Tratě jsou přetížené, nedostatečná kapacita ohrožuje vlakovou dopravu

  10:08aktualizováno  10:08
Po české železnici jezdí stále více vlaků. Nárůst počtu cestujících zaznamenali v poslední době všichni tři největší tuzemští provozovatelé vlakové dopravy. Kapacity železničních tratí však podle dopravního odborníka přestávají na nejvytíženějších trasách stačit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Libor TeichmannMAFRA

České dráhy uvedly ve své tiskové zprávě, že jen za měsíc září se jim podařilo přepravit 15,5 milionů pasažérů. To je oproti stejnému období za loňský rok zhruba dvouprocentní nárůst. Dařilo se také RegioJetu, který přepravil za prvních devět měsíců o 860 tisíc lidí více, především díky novým trasám. Leo Expressu narostl počet cestujících ve stejném období o 250 tisíc. 

Dobré výsledky ale do budoucna může ohrozit omezená kapacita tratí. „Nedá se říct, jaká je přesně kapacita. Je nějaká mez, která, když se překročí, provoz začíná být nespolehlivý. Jakékoli drobné zpoždění jednoho vlaku se přenáší na vlak následující, ujíždějí přípoje, vlak se zastavuje před stanicí kvůli obsazené koleji a tak dále. Tento stav je v současné době na trati Praha–Ostrava,“ říká Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu.

„Přetížení některých důležitých tratí řešení vyžaduje,“ potvrzuje Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy. V plánu je údajně vybudování několika rychlých tratí. Aktuálně je podle ministerstva nejdál příprava trati do Drážďan. Projekt se připravuje, samotná stavba by měla začít ale až za dvanáct let v roce 2030.

Podle Správy železniční dopravní cesty se začínají připravovat vysokorychlostní tratě v nejvytíženějších úsecích na trase z Prahy přes Brno na Břeclav a také v úsecích z Brna na Ostravu. Soutěž by měla být vypsána v první půlce roku 2019. Stavět se ale nejspíš nezačne před rokem 2025.

Počet cestujících stále stoupá

Podle statistik ministerstva dopravy přibývá počet cestujících na českých železnicích minimálně od roku 2010. V loňském roce vlaky přepravily více než 183 milionů cestujících.

Počty cestujících byly letos v prvním i druhém čtvrtletí vyšší než ve stejných obdobích loňského roku. Důvodů, proč se lidé čím dál tím častěji přesouvají v tuzemsku po kolejích, je hned několik.

„Z doby do nedávna bych to přisoudil postupně rostoucí kvalitě a rychlosti vlaků a zároveň někdy horší situaci na silnicích. Lidem také roste životní úroveň, přesedají z autobusů do vlaků a neřeší už tolik cenové rozdíly,“ popisuje Záruba nejsilnější argumenty ve prospěch vlakové dopravy. Podle něj navíc vlaky v posledních dvou desetiletích prošly zásadní transformací, která se nakonec příznivě projevila na jejich popularitě.

Ukrajinec chtěl jet vlakem domů, místo Kyjeva jej poslali do Kyjova

„Patnáct až dvacet let zpět byl vlak pro mnoho lidí naprosto nepřijatelný. Vlaky byly špinavé, zcela běžně zpožděné, lidé často zoufale volili jakýkoli jiný spoj, jen aby nemuseli jet vlakem,“ vysvětluje Záruba. Podle něj se v posledních letech dařilo reputaci dráhy posilovat díky zlepšujícím se službám. Vedle modernizace vozů pomohlo především zavádění nových rychlých vlaků a celkově se podařilo o něco zkrátit jízdní doby. 

Kvůli přeplněným tratím by ale železnice o své renomé a tím pádem i o cestující mohla zase přijít.

„Nejhorší scénář je, že si mnozí řeknou, že drážní doprava nějak funguje a nebudou se tím dál zabývat a železnice si zničí reputaci jak u cestujících, tak u nákladních přepravců. Jen velice těžko by se pak znovu získávala zpět,“ říká Záruba a upozorňuje, že v takovém případě by se cestující mohli začít zase vracet na silnice nebo se přiklonit k letecké dopravě.

Přeplněné tratě představují vážný problém i pro nákladní dopravu. Ta přímo závisí na provozu osobních vlaků. Pro převoz zboží se totiž používají v jednotlivých úsecích volné časy mezi soupravami, které přepravují cestující. Čím méně těchto prostojů je, tím déle trvá cesta nákladního vlaku. „Trasu, kterou by nákladní vlak mohl zvládnout za dvě hodiny, může kvůli malému prostoru na trati jet i deset hodin,“ říká Záruba a dodává, že nevidí jiné řešení, než vybudování nových tratí.

„Alternativou je rozšíření infrastruktury. Představa, že existuje nějaké zázračné řešení, které stojí miliony a uchrání nás od investice desítek miliard, je mylná. Pokud nemá být nárůst přepravy uměle omezován, jiné řešení není,“ uzavírá Záruba.

Železniční tunel do Berouna by vyšel na 50 miliard, zkrátil by cestu do Německa:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otec lže, chci vypovídat, říká Babiš mladší. Premiér dál mluví o kampani

Andrej Babiš zveřejnil na svém facebookovém profilu fotky syna Andreje, mají ho...

Babišův syn Andrej napsal v e-mailu pro Seznam Zprávy, že si přeje být telefonicky v kontaktu s českou policií...

Nevěděl jsem vůbec, co podepisuji, řekl Babišův syn ke kauze Čapí hnízdo

Farma Čapí Hnízdo u Olbramovic na Benešovsku

Syn premiéra Andreje Babiše tvrdí, že ho spolupracovníci jeho otce kvůli kauze Čapí hnízdo drželi na Krymu. V reportáži...

Demisi, demisi, znělo Václavským náměstím. Lidé volali po konci Babiše

Demonstrace za demisi premiéra Andreje Babiše na Václavském náměstí v Praze....

Na Václavském náměstí v Praze se konala demonstrace požadující odstoupení premiéra Andreje Babiše z funkce. Na místě se...

Tisíce lidí demonstrovaly v Praze, žádaly Babišovu demisi

Demonstrace při oslavách výročí 17. listopadu za odstoupení premiéra Babiše

Výročí 17. listopadu provázely demonstrace po celém Česku. Tisíce lidí se sešly v Praze na Staroměstském a Václavském...

Nikdy neodstoupím, ať si to všichni zapamatují, prohlásil Babiš

Premiér Andrej Babiš hovoří na tiskové konferenci o kauze údajného únosu svého...

Premiér Andrej Babiš během briefingu na letišti v Kbelích před odletem do Bruselu prohlásil, že navzdory výzvám...

Další z rubriky

Nepečujeme o demokracii denně a prohráváme budoucnost, varuje historik

Katolický kněz, pedagog a církevní historik Tomáš Petráček hovoří k lidem před...

Katolický kněz, vysokoškolský pedagog a církevní historik Tomáš Petráček ze současného stavu české společnosti viní...

Stát dokáže pomoci jen každému desátému dítěti, které rodiče týrají

Podle UNICEF se setkalo s domácím násilím 14 procent českých dětí.

Stát dokáže pomoci jen přibližně každému desátému týranému dítěti, které úřady evidují. Na vině je finanční nákladnost...

Zeman ujistil Babiše, že ho podporuje. Sestavením vlády by jej pověřil znovu

Premiér Andrej Babiš se v Lánech sešel s prezidentem Milošem Zemanem. (19....

Prezident Miloš Zeman se v pondělí sešel na zámku v Lánech s předsedou vlády Andrejem Babišem. Mluvili spolu o...

Najdete na iDNES.cz