Diskuze

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským proudovým strojem, ze kterého byla svržena jaderná puma. Méně známou skutečností je, že neozbrojený létal také u Aeroflotu, a to ještě před nasazením jeho prvních proudových Tu-104 pro osobní dopravu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Nevím, co dalo Rusko světu kromě Potěmkina. Okopírovali prakticky všechno.

1 1
možnosti

jako obvykle velmi zajimavy clanek R^R^

2 1
možnosti

Nebyli u Iljušina taky nějací Němci? Třeba ti, kteří se potom pokoušeli ve východním Německu postavit dopravák Baade ?

0 0
možnosti

Ne. Němci byli soustředěni do OKB-1, která měla k dispozici Státní zkušební závod č. 1 v přímoskevské Dubně. Vedení měl na starost S. M. Alexejev. S Iljušinem, a jak chybně tvrdím dole Tupolevem, neměli nic společného. Během vývoje prvního proudového bombardéru pro sovětské letectvo si jejich kanceláře naopak konkurovaly, proti Il-28 postavila OKB-1 svůj Typ 140 a později Typ 150 a Tupolev Tu-12, zmutovaného potomka mnohem úspěšnějšího Tu-2. OKB-1 svůj neúspěch nepřežila, v roce 1953 byla rozpuštěna a většina jejích členů se včetně Baadeho vrátila do NDR.

2 0
možnosti

K31a46r36l 80R83i27e61g91e52l

16. 7. 2018 14:53

Tusim, ze jsem nekde cetl, ze - urcity pocet techto "atomovych bombarderu" cekal na vzlet na kubanskych letistich v dobe tzv. "Karibske krize".

0 0
možnosti

J18a43n 48R43y83c42h83l85i83k

16. 7. 2018 13:38

Díky za čtivě napsaný článek, občasné odlehčení mi určitě nevadilo, jen bych možná poznamenal, že zcivlilizování a zcivilnění asi není úplně totéž.

3 0
možnosti

J39a21n 38M34r84s85k79o69š

16. 7. 2018 11:38

Možná že to bylo u letky IL-28 photo-průzkumnické, kde byly velké kamery v břiše letadla místo bomb, také v boku, aby mohly snímat území při podélném letu podle hranic. Ta letka byla v Mladé u Milovic.

0 0
možnosti

Byl to 47. průzkumný letecký pluk, ten používal vedle dalších letadel i deset Il-28R (u které nebo u kterých letek je měl zařazené, nevím). Pluk byl umístěn na letišti Mladá (Boží Dar) od roku 1954 do roku 1968, kdy si ho zabralo pro své potřeby sovětské letectvo. Na relativně krátké období od října 1958 do září 1960 o své Il-28R 47. pluk dočasně přišel, když je musel poskytnout 25. bombardovacímu leteckému pluku do Přerova.

0 0
možnosti
Foto

Pro mně má tento typ vždy trochu nádech nostalgie. Neboť můj otec (nejen) na něm sloužil, jako letecký mechanik. A pak vzpomínám na své modelářské začátky kdy tuším KP Prostějov vyrábělo tento typ, který se stal jedním z prvních od kterého jsem měl ulepené prsty. ;-D

3 0
možnosti

KP bohužel ne ... VEB Plasticart

0 0
možnosti

"...letouny byly zbaveny nouzových záchranných systémů, ... aby si civilní letci nezvykli moc vyskakovat..."

;-D;-DR^

11 1
možnosti

Realita je taková, že civilní letadla se katapulty nevybavují ze tří důvodu

1. Civilní posádky na to nejsou cvičeny

2. Civilní letadla přistávají na civilních letištích, které jsou často v městské zástavbě a nikdo nechce riskovat , že se sice pilot vystřelí, ale letadlo pak na zemi pozabíjí x lidi

3. Do civilního letadla se poměrně snadno kromě posádky dostane i pasažér a opět nikdo nechce riskovat "vaše posádka se s vámi loučí a ̈sejdeme se na zemi pokud to náhodou přežijete .

Proto se u letadel které katapultovací sedačky mají a přechází z vojenské do civilní sféry tyto deaktivuji,

6 0
možnosti

V76í24t36e73k 62H32e66j16d65a

16. 7. 2018 10:39

Severní Korea je špatná, áno. Takže je potřeba se o ni otřít i ve zcela nesouvisejících článcích. "...Iljušin Il-28, jehož prototyp poprvé vzlétl 8. července 1948 ... jeho čínská mutace Harbin H-5 slouží v severokorejském letectvu dodnes (což samozřejmě neznamená, že by na tom ten stroj byl stále tak dobře, ale podává to pouze obraz o ne příliš lichotivém stavu severokorejského letectva)."

Dovolím si otázku, vypovídající o lichotivém stavu českého letectva: Kolik máme proudových bombardérů ve výzbroji my? Nebo vrtulových? Nebo kolik jich má dohromady celá EU?

Pro srovnání: Chlouba amerických bombardérů, slavná B52, která je ve výzbroji USAF dodnes, vzlétla v dubnu 1952. Po modernizacích v letech 2013 a 2015 se očekává jejich služba až do roku 2040...

6 22
možnosti

Alespoň rychle k tomu poslednímu odstavci - zde nelze argumentovat B-52, to je letadlo zcela jiné kategorie (když slyší člověk o letectví se nezajímající slovo bombardér, tak si pod tím možná nepředstaví, je široký pojem to je). Tak tedy podobně, jako Američané stále provozují B-52, provozují Rusové stále své Tu-95. A teď se ptejme, používá někdo - podobně jako Severní Korea Il-28 - například canberry?

16 0
možnosti

Alespoň na Technetu bych rád četl řlánky psané odborně, bez politické zaujatosti a hanobících poznámek. Je to trapné, nízké, ubohé.

7 33
možnosti
Foto

Nevšiml jsem si žádných hanobících poznámek, jen v několika případech prostá konstatování faktu, která dle mě činí text čtivějším. Ale milovníkům CCCP nemusí vonět, to chápu.

29 2
možnosti