Turiasaurus riodevensis, největší dinosaurus, který se pohyboval po

Turiasaurus riodevensis, největší dinosaurus, který se pohyboval po Evropě. | foto: Reuters

Vědci vykopali kosti dinosaura velkého jako jeřáb

• 22
Španělští vědci se pochlubili nálezem zkamenělých pozůstatků jednoho z největších zvířat, které se kdy procházelo po naší planetě. Býložravý dinosaurus dosahoval výšky až 38 metrů a vážil jako sedm slonů.

"Takovýhle objev je sen každého paleontologa," řekl s nadšením člen vědeckého týmu a jeden z nálezců Luis Acala. "Opravdu se mi to nezdá?" smál se.

Zvíře dostalo jméno podle španělské oblasti, kde byly pozůstatky odkryty. Vědci jej tedy nazvali turiasaurus riodevensis. Zkameněliny prokázaly, že ještěr žil před zhruba 145 miliony let, tedy na přelomu jury a křídy.

Pocházel z větve dinosaurů, měl dlouhý krk a ocas, jeho masivní tělo nosily čtyři krátké tlusté nohy. Celý život strávil přežvykováním listů u břehů dnešního Středozemního moře. Ve srovnání s podobnými ještěry byl však primitivnější.

Podle vypočítaných proporcí je to vůbec největší dinosaurus, který kdy byl objeven v Evropě. Zvířat těchto rozměrů sice vědci našli několik, ale výhradně mimo starý kontinent - především v Africe a Americe.

"Je to ohromně velké zvíře. Nedá se sice porovnávat s velikostí ´suchozemských velryb´, jakými byli argentinosaurus nebo sauroposeidon. Ale turiasaurus byl taky proklatě velký," potvrdil hodnotu nálezu expert na veleještěry Thomas Holtz z Marylandské univerzity.

Luis Alcala se svými kolegy objevili první kosti turiasara už v květnu roku 2003 blízko vesnice Riodeva v severovýchodním Španělsku. Celkem nalezli sedmdesát zkamenělých částí těla včetně těch klíčových. Jediná životně důležitá kost, která nebyla objevena, je pletenec pánevní.

,