Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Veřejnost se rozloučila s výjimečnou ženou, historičkou umění Annou Fárovou

  8:15aktualizováno  8:15
Anna Fárová, která vynikajícím způsobem zprostředkovala dílo Františka Drtikola, Josefa Sudka, Josefa Koudelky i četných dalších fotografů, zemřela 27. února ve věku jedenaosmdesáti let. A ve středu 10. března se s ní veřejnost v 15 hodin rozloučila ve strašnickém krematoriu v Praze. Přinášíme nekrolog této ženy z pera Josefa Chuchmy.

Kunsthistorička Anna Fárová | foto: Josef Chuchma

Neexistuje a dlouho neexistoval v českých zemích historik umění, jehož úmrtí by média věnovala tolik pozornosti jako skonu Anny Fárové. Čím si to vysvětlit? Obecně se dá říct, že dostředivou, slučující silou Fárové. A schopností popularizace své práce, aniž by se podbízela. A v neposlední řadě pozoruhodně prožitým životem: mohl zaujmout i publikum, které se o fotografii a fotografy, jež Anna Fárová interpretovala a zprostředkovávala, jinak třeba ani příliš nezajímalo.

Osudové vlivy

Byla dítětem první republiky: narodila se v Paříži francouzské profesorce a československému diplomatovi, dívčí jméno měla Annette Šafránková. Přirozeně se stala bilingvní, stejně přirozeně se v dětském věku potkávala s uměním a umělci, neboť rodiče se stýkali s českými tvůrci žijícími v Paříži.

Ta harmonie netrvala dlouho; rodiče se rozvedli, otec se odstěhoval do USA, Annette přejížděla mezi Paříži a Prahou, kde od konce 30. let trvale žila - u svých tet, v okrajové čtvrti Spořilov. Mezi jeho nehonosnými vilkami se ve 40. letech vzedmul zajímavý umělecký kvas, tady bydleli Jiří Suchý, Ivan Vyskočil, básník a překladatel Zbyněk Havlíček. A tady také se 31. ledna 1949 Annette seznámila s výtvarníkem Liborem Fárou, příslušejícím k okruhu spořilovských surrealistů. To on - její příští manžel, po sňatku se cele přejmenovala: na Annu Fárovou - pro ni objevil přitažlivost fotografie, k níž ostatně surrealisté měli z principu blízko (vzpomeňme třeba fotokoláže Karla Teigeho).

Jazyková vybavenost, odborná průprava (na FF UK studovala dějiny umění a estetiku), umělecký cit, osobní šarm, zaujetí pro fotografické sdělení a v neposlední řadě i určité politické oteplení po strašlivé první polovině padesátých let - to byly určující příčiny jejího počinu, který se ukázal být revolučním nejen v československém měřítku: k vydání připravila monografii proslulého francouzského fotografa Henryho Cartiera-Bressona, spoluzakladatele agentury Magnum Photos. Tímto svazkem vznikla edice Umělecká fotografie, pro niž pak Fárová připravila ještě několik dalších titulů, které se dočkaly i zahraničních verzí.

Zahraničí, pochopitelně to západní, jí také umožnilo existovat v čase, kdy po podpisu Charty 77 musela na hodinu opustit Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, v jehož sbírce fotografií odvedla ohromný kus práce, a byla bez šancí živit se tady tím, čemu vrcholně rozuměla.

Kunsthistorička Anna Fárová a americká fotografka rakouského původu Inge Morathová, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu, 8. prosince 1993

Kunsthistorička Anna Fárová a americká fotografka rakouského původu Inge Morathová, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu, 8. prosince 1993

Kunsthistorička Anna Fárová a americká fotografka rakouského původu Inge Morathová, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu, 8. prosince 1993

Kunsthistorička Anna Fárová a americká fotografka rakouského původu Inge Morathová, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu, 8. prosince 1993

Ve Fárové se v jedinečné konstelaci potkaly a při sobě napořád zůstaly elitářství, praktičnost, zásadovost, sdělnost. Umění nadechovala stejně přirozeně jako vzduch a obdobně přirozeně o umění psala: jako o aktivitě a poznání, které jsou pro život, nikoliv samy pro sebe. Věty většiny jejích textů jsou sdělné, nerozvíjejí ucelenou teorii, systém; jsou službou autorovi a publiku. To nejsložitější činila Anna Fárová už před psaním: fotografa nejprve pro sebe objevila, promyslela, procítila, destilovaly se v ní formulace prohlížením jeho konkrétních děl a teprve potom usedla k textu, většinou nedlouhému, a podala zprávu.

František Drtikol; fotografie s názvem Vlna

František Drtikol; fotografie s názvem Vlna

Tato její metoda, pro někoho možná málo odborná, měla své hluboké oprávnění. Anna Fárová totiž byla v tom nejlepším slova smyslu průkopnicí. Pomáhala etablovat fotografii jako rovnoprávný umělecký prostředek. Nově objevovala fotografy, jejichž sláva se zdála nadobro zapadlá: to je příklad Františka Drtikola. Odvážila se pohlédnout na proslulého Josefa Sudka - ve své nejrozsáhlejší monografii - bez pověr a iluzí. Totiž jako na tvůrce, který byl sice vnímán zlidověle, coby jednoruký podivín a pábitel, jenže jeho druhou tváří, tou podstatnou, byly píle, cílevědomost, vzdělanost i vědomé budování si pověsti. Sudek musel být pro Fárovou zrcadlem: vždyť její vlastnosti byly s těmi jeho v lecčems totožné či si velmi podobné.

Josef Sudek - fotografie

Josef Sudek - fotografie

Josef Sudek; fotografie

Josef Sudek; fotografie

Váha času

Fotografie pro ni byla věcí vztahu a spříznění, nepsala o někom, kdo ji nezajímal, kdo žádal, aby taky o něm něco řekla. Pomáhala, ale výběrově, a nikoliv nezištně: dobře si vybírala vztahy, musely i jí něco dát. Vyhledávala samozřejmou reciprocitu. V první půli svého života interpretovala vesměs autory daleko starší, případně přispívala k jejich docenění - lze jmenovat Eugena Wiškovského. Ze svých skorovrstevníků upřednostňovala prakticky jen Josefa Koudelku. Zhruba po dovršení čtyřicítky se k ní naopak začaly sbíhat nitky několika generací studentů FAMU, v 80. letech byla vyloženě epicentrem kolektivních fotografických aktivit, z nichž tou nejvýraznější se stala úžasná přehlídka 9 & 9 v zašlém klášteře v Plasech u Plzně. Fárová napjala své plachty tak, aby do nich foukal čerstvý vítr "famáků" a hnal ji do osvěžujících vod.

Kunsthistorička Anna Fárová

Kunsthistorička Anna Fárová

Po listopadu 1989, když mohla pracovat bez jakýchkoliv ideologických omezení, postupně přešla od koncipování výstav a průběžného psaní aktuálních textů k velkému úklidu: edičně završovala své autory, svá témata, své závazky: především Josefa Sudka, pak Františka Drtikola, výstavně i knižně uspořádala dílo Libora Fáry (1925-1988), edičně zpracovala memoáry svého otce, s Viktorem Stoilovem nahrála vzpomínkový rozhovor, který se nejprve loni stal součástí obrovského svazku textů Anny Fárové Dvě tváře a několik dní před její smrtí vyšel i jako samostatná kniha pod názvem A pásly by se tam ovce...

Jako na sebe často odkázaná matka dvou dcer uměla šetřit časem a vážit si ho. Když se druhému člověku věnovala, tedy naplno, ale pak si šla za svým a po svém. Díky tomu stihla, co stihnout chtěla a měla. Zřejmě i proto, když se jí vrátila zhoubná choroba, odmítala nastoupit na další kolo léčebných procedur. Už tomu nechala volný průběh. Měla hotovo. Naplněný život.

Obal vloni vydané knihy Anny Fárové Dvě tváře

Obal vloni vydané knihy Anny Fárové Dvě tváře

Autor:


Za slzy se nestydím, člověku to pomůže, přiznal Jančařík v Rozstřelu



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Příloha MF DNES Kavárna se vrací, vychází ve velkém formátu

Titulní strana přílohy MF DNES Kavárna v nové podobě. 7. září 2013.

Po prázdninové přestávce se vrací tradiční příloha Kavárna do sobotního vydání deníku MF DNES. Příloha zabývající se...

ZÁPISNÍK. Miss America a vůdkyně Bobo. Papež poskytl interview

Miss America 2014 Nina Davuluri. Někteří Američané ji šmahem odsoudili jako...

Hrozné, Miss America je mohemedánka. Pinožení u klausistů. Proč na rozdíl od Němců odsuzujeme velkou koalici. Rozhovor...

ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o...

Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka
Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka

O metodě BLW si přečtěte v rozhovoru s Ditou Ptáčkovou



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.