Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vodu do metra pustily šlendrián a fušerství

  0:15aktualizováno  0:15
Přesně před měsícem zatopila voda pražské metro. Za tu dobu už specialisté zjistili, že hlavní příčinou katastrofy byly nekvalitně postavené nebo nedodělané části podzemní dráhy. Nebyla to však příčina jediná. Nejnovější zjištění zdaleka neznamenají, že jsou za škody v metru zodpovědní pouze stavitelé. Dopravní podnik, který od povodní trvá na tom, že udělal vše, co udělat mohl, zatím nevyvrátil podezření, že před povodněmi zanedbal údržbu ochranného systému podzemní dráhy.

"Dřívější ukončení provozu metra by nikterak nezabránilo jeho zatopení. Naopak by pravděpodobně způsobilo dopravní kolaps, který by mohl zasáhnout do evakuace Karlína a dalších zatopených oblastí," říká mluvčí podniku Michaela Kuchařová.

Co se týká včasného uzavření metra, informace z podzemí dávají Kuchařové za pravdu. Skutečnost je však taková, že až do posledních dnů si představitelé Dopravního podniku svými slovy zdaleka tak jisti nebyli.

Že technici opravdu uzavřeli všechny speciální tlakové uzávěry ve stanicích a tunelech, které uzavřít měli, se ukázalo až v posledních dnech, když se podařilo z většiny podzemních prostor odčerpat vodu. Že říká pravdu, mohlo do té doby vedení podniku jen doufat.

Nyní je jisté, že hlavními místy, kudy proudily statisíce kubíků vody do metra, byly špatně zazděná pracovní štola u stanice Invalidovna a stavba nové trasy metra za stanicí Nádraží Holešovice.

Nekvalitní stavba byla také příčinou šíření vody v některých dalších stanicích. Například na Můstku nevydržela zeď, která neodpovídala projektu, a na Palmovce voda pronikla skrz špatně utěsněná kabelová vedení. Všechny tyto skutečnosti potvrzují verzi Dopravního podniku.

Jenže zdaleka nedávají odpověď na otázku, jak je možné, že se voda rozšířila i tam, kde zatím experti žádné závady nenašli.

"Stavební chyby vysvětlují, proč se voda dostala do tunelů a spodem do dalších stanic. Ale vůbec nevysvětlují, jak je možné, že odspodu ze stanic pronikala voda i nahoru do eskalátorových tubusů. Tam totiž vodě také stály v cestě tlakové uzávěry," upozorňuje jeden z projektantů podzemní dráhy, který se nyní podílí na rekonstrukci zničeného podzemí. Aby nepřišel o práci, nechce zveřejňovat své jméno.

"Ty uzávěry evidentně netěsnily. Vím, že někde kolem nich voda protékala i shora do ještě suché stanice. Tam bych viděl na vině hodně špatnou údržbu," domnívá se projektant.

Všechny okolnosti zatopení podzemní dráhy objasňují týmy expertů. Jejich kompletní znalecké posudky však budou hotovy až za několik měsíců. Podle státního zastupitelství je nepravděpodobné, že by policie do té doby někoho obvinila. Firmy, které se na stavbě metra podílely, nyní pátrají ve svých archivech, kdo je odpovědný za nekvalitně postavené části stanic.

Zatímco před měsícem se nevědělo, zda podnik metro uzavřel včas, dnes zní otázka jinak: Kdo může za to, že se tam voda dostala, i když metro včas uzavřeno bylo?

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

O azylu ať si rozhoduje každá země, žádá Sněmovna vládu v jednání s EU

Uvnitř Zařízení pro zajištění cizinců nedaleko Bělé pod Bezdězem čekají lidé na...

Nevídaná věc se ve středu večer stala v Poslanecké sněmovně. Všech devět stran se shodlo na mandátu pro vládu pro...

Řidiči kamionů v koloně na D1 zahájili přestávku, rozjet se jim nechtělo

Sněžení způsobilo kalamitu na D1 (16. ledna 2018).

Desítky kilometrů dlouhá kolona, která se od úterý tvořila před nehodou na 99. kilometru dálnice D1, se ráno začala...

Sokolskou boudu v Janských Lázních nahradí restaurace s pivovarem

Chátrající Sokolská bouda na Černé hoře v Krkonoších (4.12.2015).

Na Černé hoře v Krkonoších by měla v příštích letech vzniknout rozsáhlá restaurace s pivovarem. Vyrůst má na místě...

Najdete na iDNES.cz