Podstatou komunikace je něco sdělit ostatním. Každé předávání informací má však v sobě zakódován fakt, že tím chceme druhého nejen informovat, ale většinou i určitým způsobem ovlivnit. Většinou podvědomě a nezáměrně. Už tím, že předáváme novou informaci, posluchače ovlivníme, minimálně tím, že rozšíříme obzor jeho vědomostí. Tak vypadá většina běžných rozhovorů a sdělení.
Někdy si ani sami autoři mediálních zpráv neuvědomují, že jsou součástí cíleného manipulativního procesu, protože oni dělají jen to, co se od nich v rámci jejich zaměstnání chce.
Vlastimil Vondruškahistorik a spisovatel
Část komunikace se však děje s přímým úmyslem druhé ovlivnit, přičemž tento cíl ani jedna strana neskrývá. Příkladem může být pracovní komunikace, kdy rozdělujeme práci, či naopak přijímáme úkoly. Takových modelů můžeme najít v běžném životě víc. To je ovlivňování přiznané.