Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vítr zhatil opakování letu z Pardubic do Prahy přesně po 100 letech

  5:08aktualizováno  10:10
Přesně před sto lety přeletěl průkopník aviatiky v českých zemích Jan Kašpar s letounem Blériot z Pardubic do Prahy. V pátek 13. května chtěli jeho čin s věrnou napodobeninou stroje zopakovat nadšenci ze sdružení Aeropark. Smolné datum ale nepřekonali, foukal moc silný vítr.

Před sto lety absolvoval Jan Kašpar tehdy nejdelší jednorázový přelet v českých zemích. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na sportovním letišti pod Kunětickou horou se před sedmou ráno sešla asi stovka lidí, kteří chtěli start vidět. Ale organizátoři je museli zklamat. Noční bouřky a déšť se sice přehnaly, ale stále moc foukalo.

O hodinu později se tým kolem Martina Kindernaye rozhodl páteční přelet odvolat. "Prognóza není dobrá, zřejmě ani pro další dva nebo tři dny. Předběžně plánujeme, že bychom mohli pokus zopakovat příští víkend," konstatoval Kindernay.

"Jan Kašpar měl před sto lety lepší počasí než my. Tehdy bylo krásně," pravil pilot Petr Mára, který měl Blériot řídit.

Dnes mají lety historických letadel přísná pravidla. Vítr nesmí foukat větší rychlostí než pět kilometrů v hodině a také nesmí pršet. Na Pardubicku bylo ráno polojasno beze srážek.

Start měl být už před sedmou ráno proto, že Kašpar také vstával brzy. "Chtěl totiž stihnout svatbu bývalé přítelkyně se svým kamarádem," připomněl Mára.

Petr Mára s letounem Blériot v Kuněticích u Pardubic

Petr Mára s letounem Blériot v Kuněticích u Pardubic

Z archivu Evy Perrové, praneteře Jana Kašpara

Z archivu Evy Perrové, praneteře Jana Kašpara

Eva Perrová, praneteř Jana Kašpara

Eva Perrová, praneteř Jana Kašpara

Akci organizuje občanské sdružení Aeropark, které v Kuněticích v sobotu otevírá muzeum a pořádá aviatický den. Spolupracuje s Národním technickým muzeem a Českými drahami, který by měly do Pardubic vypravit z Prahy zvláštní vlak s historickými vagony.

Zapálení lidé od "létajícího cirkusu" jsou připraveni pokus opakovat třeba i v dalších dnech. A pokud by snad stroj musel někde nouzově přistát, vrátí ho zpátky na start, aby trasu absolvoval celou v kuse. Proto bude Máru doprovázet vrtulník a terénní auta s techniky.

Ne všechno se podařilo udělat stejně

Ačkoli se nadšenci snaží co nejvíc přiblížit Kašparově cestě včetně doby odletu, ne všechno se jim podaří dodržet.

Například průkopníkovo "letiště" bylo na ploše, kde se dnes nachází kolejiště a čtvrté nástupiště hlavního nádraží v Pardubicích.

Letová pravidla dnešní doby také neumožňují přesně kopírovat trasu, zejména nad metropolí. "Praha byla tenkrát mnohem menší, Kašpar si mohl dovolit nalétávat přes Žižkov, my to musíme vzít oklikou přes Říčany a Jesenici, Zbraslav minu mírně vpravo," vysvětlil pilot Petr Mára.

Kdyby totiž musel plachtit na nouzové přistání, musí být schopen dostat se mimo obydlenou zónu. Což by v praxi pro Blériot znamenalo původní letovou výšku asi sedm kilometrů, jenže Mára létá nejvýš 300 metrů nad zemí.

Letec Petr Mára chtěl zopakovat historický let Jana kašpara do Prahy, pokus zhatilo počasí

Letec Petr Mára chtěl zopakovat historický let Jana kašpara do Prahy, pokus zhatilo počasí

Letec Petr Mára chtěl zopakovat historický let Jana kašpara do Prahy, pokus zhatilo počasí

Letec Petr Mára chtěl zopakovat historický let Jana kašpara do Prahy, pokus zhatilo počasí

Z archivu Evy Perrové, praneteře Jana Kašpara

Z archivu Evy Perrové, praneteře Jana Kašpara

Kašparovu stroji neodpovídá ani dnes použitý motor. On totiž vymontoval ze svého letadla vzduchem chlazený hvězdicový motor a nahradil ho spolehlivějším vodou chlazeným čtyřválcem Aerodaimler o výkonu 70 koní.

"My poletíme s motorem, který Kašpar používal v původním letadle. Sehnat ten, který měl v novém stroji, je dnes zcela nemožné," upřesnil organizátor akce Martin Kindernay.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Požár motorestu poblíž Hlavence u Prahy (18. listopadu 2017).

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Další z rubriky

Současného prezidenta Zemana by podle průzkumu volilo 41,5 procenta lidí

Prezident Miloš Zeman v Jeseníku na tiskové konferenci na závěr své třídenní...

Současný prezident Miloš Zeman by v prezidentské volbě nyní získal 41,5 procenta hlasů. Bývalého předsedu Akademie věd...

Reklamy na Zemanovu knihu obklopily silnice. Podle odborníků se nevyplatí

Reklama na novou knihu Miloše Zemana Dokážeme si vládnout sami

Dokážeme si vládnout sami, hlásá titul nové knihy prezidenta Miloše Zemana. Reklama na publikaci je v posledních dnech...

ČLK podá trestní oznámení kvůli zavádění eReceptů, řekl předseda Kubek

Prezident České lékařské komory Milan Kubek

Česká lékařská komora podá trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli zavádění povinného elektronického...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.