | foto: Kontingent AČR v Afghánistánu

Vojáky v Afghánistánu čekají pětidenní hlídky

  • 43
Až pětidenní ozbrojené hlídky v nehostinném vysokohorském terénu, odkázáni sami na sebe. Takový úkol čeká na české průzkumníky, kteří v rámci mise NATO operují ve Fayzabádu na severovýchodě Afghánistánu.

Mezi nové úkoly českých průzkumníků v Afghánistánu patří hlídkování i v těch nejodlehlejších končinách horské provincie Badakšan na severovýchodě země.

"Hlídka bude třeba i pět dní odkázána sama na sebe v nepřístupném terénu," uvedl pro natoaktual.cz velitel kontingentu Tibor Budík.

S takovými hlídkami počítá jednotka od počátku května, kdy by měl být kontingent po pravidelné rotaci kompletní. Dosud Češi hlídkovali ve třech rozlehlých okresech provincie, od května jim přibude na starost i čtvrtý.

V horské provincii operují průzkumníci spolu s vojáky německého Bundeswehru a Dány. Chrání tamější provinční rekonstrukční tým, který se podílí na obnově země.

Čeští vojáci působí ve Fayzabádu pod štíty pohoří Hindukúše od loňského jara. První dva kontingenty čítaly vždy po čtyřiceti vojácích. Současnou jednotku armáda posílila na dvojnásobek.

Kromě ochrany rekonstrukčního týmu střeží čeští průzkumníci polní letiště i základnu, doprovázejí vozidla a VIP osoby a monitorují situaci v odlehlých částech provincie.

Nejdelší přesun v historii armády
Do mise čeští vojáci dostali nové speciálně upravené terénní automobily Land Rover. Na základnu ve Fayzabádu s nimi po příletu do Afghánistánu jeli po vlastní ose přímo z metropole Kábulu.

"Trasa přes Charikar, Pole-E-Khumri, Kunduz a Keshem měřila 561 kilometrů," konstatoval Budík s tím, že šlo pravděpodobně o nejdelší přesun v historii české armády.

Kolona jedenácti vozidel celou vzdálenost urazila kvůli náročnému terénu a bezpečnostním opatřením během tří dnů. První část trasy podle Budíka vedla po asfaltových silnicích. "Zbytek vedl po neudržovaných štěrkových a kamenitých cestách v horách, kde vojáci museli překonávat prudká stoupání," popsal přesun Budík.

Jednotka dostala pro Afghánskou misi celkem 10 nových obrněných terénních vozidel Land Rover, která by měla vydržet i výbuch miny. Ty jsou podle expertů a mezinárodních organizací v Afghánistánu všude. Počty se dohadují až na pět milionů.

Stará vozidla UAZ, se kterými čeští průzkumníci do Afghánistánu vyrazili loni na jaře, sice projela prakticky každým terénem, těžko se však na ně v odlehlé provincii sháněly náhradní díly.

, natoaktual.cz

Video