Městská hromadná sauna. V tramvaji naměřili 36 stupňů, u řidiče i padesát

  20:00aktualizováno  20:00
Letošní léto zažíváme rekordně dlouhou vlnu veder. Znatelně pociťují nezmary počasí zejména cestující a řidiči v MHD. Jak redakce MF DNES otestovala v Praze, v neklimatizovaných kabinách řidičů může teplota překonat padesátistupňovou hranici.

Největší horko bylo v jedné ze starších tramvají, skoro 36 stupňů. Rekordních 50,9 stupně ukazoval digitální teploměr v kabině řidiče. | foto: Yan Renelt, MAFRA

„Letos tyhle teploty, které jsou vyšší, než je dlouhodobý průměr, trvaly už 20 dní. Tak dlouhá vlna veder tu ještě nebyla,“ zhodnotila počasí posledních týdnů meteoroložka Dagmar Honsová.

V rozpálených městech při takových teplotách není moc nepříjemnějších věcí, než se mačkat s ostatními ve vyhřáté MHD. Ještě o něco horší to mají řidiči, kteří za volantem autobusů a tramvají tráví několik hodin denně.

„Při více než 25 stupních můžeme mít otevřené dveře k cestujícím, máme ventilátor a stropní větrání. Není to komfortní, ale díky tomu to přežijeme. Spíše je problém, když přestane fungovat klimatizace. V klimatizovaných tramvajích je totiž jen malé okénko, a to je tam pak jako ve skleníku,“ popsal jeden z řidičů pražského dopravního podniku. 

„Ještě kvůli tomu není třeba panikařit, k nehodám vlivem vedra dochází opravdu jen v krajních případech. Nicméně výkonnost řidiče se snižuje. Běžné úkony, jako dívání se do zrcátka nebo otáčení hlavou, mohou být utlumeny a vedro se projevuje i na úrovni ochoty,“ upozornila dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Standardem dopravních podniků v celé republice proto už nějakou dobu je mít alespoň část vozů s klimatizovanými kabinami řidičů. Například Dopravní podnik města Brna se vozům s chladicím zařízením pro cestující dlouho bránil, jelikož jeho vedení to vzhledem k neustálému otevírání a zavírání dveří na zastávkách považovalo za zbytečné. Zato klimatizovanou kabinu řidičů má 70 procent jeho dopravních prostředků.

Fotogalerie

Klimatizaci by však ocenila i spousta cestujících. MF DNES v pondělí odpoledne, kdy se v Praze venkovní teplota pohybovala mezi 33 a 34 stupni, vyrazila otestovat rozdíly mezi tramvajemi a autobusy s chladicím zařízením a bez. V neklimatizované MHD stoupla rtuť ke 36 stupňům. „To je ještě málo, jindy to bývá mnohem horší,“ komentoval to přítomný řidič. Překvapením byla klimatizovaná tramvaj, v níž teploměr naměřil pouze o 1,5 stupně chladnější vzduch než venku. Na druhou stranu, i to bylo příjemné.

Města mění názor

V Praze je klimatizovaná zhruba desetina vozů. Tramvají je klimatizovaných 109 z 854, autobusů 154 z 1 168. Do budoucna už chtějí nakupovat pouze vozy s klimatizací a momentálně připravují investiční záměr na domontování klimatizačního zařízení do 124 tramvají z řady 15T. To znamená, že klimatizací budou vybaveny všechny moderní tramvaje. Kolik to bude stát, zatím jasné není.

Podobně vycházejí vstříc cestujícím i jiná města. Například právě v Brně od letoška už výhody chladicího zařízení nepociťují jen řidiči, ale disponuje jím šedesátka nových autobusů. Do přibližně stejného počtu klimatizaci stejně jako v Praze zpětně namontují.

V pražské městské dopravě mají přibýt vozy s klimatizací i platby kartou

„Do konce roku jí tak bude vybavený každý třetí autobus. Ohlasy jsou velmi pozitivní. Jen se trochu potýkáme s tím, že nám někteří cestující otvírají okna, i když klimatizace jede,“ shrnula mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová. Na tramvaje si však ještě Brňané budou muset počkat.

Zatímco ve Zlíně už první klimatizované autobusy jezdily v roce 2012, v jiných krajských městech je teprve testují. To je příklad třeba Plzně. „Klimatizovaný máme zatím jen jeden kloubový autobus Solaris, avšak všechny nově nakupované vozy, včetně dodávek v příštím roce, už s klimatizací budou,“ přislíbila mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků Lenka Kovaříková.

Stejně to vidí i v Olomouci a například v Ostravě několik dnů zkoušejí cestující prototyp moderní tramvaje Stadler. Ta je kromě klimatizace vybavená i USB konektory a dá se v ní jízdné zaplatit kartou.

V Ostravě začala cestující vozit první klimatizovaná tramvaj  (13. 8. 2018):


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Zemanův lékař Halata zemřel během návštěvy v Číně, kde byl s prezidentem

Zeman zahrál čínskému prezidentovi na klavír

Během cesty prezidenta Miloše Zemana do Číny zemřel v úterý lékař Petr Halata, který byl součástí delegace hlavy státu....

Nevěděl jsem vůbec, co podepisuji, řekl Babišův syn ke kauze Čapí hnízdo

Farma Čapí Hnízdo u Olbramovic na Benešovsku

Syn premiéra Andreje Babiše tvrdí, že ho spolupracovníci jeho otce kvůli kauze Čapí hnízdo drželi na Krymu. V reportáži...

Babiš: Jde o odporný útok na moje děti. Cílem je destabilizovat Česko

Premiér Andrej Babiš při debatě k 100 letům od konce první světové války v...

Český premiér Andrej Babiš se ostře ohradil proti reportáži serveru Seznam Zprávy o údajném únosu jeho syna. Z...

Šest stran vyzvalo Babiše k demisi, budou hlasovat pro nedůvěru vládě

Ilustrační snímek

Kvůli bobtnajícímu skandálu kolem Čapího hnízda šestice opozičních stran - ODS, Piráti, SPD, KDU-ČSL, TOP 09 a hnutí...

Je nás pět až deset procent, řekla Šlechtová k manželství gayů a leseb

Exministryně obrany Karla Šlechtová

Páry homosexuálů se dočkaly. Ve Sněmovně začal souboj o to, zda i gayové a lesby budou moci uzavřít manželství. Zatím...

Další z rubriky

Důvěra v Babišovu verzi příběhu o Čapím hnízdě klesá, ukázal průzkum

Praha 6.10.2018 Ano-štáb Ano,komunální volby 2018,senátní volby (Andrej Babiš)

Velká část Čechů postřehla posun v kauze Čapího hnízda a považuje nově zveřejněné informace o údajném únosu Andreje...

Do konce týdne slunečno, ale někde s mlhami, hlásí meteorologové

Ilustrační snímek

Dnes bude zpočátku hodně oblačnosti, místy s mlhami, ale během dne se mlhy většinou rozpustí. Až do neděle...

Babiš mladší: Můj otec lže, chci vypovídat o svém únosu

Andrej Babiš mladší během pobytu na Krymu

Babišův syn Andrej napsal v e-mailu pro Seznam Zprávy, že si přeje být telefonicky v kontaktu s českou policií...

Najdete na iDNES.cz