Před sto lety absolvoval Jan Kašpar tehdy nejdelší jednorázový přelet v českých zemích.

Před sto lety absolvoval Jan Kašpar tehdy nejdelší jednorázový přelet v českých zemích. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vítr zhatil opakování letu z Pardubic do Prahy přesně po 100 letech

  • 6
Přesně před sto lety přeletěl průkopník aviatiky v českých zemích Jan Kašpar s letounem Blériot z Pardubic do Prahy. V pátek 13. května chtěli jeho čin s věrnou napodobeninou stroje zopakovat nadšenci ze sdružení Aeropark. Smolné datum ale nepřekonali, foukal moc silný vítr.

Na sportovním letišti pod Kunětickou horou se před sedmou ráno sešla asi stovka lidí, kteří chtěli start vidět. Ale organizátoři je museli zklamat. Noční bouřky a déšť se sice přehnaly, ale stále moc foukalo.

O hodinu později se tým kolem Martina Kindernaye rozhodl páteční přelet odvolat. "Prognóza není dobrá, zřejmě ani pro další dva nebo tři dny. Předběžně plánujeme, že bychom mohli pokus zopakovat příští víkend," konstatoval Kindernay.

"Jan Kašpar měl před sto lety lepší počasí než my. Tehdy bylo krásně," pravil pilot Petr Mára, který měl Blériot řídit.

Dnes mají lety historických letadel přísná pravidla. Vítr nesmí foukat větší rychlostí než pět kilometrů v hodině a také nesmí pršet. Na Pardubicku bylo ráno polojasno beze srážek.

Start měl být už před sedmou ráno proto, že Kašpar také vstával brzy. "Chtěl totiž stihnout svatbu bývalé přítelkyně se svým kamarádem," připomněl Mára.

Petr Mára s letounem Blériot v Kuněticích u Pardubic

Z archivu Evy Perrové, praneteře Jana Kašpara

Eva Perrová, praneteř Jana Kašpara

Akci organizuje občanské sdružení Aeropark, které v Kuněticích v sobotu otevírá muzeum a pořádá aviatický den. Spolupracuje s Národním technickým muzeem a Českými drahami, který by měly do Pardubic vypravit z Prahy zvláštní vlak s historickými vagony.

Zapálení lidé od "létajícího cirkusu" jsou připraveni pokus opakovat třeba i v dalších dnech. A pokud by snad stroj musel někde nouzově přistát, vrátí ho zpátky na start, aby trasu absolvoval celou v kuse. Proto bude Máru doprovázet vrtulník a terénní auta s techniky.

Ne všechno se podařilo udělat stejně

Ačkoli se nadšenci snaží co nejvíc přiblížit Kašparově cestě včetně doby odletu, ne všechno se jim podaří dodržet.

Například průkopníkovo "letiště" bylo na ploše, kde se dnes nachází kolejiště a čtvrté nástupiště hlavního nádraží v Pardubicích.

Letová pravidla dnešní doby také neumožňují přesně kopírovat trasu, zejména nad metropolí. "Praha byla tenkrát mnohem menší, Kašpar si mohl dovolit nalétávat přes Žižkov, my to musíme vzít oklikou přes Říčany a Jesenici, Zbraslav minu mírně vpravo," vysvětlil pilot Petr Mára.

Kdyby totiž musel plachtit na nouzové přistání, musí být schopen dostat se mimo obydlenou zónu. Což by v praxi pro Blériot znamenalo původní letovou výšku asi sedm kilometrů, jenže Mára létá nejvýš 300 metrů nad zemí.

Letec Petr Mára chtěl zopakovat historický let Jana kašpara do Prahy, pokus zhatilo počasí

Letec Petr Mára chtěl zopakovat historický let Jana kašpara do Prahy, pokus zhatilo počasí

Z archivu Evy Perrové, praneteře Jana Kašpara

Kašparovu stroji neodpovídá ani dnes použitý motor. On totiž vymontoval ze svého letadla vzduchem chlazený hvězdicový motor a nahradil ho spolehlivějším vodou chlazeným čtyřválcem Aerodaimler o výkonu 70 koní.

"My poletíme s motorem, který Kašpar používal v původním letadle. Sehnat ten, který měl v novém stroji, je dnes zcela nemožné," upřesnil organizátor akce Martin Kindernay.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video