Pro změnu pravidel pro vodáky bylo 123 ze 180 přítomných poslanců. Pro alkoholovou výjimku půl promile, kterou navrhl poslanec ANO Milan Feranec, nebyl ani jeden poslanec ČSSD a KDU-ČSL, v ostatních stranách se příznivci popíjení na vodě našli. Poslanci ODS, Pirátů, TOP 09, STAN a SPD to podpořili bezvýhradně.
„Hranice půl promile alkoholu pro toho, kdo vede plavidlo, posádka bez omezení, platí na dopravně nevýznamných cestách, tedy na cestách, kde není nákladní doprava,“ řekl Pirát Lukáš Bartoň, který o přijetí změny zákona usiloval. „Nejedná se o generální pardon pro opilce,“ hájil změnu poslanec ODS Vojtěch Munzar.
Na Vltavě dál platí prohibice od Českých Budějovic do Mělníka
Možnost vyjet „pod vlivem“ se netýká dolního toku Labe, Vltavy a Moravy. Pokud jde o Vltavu, možnost vyjet s půl promile platí do Českých Budějovic. „Vodáci jezdí pouze do Českých Budějovic,“ uvedl Bartoň. To znamená, že když si v lidé Praze vyjedou na šlapadle, dál nebudou moci být opilí, protože jim podle platného zákona dál bude hrozit pokuta.
„Bohužel šlapadla v Praze mají utrum. Na Vltavě je od Budějovic prohibice. Jsem rád, že na vodácky využívaných cestách došlo k uvolnění,“ říká Bartoň. Navrhoval dokonce, aby vodáci mohli mít nově v krvi až jedno promile alkoholu, tak benevolentní ale většina Sněmovny nebyla, přiklonila se k návrhu Ferance.
Pravidlo tolerance půl promile se podle přijaté změny zákona přesně týká „vůdce malého plavidla bez vlastního strojního pohonu nepodléhajícího evidenci“, takže do půl promile se bude muset vejít i zadák na kanoi a v případě raftu jeden z těch, kteří jedou na raftu vzadu.
Současný zákon počítá s tím, že za pití na vodě hrozí pokuta až sto tisíc korun. Dodržování zákona na vodě kromě policistů kontroluje Státní plavební správa, která také vede všechna správní řízení, a hříšníky jí k vyřízení předává i policie. Inspektoři se zaměřují hlavně na větší motorové lodě, ale občas zkontrolují i klasické vodáky na kánoi.
Poslanci chtějí ochránit Berounku
Poslanci také při schvalování zákona na návrh Jany Krutákové z klubu hnutí STAN vypustili ze seznamu využitelných vodních cest dolní tok Berounky od 37. kilometru do Radotína.
Podle poslankyně to zabrání projektu splavnění Berounky v tomto úseku. Ze zpracovaného generelu, který vypracovalo ministerstvo dopravy, podle ní vyplývá, že jde o mohutný investiční záměr, který by zahrnoval vybagrování dna od Berouna po Radotín, dva nové jezy, deset plavebních komor, zvýšení jezu v Karlštejně nebo vybudování plavebního kanálu v úseku Lipence - Dolní Černošice. Krutáková poukazuje na to, že se záměrem nesouhlasí hlavní město Praha, dotčené městské části ani obce ve Středočeském kraji.