Zatímco dosud jste museli v Praze po divadelním představení či koncertu často utíkat na poslední noční metro, zanedlouho se budete moci zastavit i na skleničku vína a posedět s přáteli o něco déle.
Od léta budou totiž poslední páteční a sobotní soupravy metra jezdit až do jedné hodiny po půlnoci. Inu, volby zřejmě zmůžou leccos.
Prodloužení provozní doby metra schválilo na svém včerejším jednání představenstvo Dopravního podniku. "Změna by měla začít platit od 1. července," upřesnil šéf představenstva a zároveň předseda výboru dopravy pražského zastupitelstva David Vodrážka (ODS).
Delší provoz podzemní dráhy však bude také něco stát. A nejde jen o to, že soupravy metra spotřebují více energie. Déle se bude svítit ve stanicích, personálu se protáhne pracovní doba.
"Náklady na provoz metra se tímto krokem zvýší o 38 milionů korun ročně," spočítal ředitel podniku Martin Dvořák.
Noční metro ohlídají strážníci
Politici sedící v představenstvu firmy slíbili, že peníze seženou. Šanci na úspěch mají velkou. Představenstvo totiž prošlo minulý měsíc obměnou a sedí v něm kromě primátora Pavla Béma (ten ovšem na včerejším jednání nebyl) také dva jeho náměstci a dva zastupitelé.
Proti by neměli být ani opoziční zastupitelé, kteří více peněz pro dopravce dlouhodobě prosazují.
Cestující se nebudou muset bát nočních opilců, kteří nyní často "řádí" v nočních autobusech a tramvajích. Městská policie bude vysílat do ulic více strážníků.
"V metru musíme zajistit bezpečnost, proto také posílíme řady strážníků v jednotce Metro. V roce 2006 jich v této jednotce sloužilo 90, dnes je to 210 a do konce roku jejich počet navýšíme na 270. To znamená, že jedna hlídka bude mít na starosti jen dvě stanice," uvedl náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), který je místopředsedou představenstva podniku.
Policejní hlídky mají posílit také v nočních tramvajích a autobusech.
Mělo se přitom naopak škrtat
Představenstvo včera schválilo i další změnu týkající se provozu metra. Uvažuje se o posilování jízdních řádů na trase B.
"Ve špičce jsou vozy vytížené na hranici své kapacity. Zvažujeme zkrácení intervalů ve špičkách pracovního dne ve stanicích v centru města," potvrdil Vodrážka.
Více spojů by tak jezdilo zřejmě mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Českomoravská.
S provozem metra to přitom vypadalo ještě před čtvrt rokem bídně. Organizátor pražské integrované dopravy, společnost Ropid, navrhoval zkrácení provozu metra zhruba o půl hodiny.
Proti tomu se zvedla taková vlna odporu, až primátor Bém návrh před novináři roztrhal.