Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vibrace donutily stroj ČSA přistát v Soluni

  7:41aktualizováno  7:41
Už počtvrté od začátku roku muselo letadlo Českých aerolinií nouzově přistát. Naposledy ve čtvrtek krátce po startu pilot na lince ze Soluně do Prahy zjistil, že letadlo nezvykle vibruje. Rozhodl se pro okamžitý návrat.

"Byla to jen malá závada, která neohrozila bezpečnost cestujících. Šlo o štěpinky v oleji motorů letounu," vysvětlila incident mluvčí ČSA Marcela Picková.

Na palubě bylo 115 pasažérů, kteří se během dne vrátili do Prahy jinými spoji.

Picková však nedokázala odpovědět na otázku, jak se třísky do oleje dostaly. "Bezpečnost našich letadel je zajištěna, splňujeme nejpřísnější požadavky," dodala.

Přesto letadla ČSA v poslední době postihlo více podobných incidentů. Jen v lednu se musely jejich stroje vracet na letiště třikrát. Také v loňském roce se na veřejnost dostalo minimálně pět případů.

Mezi nejčastější závady patří poruchy kontrolních světel či závady podvozku, obvyklé bývají i falešné poplachy, že na palubě je požár. "V letecké přepravě stačí, aby nesvítilo jediné světýlko a pilot se musí vrátit," vysvětlovala Picková.

Porovnat četnost závad u ČSA s jinými srovnatelnými aeroliniemi není možné. Každá letecká společnost totiž takové záznamy tají. Proto ani není k dispozici žebříček aerolinií podle toho, kolik závad nutilo jejich piloty k nouzovým přistáním.

Největší české aerolinie nicméně odliv pasažérů kvůli těmto technickým potížím nezaznamenaly. Naopak očekávají dvacetiprocentní nárůst v přepravě.

Nebylo to nic vážného, jen drobné závady
Aerolinie vylučují, že by nynější technické problémy svědčily o horšící se technické kvalitě letadel, a tedy o horší bezpečnosti. "Některé technické problémy nejde detekčními přístroji zjistit předem. Ani v jednom z případů nebyly ohroženy životy pasažérů," říká výkonný ředitel pro plánování a strategický rozvoj ČSA Jan Váňa.

I když se nic závažného nakonec nestalo, pro cestující tyto incidenty mnohdy znamenají časové zpoždění, ale hlavně značné psychické vypětí.

Justin Sparks, anglický novinář, nezapomene na svůj let před dvěma lety z Manchesteru do Prahy. Letadlo se tehdy muselo dvakrát vrátit na letiště, protože kontrolky hlásily požár na palubě. "Mysleli jsme, že všichni umřeme, akorát jsme nevěděli, ve které vteřině to přijde," vzpomíná Justin Sparks.

Leteckou společnost tyto incidenty stojí náklady navíc za další přistání i vzlet, mnohdy musí uhradit cestujícím občerstvení a někdy i hotel.

"My to vidíme takto: naše požadavky na bezpečnost jsou tak vysoké - a jsou dokonce přísnější než v mnohých západních zemích - že let radši zrušíme či oddálíme, dokud není letoun v naprosto bezvadném stavu. V letecké dopravě není nikdy nic přehnané," vysvětloval strategii ČSA Jan Váňa.

Také sami piloti pak poznamenávají, že často raději volí nouzový návrat i v případě drobných problémů. "Zpočátku může jít jen o lehkou závadu, ale nikdy nikdo neví, jestli se z ní nevyvine něco závažnějšího," podotkl zkušený pilot ČSA, který si přál zůstat v anonymitě.

ČSA: Máme jedna z nejmladších letadel
České aerolinie už před několika lety vyřadily ze svého letového parku stará ruská letadla. Současné průměrné stáří letadel je devět a půl roku. Jejich celková životnost je přitom asi dvacet let.

České aerolinie tvrdí, že jako jedna z mála evropských leteckých společností vyhodnocují všechny své lety. Flotila ČSA jich denně absolvuje kolem 150.

Problémy českých letadel
Česká letadla se v poslední době často potýkají s potížemi. Většinou však komplikují lety spíše menší technické závady.

Koncem ledna se musel airbus ČSA, který letěl do New Yorku, po dvou hodinách letu otočit. Kvůli potížím s podvozkem se vrátil zpátky. - více zde

Několik dní před tím v Irsku dočasně vyřadili z provozu český stroj, který měl mírně promáčknutý trup. Cestující museli použít jiný stroj. Poškozené letadlo přeletělo do Prahy prázdné. - více zde

Loni v listopadu poprvé v historii ČSA zastavil let českého stroje anonym. Letoun, který mířil z Prahy do New Yorku, přistál na Islandu. Anonymní hrozba přišla e-mailem na velvyslanectví USA v Praze a americký konzulát v Bratislavě. Pyrotechnici v letadle ale nic nenašli. - více zde

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Provozovatel jihlavské záchytky končí, nechce dělat hotel pro opilce

Protialkoholní záchytná stanice v Jihlavě.

Kraj Vysočina řeší, kdo bude od března 2018 provozovat protialkoholní záchytnou stanici. Služby města Jihlavy totiž...

VIDEO: Terminál pardubického letiště zvládne až čtyři lety najednou

Letištní terminál v Pardubicích těsně před dokončením. (20.11.2017)

Výstavba pardubického nového letištního terminálu za čtvrt miliardy vrcholí. Zbývá vybavit jednotlivé haly a úspěšně...

Půjčte nám pohledy i památníky, prosí kladrubský hřebčín

Zástupci dánského království vybírali starokladrubského bělouše pro dánský dvůr,

Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem se obrací na veřejnost s prosbou. Odborníci potřebují prohloubit znalosti o...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.