Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vizionář, který rozsvítil české ulice

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
Kdykoli cvakneme vypínačem, měli bychom Františku Křižíkovi věnovat vzpomínku. Jeho vynálezy se sice dávno usadily v muzeích, ale titul českého Edisona a průkopníka elektrifikace našich krajů mu čas nevymazal.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

František Křižík | foto: archiv DP Pavel Fojtík

Bylo mu dvanáct, když s ním maminka vyrazila z jeho rodné Plánice přes Plzeň a Beroun do Prahy, aby mohl studovat. Šli pěšky tři dny. Takřka symbolické putování v životě muže, který se sám zasloužil o modernizaci železnice, ještě před koncem 19. století rozjel první pražskou elektrickou tramvaj a postavil elektromobil, s nímž vyjel Nerudovou ulicí ke svatovítské katedrále.

Jako slunce

Narodil se ve stejném roce jako Edison a stejně tak v chudobě - táta byl švec, maminka posluhovala. Těžko tedy říct, s jakým největším výkřikem průmyslové revoluce se jako kluk setkal.

Správná rozhodnutí slavných Čechů

František Křižík 1847-1941 Jan Neruda o něm kdysi řekl: "Nebyl obchodníkem a byl příliš skromný. Jedním slovem - byl Čech."

Když ukončil pražskou reálku, postoupil na techniku, kde se sice sblížil s fyzikou, ale elektrotechnika byla na škole pořád ještě popelkou. Ten zásadní moment přišel v jeho jedenadvaceti letech, kdy se dostal k opravám železničních telegrafů. Díky tomu získal zaměstnání u plzeňské železnice a tam taky uvedl svůj první vynález: zdokonalené návěstidlo proti srážkám vlaků.

Za vydělané peníze se v roce 1878 vydal do Paříže na světovou výstavu a oslněn elektrickými obloukovými lampami, kterými tamní ulice rozsvítil ruský vynálezce Jabločkov, se vrátil domů rozhodnutý dotáhnout jeho nápad k dokonalosti. Dva roky nato podal žádost o patentování takzvané diferenciální regulace, která jeho obloukovkám zaručovala lepší výkonnost, než jakou se mohly chlubit ty Jabločkovovy.

V srpnu 1881 Křižík lampu představil v plzeňském divadle, kde zářila jako slunce, a ve stejném roce za ni dostal na elektrotechnické výstavě v Paříži zlatou medaili. Mimochodem, ocenění si odnesl i Edison za žárovku, jenže Křižíkova obloukovka poháněná dynamem tehdy vítězila jasnějším světlem. Kdo mohl tušit, že s Edisonovou žárovkou nakonec v dalším rozvoji elektrifikace prohraje.

Počátkem 80. let však ještě jeho obloukovka zažívala velké chvíle a s ní i Křižík, který dostával zakázku za zakázkou: plzeňský Měšťanský pivovar, důl v Nýřanech, ulice Jindřichova Hradce a Písku, v Praze obchody a Staroměstské náměstí a také slavná fontána, gejzír vody, světel a barev, kterým v roce 1891 oslnil jubilejní výstavu v Praze.

František Křižík v roce 1899 prováděl také první zkoušky s akumulátorovým

František Křižík v roce 1899 prováděl také první zkoušky s akumulátorovým tramvajovým vozem na železniční trati Nusle – Modřany – Zbraslav – Měchenice. Podvozek vozu byl částečně upraven. Křižík na fotografii stojí vepředu pátý zprava se svým typickým doutníkem.

V roce 1896 začal elektrickou tramvají dobývat Prahu a po ní Plzeň, v roce 1903 spojil elektrickým vlakem Bechyni s Táborem. Stačil vybavit na 130 elektráren, ale nakonec se nad jeho kariérou začalo stmívat. Vsadil na stejnosměrný proud a v jedné z rozhodujících chvil, kdy šlo o zakázku na elektrárnu v pražských Holešovicích, prohrál s Emilem Kolbenem, zastáncem perspektivnějšího střídavého proudu. Vršící se podnikatelské neúspěchy a finanční propady ho nakonec donutily postoupit svoji firmu bankám a stáhnout se do ústraní.

Přesto se do konce života těšil úctě. Na Štědrý večer 1937 byl spolu s Karlem Čapkem, orientalistou Vincencem Lesným a přírodovědcem Otakarem Matouškem pozván k rozhlasovému mikrofonu, aby přednesl vánoční poselství.

Tehdy řekl: "Za devadesát let svého života jsem poznal obrovský rozvoj dnešní vědy. Stál jsem u jeho počátků a pamatuji živě ještě počátky Edisonovy. Opravňuje mne to, abych věřil v další budoucnost lidstva."

Autor:


ZPRÁVY: Exministr vnitra Hradílek ukončil hladovku. Donutila ho rodina



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Sbohem! Editor Kavárny on-line Josef Chuchma se loučí

Sbohem, Kavárno... (Za ilustrační snímek byl zde použit záběr, na němž se 4.

K třicátému červnu 2013 byla uzavřena dosavadní existence Kavárny on-line, která vznikla z mé iniciativy, coby editora...

ZÁPISNÍK: Troubové a hněv. ČSSD, ani Zeman nechápou míru vzteku v zemi

Sjezd ČSSD v Brně - (zleva) brněnský primátor Roman Onderka, jihomoravský hejtman a kandidát na předsedu ČSSD Michal Hašek a Zdeněk Škromach (18. března 2011)

Soutěž o nejpitomější výmluvu v sociální demokracii. Podlehl Zeman přesvědčení o neomylnosti? Babiš jde nahoru. To jsou...

ZÁPISNÍK. Miss America a vůdkyně Bobo. Papež poskytl interview

Miss America 2014 Nina Davuluri. Někteří Američané ji šmahem odsoudili jako...

Hrozné, Miss America je mohemedánka. Pinožení u klausistů. Proč na rozdíl od Němců odsuzujeme velkou koalici. Rozhovor...

13 pravd o rodičovství
13 pravd o rodičovství

Tyhle hlášky vás svou upřímností dovedou k smíchu i pláči



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.