Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda jela zasedat vlakem

  21:06aktualizováno  21:06
Na své pondělní zasedání vyjela vláda do Pardubic, ale skoro to vypadlo, že zamířila do Kocourkova. Tam jeli ministři vlakem. Zpátky už je převážela auta, která za nimi prázdná jela z Prahy. V Pardubicích vládu k tamnímu krajskému úřadu, tedy k místu, kde jednala, vezly dva autobusy. Neměly však žádné poznávací značky, takže porušovaly zákon. Vláda za připojení dvou speciálních vagonů k rychlíku Detvan zaplatí 31 tisíc korun. Benzin pro auta sedmnácti ministrů z Prahy do Pardubic a zpět vyjde přibližně na sedm tisíc.

Dva ministři - Vladimír Špidla a Jiří Rusnok - si po poledni odskočili na slavnostní otevření Okresní správy sociálního zabezpečení do Hradce Králové. Rusnok tady kandiduje do sněmovny.

Premiér Miloš Zeman otázku, proč jela vláda vlakem a ministerská auta jela za nimi, odbyl slovy: „Doprava je otázka na vedoucího Úřadu vlády. My nejsme dopravní oddělení vlády a na rozdíl od těch, kteří nejsou schopni odlišit detaily od skutečně podstatných věcí, se nezabýváme způsobem přepravy.“

Vlaďka Dufková, mluvčí ministra a vedoucího Úřady vlády Karla Březiny, však na otázku o volbě dopravy také neodpověděla. „My jsme výjezdní zasedání organizovali, ale myšlenka, že se pojede vlakem, od nás nepochází. To jsou, myslím, stranické záležitosti,“ řekla Dufková.

Ministři se po skončení jednání rozjeli - tak jako po každém výjezdním zasedání - na stranické mítinky. Proto potřebovali svá auta.

To, že si vláda vybrala pro cestu do Pardubic vlak, potěšilo generálního ředitele Českých drah Dalibora Zeleného, který to pokládá za propagaci železnice. „Byl bych samozřejmě radši, kdyby jeli vlakem i zpátky, ale bylo by to složité,“ řekl Zelený, který ministrům ve vlaku dělal společnost, protože jel na otevření opravené nádražní budovy do Přerova.

Šéf železničních odborů Jaroslav Dušek pokládá vládní jízdu vlakem spíš za pózu. „Vítám, že se vůbec odvážili vstoupit do vlaku. Nejsem si jist, zda to nebylo víc než zcela prázdné gesto,“ řekl.

České dráhy připravily pro vládu jeden takzvaný salonní vůz a jeden jídelní vagon. V salonním voze jednalo předsednictvo vlády, ostatní ministři měli během jízdy volno. Ministři Pavel Dostál a Jaromír Schling se prošli po vlaku a ministr dopravy se dal do řeči s jednou starší paní.

V Pardubicích čekaly na ministry dva zánovní autobusy Karosa, které je za doprovodu policie odvezly ke krajskému úřadu. Autobusy však neměly žádnou poznávací značku, čímž nesplňovaly vyhlášku o registraci vozidel.

„Chtěli jsme vládě předvést výrobek, na který ona sama přispívá některými státními dotacemi,“ řekl generální ředitel Karosy Rudolf Černý. „Jsou to tovární autobusy, které musí před předáním zákazníkovi ještě najet přibližně šedesát kilometrů. Byly to běžné zkušební jízdy.“

Právník Zdeněk Svátek, specialista na dopravní právo, však tvrdí, že autobusy měly mít bílou značku se zelenými znaky. „Pokud jely bez značky, byl porušen zákon,“ řekl.

Policisté však řidiči pokutu neudělili, i když uznali, že autobusy značku měly mít.

KDY JELI MINISTŘI VLAKEM:

Červen 1993: vláda Václava Klause vyjela zvláštním vlakem na výjezdní zasedání do bývalých vojenských prostorů Ralsko a Mladá. Projednala mimo jiné dopravní politiku státu a vypořádání majetku bývalé RVHP.

Březen 1999: premiér Miloš Zeman se nechal z Prahy dopravit vrtulníkem do Brna. Zde na něho čekala tři vozidla, která přijela z Prahy. Jedno z nich odvezlo Zemana na nádraží, odkud jel premiér do Prahy novým vlakem Brněnský drak. Tři vládní vozidla se mezitím vrátila do Prahy a čekala na Zemana na Wilsonově nádraží.

Červen 1999: vláda vyjela zvláštním vlakem na výjezdní zasedání do Havířova, kde jednala o energetice nebo nezaměstnanosti. Zpět se vracela také vlakem.

Ostře sledovaný mezinárodní rychlík Detvan přivezl sociálnědemokratickou vládu na výjezdní zasedání do Pardubic. Premiér Miloš Zeman cestoval se svými ministry z Prahy ve dvou vozech - salónním a restauračním, které byly připojeny na konci soupravy. Každý přejezd, podjezd či nadjezd železniční trati na více než stokilometrové trase hlídali policisté. (11. března 2002)

Ostře sledovaný mezinárodní rychlík Detvan přivezl sociálnědemokratickou vládu na výjezdní zasedání do Pardubic. Premiér Miloš Zeman cestoval se svými ministry z Prahy ve dvou vozech - salónním a restauračním, které byly připojeny na konci soupravy. Každý přejezd, podjezd či nadjezd železniční trati na více než stokilometrové trase hlídali policisté. (11. března 2002)

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Vlastník půdy napadl stavební povolení D11, dálnici má za černou stavbu

Dálnice D11 od léta 2017 končí u hradecké čtvrti Kukleny.

Vlastník půdy v trase dalšího úseku dálnice D11 se ohradil proti stavebnímu povolení. Podal rozklad, protože s ním...

Česko, obří staveniště. Ťok chce letos stavět 360 kilometrů nových silnic

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.

Ministr dopravy Dan Ťok slibuje, že promění Česko v obří staveniště. Během letošního roku by podle plánu úřadu měli...

Dbalého pustili z psychiatrie, další sledování už podle znalců není třeba

Vladimír Dbalý při příchodu k pražskému městskému soudu.

Bývalý ředitel pražské Nemocnice Na Homolce Vladimír Dbalý, který je podezřelý z korupce, ukončil soudem nařízený pobyt...

Najdete na iDNES.cz