Eleftheria Palkopoulou zkoumá mamutí kel v laboratoři Švédského muzea přírodní historie. | foto: Reuters

Vědci přečetli celý genom mamuta, s jeho vzkříšením však váhají

Biologům se podařilo zanalyzovat kompletní genom mamuta, v zoologické zahradě však huňatého chobotnatce zřejmě ještě nějakou dobu neuvidíme. Vědci chtějí nyní vložit mamutí DNA do kmenových buněk slonů a dozvědět se tak co nejvíc o těchto mohutných vládcích pravěku.

Vědci analyzovali DNA dvou mamutů, jejichž genetický materiál získali ze zubů a měkkých tkání. Jedno z těchto zvířat žilo před 45 tisíci lety na severovýchodě Sibiře, druhé před 4 300 lety spásalo skromné porosty trávy na Wrangelově ostrově v Severním ledovém oceánu.

Právě Wrangelův ostrov byl zřejmě posledním místem, kde mamuti žili. Na severu Ruska zůstaly ostatky mamutů ve věčně zmrzlé půdě dobře zachovány a často jsou předmětem vědeckých výzkumů.

Studie ukázala, že populace těchto savců na Wrangelově ostrově byla posledních pět tisíc let tak malá, že se zvířata pářila se svými příbuznými. Podle Love Daléna z Švédského muzea přírodní historie nelze s jistotou říci, že právě incest vedl k vyhynutí mamutů, s velkou pravděpodobností to však mělo na jejich populaci negativní efekt.

Oživení mamutů?

Cílem výzkumů mamutí DNA by mohlo být i oživení pravěkých zvířat. S tím ale mnozí vědci - zejména z etických důvodů - nesouhlasí. Je navíc velmi nejisté, že by se to podařilo. „Bylo by zábavné vidět žijícího mamuta. Vidět, jak se chová a jak se pohybuje,“ řekl BBC Dalén, který svoji studii zveřejnil v časopise Current Biology.

„Genom nás přiblížil o kriticky důležitý krok k oživení mamuta. Bylo by asi skvělé, kdyby se to podařilo. Nejsem si ale jist, zda by to bylo vhodné,“ uvedl. Podle něj by to mohlo vést k utrpení slonic, které by se staly hostitelskými matkami pro mamutí embrya.

Jeho kanadský kolega Hendrika Poinara soudí, že pokud by byli mamuti skutečně znovu naklonováni, měli by být vypuštěni do přírody. „Kdyby byli jen vystaveni v zoologických zahradách, ničemu by to neprospělo,“ konstatoval.

Organizace The Long Now Foundation tvrdí, že cílem výzkumu je „stvořit nové mamuty, kteří budou žít v tundrách Euroasie a Severní Ameriky“. Neměly by to však být kopie vyhynulých zvířat, ale vylepšení sloni, kteří by mohli přežít v chladné tundře. Nadace věří, že klonovací experimenty by mohly začít v roce 2018.

Nejlepší videa na Revue