Senátoři museli cestovat náhradním letadlem TU-154, které je ale větší, takže cesta vyjde dráž. Jejich odlet se nijak nezpozdil. Delegace v čele s předsedou Senátu Přemyslem Sobotkou (ODS) stráví týden v Malajsii a na Filipínách.
Challenger je letadlo kanadské výroby, které vozí menší delegace – kolem deseti členů. "Oprava nebude složitá, ale budeme si muset z ciziny nechat poslat náhradní díl," uvedl mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.
O tom, co by se mohlo stát, kdyby se závada nenašla a letadlo odstartovalo, spekulovat nechtěl. Ministerstvo obrany, které za speciály určené pro dopravu politiků odpovídá, už v minulosti sklízelo kritiku za jejich četné závady.
Nejvážnější situace nastala loni v dubnu, kdy v letadle mířili na pohřeb papeže Jana Pavla II. prezident Václav Klaus i ministr zahraničí Cyril Svoboda. Za letu prasklo čelní sklo. Tehdy byl život pasažérů v ohrožení, stroj musel nouzově přistát v Mnichově. - více zde
To se přitom nestalo poprvé, sklo prasklo challengeru už v roce 2004 při cestě do Kataru. Tupolev-154 pro změnu kvůli poruše palivového čerpadla nouzově přistál v Mauritánii. - více zde
Vláda kvůli častým poruchám schválila už loni na jaře nákup nových letadel. "Pořizujeme si dvě letadla typu Airbus A-319, srovnatelně velká jako stávající TU-154, která také nahradí. Jedno dostaneme v prosinci a další v půli příštího roku," doplnil Čírtek.
Naopak challenger bude sloužit dál. I když se této flotile lidově říká "vládní letka", ve skutečnosti ze tří čtvrtin dopravuje vojáky nebo humanitární pomoc do postižených oblastí.