Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na jachtě do Arktidy. Tým vědců mapuje dopady globálního oteplování

  12:46aktualizováno  12:46
Skupina dobrodruhů se na počátku srpna vydala na unikátní cestu. Na palubě dvou jachet pluje směrem k severnímu pólu, a to zcela bez podpory ledoborců. Posádka v čele s britským polárníkem Penem Hadowem chce dokázat, jak zhoubné následky má globální oteplování na arktický ledový příkrov.

Dvě patnáctimetrové jachty Bagheera a Snow Dragon II se na cestu vydaly už na počátku srpna z přístavu Nome na Aljašce. Před sebou tehdy měly minimálně 5 600 kilometrů dlouhou cestu k Arktidě. Na palubě vezou zkušenou posádku. Velí jí proslulý britský polárník Pen Hadow a nizozemský mořeplavec Erik de Jong. Ti se starají nejen o samotná plavidla, ale také o tým vědců.

Vědci nechají zamrznout svou loď v Arktidě, rok budou driftovat kolem pólu

Aktuálně se výprava nachází asi tisíc kilometrů od severního pólu nad 80 stupni severní šířky. Polohu plavidel můžete sledovat na oficiálních stránkách projektu Arctic Mission. Na Aljašku by se výprava měla vrátit v polovině září.

Jedním z hlavních cílů expedice bylo zmapovat, jak ubývá led v Severním ledovém oceánu. Dosavadní plavba překonala podle posádky ty nejhorší obavy. „Aktuálně už jsme narazili na masu ledu, ale až dosud jsme proplouvali volnými vodami celkem bez problémů. Věřím, že dříve nebo později se některá jachta dostane až k 90 stupňům severní šířky,“ uvedl Hadow pro server The Independent. „Pokud sem mohly doplout dvě jachty, představte si, co to bude znamenat pro velké rybářské a dopravní lodě,“ upozorňuje.

Úbytek ledu v Arktidě

Hadow spolu se svým týmem potvrdil vědecké studie, které varují před radikálním úbytkem arktického ledu. Podle dosavadních předpovědí by už po roce 2030 mohla přijít Arktida téměř o veškerou ledovou pokrývku. Otepluje se totiž více než zbytek planety. Průměrná zimní teplota na Špicberkách například za posledních deset let vzrostla o deset stupňů Celsia.

Jachta Bagheera a Snow Dragon II.

Jachta Bagheera a Snow Dragon II.

Tým expedice Arctic Mission.

Tým expedice Arctic Mission.

Vedoucí výpravy Hadow má s expedicemi do nehostinných ledových končin Země velké zkušenosti. V minulosti se sám a bez zásobování vydal až k severnímu pólu, později tento výkon zopakoval i v Antarktidě, kde došel až k pólu jižnímu. První cestu z Kanady do nejsevernějšího bodu planety však už nikdy nezopakuje. Led je totiž tak tenký, že pěší expedici neumožňuje.

Cílem aktuální expedice nebyla pouhá plavba směrem k pólu. Během cesty se vědci snažili nasbírat co největší množství dat, které následně využijí při mapování dopadů globálního oteplování na arktickou oblast. Tím nejjednodušším bylo fotografování polární fauny.

Pen Hadow

Pen Hadow

Mnohem většího nasazení bylo v drsných podmínkách zapotřebí při studiu zooplanktonu, fytoplanktonu a mikrobů. Na desítkách míst posádka odebírala také vzorky ledu, vody a vzduchu. Měřili salinitu i obsah živin ve vodě.

Studium arktického prostředí je podle Hadowa klíčové pro jeho budoucí ochranu. „Ledový příkrov ustupuje, to je pro místní prostředí samo o sobě vekou ranou. Nyní stojíme před další velkou hrozbou – příchodem lidí,“ varuje. „Doufám, že naše bádání lidem ukáže, že se zde nachází velké bohatství, které ale nakonec uzmou jen vyvolení. Pokud s tím jako lidstvo něco neuděláme,“ dodává.

Ruský tanker a plavba bez ledoborců

Vývoj v posledních měsících mu dává za pravdu. Na sklonku srpna ohlásilo Rusko velký úspěch při zdolávání vod na takzvané Severní arktické cestě. Moderní ruský tanker tehdy tuto cestu vůbec poprvé zdolal zcela bez pomoci ledoborců. Trasu přes ledový arktický příkrov Severní cesty zvládl za devatenáct dní, tedy o třicet procent rychleji, než při běžně využívané plavbě přes Suezský průplav.

Dvě jachty projektu Arcitc Mission v srpnu odpluly k Arktidě. Cílem bylo...

Na sklonku srpna dorazily jachty až k pevnému ledovému příkrovu za 80 stupni severní šířky.

Posádka během plavby prováděla celou řadu experimentů a sbírala vzorky pro...

Posádka během plavby prováděla celou řadu experimentů a sbírala vzorky pro pozdější analýzu v laboratořích.

Ruská vláda odhaduje, že do roku 2020 zájem o dopravu touto oblastí vzroste až desetkrát, uvádí agentura TASS. Severní arktická cesta přitom až dosud byla pro konvenční dopravní plavidla po většinu roku uzavřená.

Rusko mašíruje do Arktidy, staví atomové ledoborce a polární základny

Proplouvat se zde dá za doprovodu ledoborců jen během nejteplejších čtyř měsíců v roce. Nasazení moderních tankerů, kterých chce Rusko do Arktidy vyslat patnáct, toto dopravní okno rozšiřuje v podstatě na celý rok (více zde).

Ledový příkrov Arktidy a Antarktidy globálním oteplování trpí nejvíce. Ukazuje to pohled na statistiky. Antarktická ledová pokrývka je o 6,3 procenta pod dlouhodobým průměrem z let 1981 až 2010. Jedná se o druhou nejnižší zaznamenanou hodnotu od počátku měření před čtyřiceti lety. V Arktidě je ledová pokrývka o 7,5 procenta pod průměrem.

Dosavadní trasa plavidel.

Dosavadní trasa plavidel.




Hlavní zprávy

Nejčtenější

Češi si utahují ze sedícího Zemana. Na oficiálním snímku státníků však stojí

Zástupci členských zemí NATO na summitu v Bruselu. Zcela vpravo prezident Miloš...

České sociální sítě ve středu obletěly snímky ze společného focení státníků na summitu NATO, kde si unavený prezident...

Babiš získal důvěru Sněmovny. Chtěl mluvit s demonstranty, létaly lahve

Premiér Andrej Babiš na výzvu opozice vyšel mezi demonstranty.

Vláda ANO a ČSSD podporovaná komunisty získala důvěru Poslanecké sněmovny 105 hlasy poslanců těchto stran. Česko má...



Hasiči ukončili prohledávání sutin v nestabilní budově v centru Prahy

Při záchraně hasiči používají sací bagr na sutiny. Budova je podle statiků...

V Praze 1 poblíž Národní třídy se v úterý před polednem propadla klenba stropu opravovaného domu a trosky zavalily...

Chlapec z vláčku předčasně vystoupil, popisuje tragédii majitel Šiklandu

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Chlapec, který v sobotu zemřel v zábavním areálu Šiklův mlýn pod koly turistického vláčku, z něj podle majitele parku...

J&J musí zaplatit 4,7 miliardy dolarů ženám s rakovinou vaječníků

Výrobek Johnson & Johnson (ilustrační snímek)

Pokutu a odškodné v celkové výši 4,69 miliardy dolarů (přes 104 miliard korun) musí zaplatit americká společnost...



Další z rubriky

Pro vyčerpané Čechy jela v Tatrách horská služba, pak i pro český pár

Slovenští záchranáři pomáhali v Tatrách dvěma skupinkám českých turistů...

Slovenská horská služba ve čtvrtek zachraňovala hned dvě skupiny Čechů ve Vysokých Tatrách. Jedna se kvůli vyčerpání i...

Stojící kamiony a letadla, vypovídání lidí. Evropa vyhlíží tvrdý brexit

Ilustrační snímek

Evropa se chystá na všechny scénáře odchodu Velké Británie ze EU. A to včetně možnosti, že Londýn a Brusel žádnou...

Styk, ale až řekneš ano. Španělsko chce zákon o sexuálním souhlasu

Španělé v Malaze protestovali proti rozhodnutí soudu, který propustil na...

Španělsko chce zavést nový zákon o výslovném sexuálním souhlasu. Stalo se tak poté, co veřejnost minulý měsíc pobouřilo...



Najdete na iDNES.cz