Ze zákona je za havárii odpovědný správce čistírny, Vodárny Kladno - Mělník, který měl výpusť pravidelně čistit. To potvrdila i Alena Maroušková z České inspekce životního prostředí: "Vodárny Kladno - Mělník se musí starat o funkčnost kanalizace průběžně."
Faktickým původcem havárie jsou však Šroubárny Libčice. "Společnost měla správním rozhodnutím dán limit ropných látek, který však hluboce překračovala," uvedl.
Nekolný potvrdil, že výtoku olejových usazenin se ani druhý den po havárii nepodařilo zabránit. Dalšímu šíření těchto látek v řece však podle něj brání norné stěny. Správce toku dosud nezaznamenal úhyn ryb ani dopady biologickou rovnováhu řeky.
Přerušení lodní dopravy, které vzniká při snižování hladiny řeky, končí v sobotu. "Do té doby situaci na Vltavě vyřešíme," sdělila Maroušková. Podle jejího předběžného odhadu by náklady na likvidaci škod mohly dosáhnout až čtyř set tisíc korun. Likvidace potrvá asi týden.
Vyjádření šroubáren se získat nepodařilo.
Ropná havárie ohrozila život ryb ve Vltavě. Z kanalizace v Libčicích u Prahy uniklo do řeky větší množství oleje. Přestože hasiči jeho dalšímu šíření zabránili, havárie se negativně podepíše na životním prostředí. (25. září 2001) |