Vibrace donutily stroj ČSA přistát v Soluni

  • 2
Už počtvrté od začátku roku muselo letadlo Českých aerolinií nouzově přistát. Naposledy ve čtvrtek krátce po startu pilot na lince ze Soluně do Prahy zjistil, že letadlo nezvykle vibruje. Rozhodl se pro okamžitý návrat.

"Byla to jen malá závada, která neohrozila bezpečnost cestujících. Šlo o štěpinky v oleji motorů letounu," vysvětlila incident mluvčí ČSA Marcela Picková.

Na palubě bylo 115 pasažérů, kteří se během dne vrátili do Prahy jinými spoji.

Picková však nedokázala odpovědět na otázku, jak se třísky do oleje dostaly. "Bezpečnost našich letadel je zajištěna, splňujeme nejpřísnější požadavky," dodala.

Přesto letadla ČSA v poslední době postihlo více podobných incidentů. Jen v lednu se musely jejich stroje vracet na letiště třikrát. Také v loňském roce se na veřejnost dostalo minimálně pět případů.

Mezi nejčastější závady patří poruchy kontrolních světel či závady podvozku, obvyklé bývají i falešné poplachy, že na palubě je požár. "V letecké přepravě stačí, aby nesvítilo jediné světýlko a pilot se musí vrátit," vysvětlovala Picková.

Porovnat četnost závad u ČSA s jinými srovnatelnými aeroliniemi není možné. Každá letecká společnost totiž takové záznamy tají. Proto ani není k dispozici žebříček aerolinií podle toho, kolik závad nutilo jejich piloty k nouzovým přistáním.

Největší české aerolinie nicméně odliv pasažérů kvůli těmto technickým potížím nezaznamenaly. Naopak očekávají dvacetiprocentní nárůst v přepravě.

Nebylo to nic vážného, jen drobné závady
Aerolinie vylučují, že by nynější technické problémy svědčily o horšící se technické kvalitě letadel, a tedy o horší bezpečnosti. "Některé technické problémy nejde detekčními přístroji zjistit předem. Ani v jednom z případů nebyly ohroženy životy pasažérů," říká výkonný ředitel pro plánování a strategický rozvoj ČSA Jan Váňa.

I když se nic závažného nakonec nestalo, pro cestující tyto incidenty mnohdy znamenají časové zpoždění, ale hlavně značné psychické vypětí.

Justin Sparks, anglický novinář, nezapomene na svůj let před dvěma lety z Manchesteru do Prahy. Letadlo se tehdy muselo dvakrát vrátit na letiště, protože kontrolky hlásily požár na palubě. "Mysleli jsme, že všichni umřeme, akorát jsme nevěděli, ve které vteřině to přijde," vzpomíná Justin Sparks.

Leteckou společnost tyto incidenty stojí náklady navíc za další přistání i vzlet, mnohdy musí uhradit cestujícím občerstvení a někdy i hotel.

"My to vidíme takto: naše požadavky na bezpečnost jsou tak vysoké - a jsou dokonce přísnější než v mnohých západních zemích - že let radši zrušíme či oddálíme, dokud není letoun v naprosto bezvadném stavu. V letecké dopravě není nikdy nic přehnané," vysvětloval strategii ČSA Jan Váňa.

Také sami piloti pak poznamenávají, že často raději volí nouzový návrat i v případě drobných problémů. "Zpočátku může jít jen o lehkou závadu, ale nikdy nikdo neví, jestli se z ní nevyvine něco závažnějšího," podotkl zkušený pilot ČSA, který si přál zůstat v anonymitě.

ČSA: Máme jedna z nejmladších letadel
České aerolinie už před několika lety vyřadily ze svého letového parku stará ruská letadla. Současné průměrné stáří letadel je devět a půl roku. Jejich celková životnost je přitom asi dvacet let.

České aerolinie tvrdí, že jako jedna z mála evropských leteckých společností vyhodnocují všechny své lety. Flotila ČSA jich denně absolvuje kolem 150.

Problémy českých letadel
Česká letadla se v poslední době často potýkají s potížemi. Většinou však komplikují lety spíše menší technické závady.

Koncem ledna se musel airbus ČSA, který letěl do New Yorku, po dvou hodinách letu otočit. Kvůli potížím s podvozkem se vrátil zpátky. - více zde

Několik dní před tím v Irsku dočasně vyřadili z provozu český stroj, který měl mírně promáčknutý trup. Cestující museli použít jiný stroj. Poškozené letadlo přeletělo do Prahy prázdné. - více zde

Loni v listopadu poprvé v historii ČSA zastavil let českého stroje anonym. Letoun, který mířil z Prahy do New Yorku, přistál na Islandu. Anonymní hrozba přišla e-mailem na velvyslanectví USA v Praze a americký konzulát v Bratislavě. Pyrotechnici v letadle ale nic nenašli. - více zde

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video