Revoluční motor, který nese v angličtině název Supersonic Combustion Ramjet (neboli scramjet), je po mechanické stránce velice jednoduchý.
Veškerý kyslík potřebný pro spalování vodíkového paliva si bere ze vzduchu. Díky tomu by tento typ motoru mohl být mnohem efektivnější než konvenční raketové motory, neboť nepotřebuje zásoby kyslíku.
Strojům, do nichž by takové motory byly namontovány, by to umožnilo vzít na palubu mnohem víc normálního paliva.
Pouť k rychlému cestování začíná
Motor, známý pod označením Hyshot III, navrhla britská společnost Qinetiq. První pokus s ním se uskutečnil už před pěti roky, nebyl však úspěšný, neboť raketa, na níž byl umístěn, vyletěla mimo trasu.
"Vypadá to dobře," pochvaloval si tentokrát šéf projektu Allan Paul. Sobotní úspěšné testy by mohly být začátkem průlomové éry cestování. A nejspíš také kosmonautiky. Ultra rychlé cestování mezi kontinenty přestalo být pouhým snem.
Použitím nového typu motoru by se navíc i výrazně snížily náklady na posílání menších nákladů do kosmu.
Stál přes milion liber a skončí nárazem do země
Scramjety nicméně začínají pracovat až poté, co je dosaženo pětinásobku rychlosti zvuku, tedy Machova čísla pět. Při této rychlosti je vzduch probíhající motorem stlačován a je dostatečně horký, aby došlo k zážehu. Rychlé rozšíření plynů pak zajistí bleskový pohyb dopředu.
Pro to, aby dosáhl kritické rychlosti, byl Hyshot III upevněn v přední části konvenční rakety a vypuštěn do výše 330 kilometrů, odkud padal zpět k zemskému povrchu. Při sestupu dosáhl rychlosti 7,6 machu, tedy přes devět tisíc kilometrů za hodinu.
Experiment začal ve výšce pětatřicet kilometrů. Pak přístroj začal padat k zemi. Vědci měli pouhých šest sekund na monitorování jeho výkonu, poté motor za více než milion liber (přes čtyřicet milionů korun) narazil do země.
Pro letošní rok plánují vynálezci ještě další dva testy revolučního motoru.