Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky musí zpomalit, 170 kilometrů je nebezpečných, tvrdí kontrola

  21:49aktualizováno  21:49
Výsledky revize tratí, která měla po nehodě vlaku u Vyškova zkontrolovat problematická upevňovadla kolejí, ukázaly, že nebezpečí hrozí i na dalších místech. Řada vlaků hlavně na Moravě tak bude muset nebezpečné úseky projíždět pomaleji. Většinou jen při teplotách nad 30 stupňů.

Odstraňování následků nehody na železnici u Topolan na Vyškovsku, kde v neděli 5. června vykolejil nákladní vlak. | foto: Petra MášováMF DNES

Na největší kontrole tratí za posledních dvacet let v období od 10. do 24. června se podílelo přes 400 lidí ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zkontrolovali na 2 700 kilometrů, uvedl pro iDNES.cz zdroj blízký SŽDC. Více informací přinese středeční tisková konference na toto téma.

Upevňovadla ŽS 3

Problémová upevňovadla kolejí se používala hlavně v 70. a 80. letech a důvodem byla úspora mnoha tun oceli oproti jiným typům. Kvůli šetření ale šrouby nemají takovou životnost, povolují se a dnes je mnohdy ani nelze utáhnout.

Zdroj: iDNES.cz, Mediafax

Přibližně 170 kilometrů kolejí kontrola označila za nebezpečné při teplotách vyšších než 30 °C. Vlaky budou muset v těchto úsecích jezdit pomaleji (to znamená 10 až 60 km/h). Ve středu se úseky se snížením rychlosti mohou ještě rozšířit o další desítky kilometrů.

Zpomalení se týká v podstatě celého úseku tratě Brno - Přerov, části tratě Brno - Havlíčkův Brod, dále úseku z Lanžhotu na státní hranici se Slovenskem, Velký Osek - Choceň a trati mezi Českou Třebovou a Bohumínem.

Někde se už provádějí drobné opravy, na jižní Moravě by měla omezení skončit do konce července, ostatní tratě by měly být v pořádku do konce srpna. "Lidé si budou přes léto muset zvyknout, že se vlaky budou někde 'loudat'. Ale jde spíše o množství krátkých úseků, takže na zpoždění by to nemělo mít vliv," uvedl zdroj.

Nehoda nákladního vlaku odstartovala kontroly po celé zemi

Impulzem kontroly bylo vykolejení nákladního vlaku u Vyškova 5. června tohoto roku. Vyšetřování nehody ukázalo, že příčinou byla uvolněná upevňovadla typu ŽS 3 v kombinaci s tzv. bezstykovými kolejemi a zanedbanou údržbou.

Přitom správci tratí údajně kontrolovali trasu dva dny před nehodou a podle nich byla v pořádku.

Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala bylo v místě nehody uvolněno 98 % všech šroubů, což v kombinaci se zvýšeným pnutím vlivem tepla nejspíš způsobilo vykolejení.

Kvůli tomu také několik manažerů ze SŽDC a traťmistr i vrchní mistr dostali výpovědi, protože by tam mohl vykolejit i osobní vlak a nepochybně by došlo k tragédii.



Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Zeman tvrdí, že nevedl kampaň. Experti její hodnotu spočítali na 34 milionů

Prezident Miloš Zeman přijal nabídku do předvolební diskuse televize Nova. Jiří...

Odborníci z iniciativy Rekonstrukce státu vyčíslili cenu kampaně Miloše Zemana před prvním kolem prezidentských voleb....

Výbor doporučil nevydat Svobodu ke stíhání kvůli kauze Opencard

Sněmovní imunitní výbor doporučil plénu, aby nevydalo bývalého primátora...

Sněmovní mandátový a imunitní výbor doporučil plénu, aby nevydalo bývalého pražského primátora Bohuslava Svobodu k...

Europoslanec Ježek se rozešel s ANO. Telička hnutí kritizuje za vlastní gól

Europoslanec Petr Ježek (na snímku z 24. února 2014)

Europoslanec Petr Ježek ukončil spolupráci s ANO kvůli odlišným názorům na podporu prezidenta Miloše Zemana ve volbách...

Najdete na iDNES.cz