- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nevím, co dalo Rusko světu kromě Potěmkina. Okopírovali prakticky všechno.
jako obvykle velmi zajimavy clanek
Nebyli u Iljušina taky nějací Němci? Třeba ti, kteří se potom pokoušeli ve východním Německu postavit dopravák Baade ?
Ne. Němci byli soustředěni do OKB-1, která měla k dispozici Státní zkušební závod č. 1 v přímoskevské Dubně. Vedení měl na starost S. M. Alexejev. S Iljušinem, a jak chybně tvrdím dole Tupolevem, neměli nic společného. Během vývoje prvního proudového bombardéru pro sovětské letectvo si jejich kanceláře naopak konkurovaly, proti Il-28 postavila OKB-1 svůj Typ 140 a později Typ 150 a Tupolev Tu-12, zmutovaného potomka mnohem úspěšnějšího Tu-2. OKB-1 svůj neúspěch nepřežila, v roce 1953 byla rozpuštěna a většina jejích členů se včetně Baadeho vrátila do NDR.
Tusim, ze jsem nekde cetl, ze - urcity pocet techto "atomovych bombarderu" cekal na vzlet na kubanskych letistich v dobe tzv. "Karibske krize".
Díky za čtivě napsaný článek, občasné odlehčení mi určitě nevadilo, jen bych možná poznamenal, že zcivlilizování a zcivilnění asi není úplně totéž.
Možná že to bylo u letky IL-28 photo-průzkumnické, kde byly velké kamery v břiše letadla místo bomb, také v boku, aby mohly snímat území při podélném letu podle hranic. Ta letka byla v Mladé u Milovic.
Byl to 47. průzkumný letecký pluk, ten používal vedle dalších letadel i deset Il-28R (u které nebo u kterých letek je měl zařazené, nevím). Pluk byl umístěn na letišti Mladá (Boží Dar) od roku 1954 do roku 1968, kdy si ho zabralo pro své potřeby sovětské letectvo. Na relativně krátké období od října 1958 do září 1960 o své Il-28R 47. pluk dočasně přišel, když je musel poskytnout 25. bombardovacímu leteckému pluku do Přerova.
Pro mně má tento typ vždy trochu nádech nostalgie. Neboť můj otec (nejen) na něm sloužil, jako letecký mechanik. A pak vzpomínám na své modelářské začátky kdy tuším KP Prostějov vyrábělo tento typ, který se stal jedním z prvních od kterého jsem měl ulepené prsty.
KP bohužel ne ... VEB Plasticart
"...letouny byly zbaveny nouzových záchranných systémů, ... aby si civilní letci nezvykli moc vyskakovat..."
Realita je taková, že civilní letadla se katapulty nevybavují ze tří důvodu
1. Civilní posádky na to nejsou cvičeny
2. Civilní letadla přistávají na civilních letištích, které jsou často v městské zástavbě a nikdo nechce riskovat , že se sice pilot vystřelí, ale letadlo pak na zemi pozabíjí x lidi
3. Do civilního letadla se poměrně snadno kromě posádky dostane i pasažér a opět nikdo nechce riskovat "vaše posádka se s vámi loučí a ̈sejdeme se na zemi pokud to náhodou přežijete .
Proto se u letadel které katapultovací sedačky mají a přechází z vojenské do civilní sféry tyto deaktivuji,
Severní Korea je špatná, áno. Takže je potřeba se o ni otřít i ve zcela nesouvisejících článcích. "...Iljušin Il-28, jehož prototyp poprvé vzlétl 8. července 1948 ... jeho čínská mutace Harbin H-5 slouží v severokorejském letectvu dodnes (což samozřejmě neznamená, že by na tom ten stroj byl stále tak dobře, ale podává to pouze obraz o ne příliš lichotivém stavu severokorejského letectva)."
Dovolím si otázku, vypovídající o lichotivém stavu českého letectva: Kolik máme proudových bombardérů ve výzbroji my? Nebo vrtulových? Nebo kolik jich má dohromady celá EU?
Pro srovnání: Chlouba amerických bombardérů, slavná B52, která je ve výzbroji USAF dodnes, vzlétla v dubnu 1952. Po modernizacích v letech 2013 a 2015 se očekává jejich služba až do roku 2040...
Alespoň rychle k tomu poslednímu odstavci - zde nelze argumentovat B-52, to je letadlo zcela jiné kategorie (když slyší člověk o letectví se nezajímající slovo bombardér, tak si pod tím možná nepředstaví, je široký pojem to je). Tak tedy podobně, jako Američané stále provozují B-52, provozují Rusové stále své Tu-95. A teď se ptejme, používá někdo - podobně jako Severní Korea Il-28 - například canberry?
Alespoň na Technetu bych rád četl řlánky psané odborně, bez politické zaujatosti a hanobících poznámek. Je to trapné, nízké, ubohé.
Nevšiml jsem si žádných hanobících poznámek, jen v několika případech prostá konstatování faktu, která dle mě činí text čtivějším. Ale milovníkům CCCP nemusí vonět, to chápu.